Sportscars

Sportscars: Toyota's bezetten eerste startrij op Silverstone

130413_wec_sstone_quali_toyota7
De Toyota met startnummer 7 vertrekt morgen vanaf de pole-position

Het duurde enkele uren voordat er een uitslag was, want het nieuwe kwalificatiesysteem van het FIA WEC, gebaseerd op het gemiddelde uit de snelste twee ronden van twee coureurs, is blijkbaar ook voor de mensen van de tijdwaarneming niet altijd even duidelijk. Toen er uiteindelijk een resultaat op papier was, bleken de beide Toyota’s op de eerste startrij te staan. Alex Wurz en Nicolas Lapierre starten vanaf de pole, gevolgd door Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin. Daarachter staat de snelste Audi, de auto van Tom Kristensen, Loïc Duval en Allan McNish op de derde plaats, voor de Rebellion-Lola met Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld. De tweede Audi met regerend wereldkampioenen André Lotterer, Benoît Treluyer en Marcel Fässler start als vijfde.


Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: HC Media/Ed Heuvink


130413_wec_sstone_quali_rebellion
De snelste Rebellion-Lola eindigde nog voor de tweede Audi

Nadat de GT-klassen hun kwalificatie nog in het droog hadden afgewerkt, begon het voor de kwalificatie van de LMP1- en LMP2-prototypen te regenen. In de nummer 8-Toyota reed eerst Anthony Davidson, die respectievelijk 1:50,898 en 1:51,975 minuten als snelste en tweede tijd liet aantekenen, en toen Sébastien biemi, die het tot 1:48,506 en 1:48,601 bracht. Dat kwam neer op een gemiddelde van 1:49,995, goed voor de tweede startplaats. In de nummer 7-Toyota reed eerst Nicolas Lapierre (1:50,103 en 1:53,604) en toen Alex Wurz (1:43,281 en 1:45,099), samen goed voor een gemiddelde van 1:48,021 en daarmee voor de pole-position. In de snelste Audi met het startnummer 2 reed eerst Loïc Duval (1:55,706 en 1:57,928) en daarna Tom Kristensen (1:45,287 en 1:46,212), die het samen tot een gemiddelde van 1:51,283 en daarmee tot de derde startplaats brachten. Alleen Benoît Treluyer, de eerste rijder in de nummer 1-Audi, viel met tijden van 2:02,100 en 2:02,471 enigszins uit de toon. Dankzij André Lotterer (1:44,489 en 1:44,892) zat er nog een gemiddelde van 1:53,488 in, maar daarmee moest het Audi-trio wel de Rebellion-Lola met Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld voor zich dulden.

130413_wec_sstone_quali_gdrive
De Delta-ADR-Oreca staat op pole in LMP2

In de LMP2-klasse start de Delta-ADR-Oreca met Tor Graves, Antonio Pizzonia en John Walker vanaf de pole-position. Dit trio kwam tot een gemiddelde tijd van 1:55,148. Daarmee eindigden ze voor de snelste van de drie OKA Racing-auto’s, bestuurd door Olivier Pla, David Heinemeier-Hansson en Alex Brundle, en de G-Drive Racing-Oreca met Roman Rusinov, John Martin en Mike Conway.

130413_wec_sstone_quali_aston
Pole in GTE-Pro en GTE-Am bij de thuisrace van Aston Martin

De snelste GTE-Pro-auto was de fabrieks-Aston Martin met Darren Turner, Stefan Mücke en Bruno Senna, gevolgd door de andere Aston van Paul Dalla Lana, Fred Makowiecki en Pedro Lamy, en de snelste GTE-Am-inschrijving, eveneens een Aston Martin, bestuurd door Roald Goethe, Stuart Hall en Jamie Campball-Walter. Bij het debuut van de nieuwe Porsche 991 RSR staat de auto met Jörg Bergmeister, Patrick Pilet en Timo Bernhard op de derde plaats in de GTE-Pro-klasse en de zusterauto met Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas op de vierde positie.

Uitslag:
1. Wurz/Lapierre (Oos/Fra), Toyota TS030-Hybrid, 1:48,021
2. Davidson/Buemi/Sarrazin (GBr/Zwi/Fra), Toyota TS030-Hybrid, 1:49,995
3. Kristensen/Duval/McNish (Den/Fra/GBr), Audi R18 e-tron quattro, 1:51,283
4. Prost/Jani/Heidfeld (Fra/Zwi/Dui), Lola B12/60 Coupé-Toyota, 1:52,124
5. Lotterer/Treluyer/Fässler (Dui/Fra/Zwi), Audi R18 e-tron quattro, 1:53,488
6. Belicchi/Beche/Cheng (Ita/Zwi/Chi), Lola B12/60 Coupé Toyota, 1:53,835
7. Graves/Pizzonia/Walker (Tha/Bra/GBr), Oreca 03-Nissan, 1:55,148 (1e LMP2)
11. Turner/Mücke/Senna (GBr/Dui/Bra), Aston Martin Vantage V8, 2:00,566 (1e GTE-Pro)
13. Goethe/Hall/Campbell-Walter (Dui/GBr/GBr), Aston Martin Vantage V8, 2:01,158 (1e GTE-Am)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet