GT

GT: Kessel Racing pakt eerste Blancpain overwinning in Monza

Kessel Racing heeft in het Italiaanse Monza de openingsrace van de Blancpain Endurance Series gewonnen. In een spectactulaire wedstrijd bleef de Zwitserse Ferrari 458 Italia van Cesar Ramos, Davide Rigon en Daniele Zampieri de 59 concurrenten ruim voor en finishte 18 seconden voor de ART Grand Prix McLaren.

Tekst: Marcel ten Caat (vanuit Monza)
Foto's: SRO


monzastart-sro

Met 60 auto’s op de grid was de verwachting bij velen dat het in de eerste bocht volledig fout zou gaan. Hoewel er wel contact was tussen enkele deelnemers achterin het veld, kwam de kop van het veld zonder problemen de eerste ronde door.


Philipp Eng (MRS GT-McLaren) en Alex Buncombe (Nissan GT Academy-Nissan) hadden de beste start en wisten in slechts een paar ronden tijd een flinke voorsprong op te bouwen op de rest van het veld. Na nog geen 20 minuten ging één van de favorieten, de Prospeed Porsche met startnummer 75, de grindbak in als gevolg van een kapotte ophanging. Het betekende direct het einde van de wedstrijd voor Marc Hennerici. Vooraan zette Buncombe Eng onder druk en het lukte de Britse coureur uiteindelijk om zijn Oostenrijkse collega in te halen.



Dat 60 GT3 auto’s ook voor veel problemen kunnen zorgen bleek uit de eerste ronde pit stops. Het werd passen en meten in de pitstraat en veel teams verloren dan ook tijd en posities door het heen en weer duwen van auto’s. Nadat alle teams de eerste stop hadden gemaakt lag de Gulf Racing McLaren van Nico Verdonck aan de leiding, gevolgd door de Kessel Racing Ferrari van Cesar Ramos. Ramos wist kort na de stops de Belgische McLaren coureur bij te halen en pakte vervolgens de leiding in de wedstrijd. Verder naar achteren maakte Peter Kox een zeldzame fout. Kox raakte met zijn Lamborghini van de baan in de Parabolica, spinde en gleed vervolgens achterwaards de muur in. Gelukkig kon de Blancpain Racing coureur zijn weg vervolgen.



De Vita4one BMW Z4 GT3 zorgde vervolgens voor een korte safety car periode. De BMW spinde in de Parabolica en stond half op de ideale lijn. Net nadat de wedstrijdleiding had besloten om de safety car de baan op te sturen wist de BMW zijn weg te vervolgen. De safety car ving vervolgens niet de leider op waardoor er een wat vreemde situatie ontstond en Mike Parisy in de ART Grand Prix McLaren het gat met de leiders flink kon verkleinen. 


De safety car was nog niet binnen toen de tweede Prospeed Porsche het grind in ging en de Gulf Racing McLaren van Andy Meyrick er in de Ascari hard afging. Door de klap raakte de vangrails beschadigd, maar deze werd niet vervangen en na enkele minuten werd de wedstrijd weer hervat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet