WTCC

WTCC: Ook Oriola wint voor het eerst, beste seizoensscore Coronel

130407_wtcc_marrakesj_r2_oriola_actie
Pepe Oriola hield de concurrentie achter zich en behaalde zijn eerste overwinning

Na de eerste WTCC-zege voor Michel Nykjaer in race 1 bracht ook de tweede WTCC-wedstrijd op het stratencircuit van Marrakesj een nieuwe winnaar, want ditmaal was het de jonge Spaanse SEAT-coureur Pepe Oriola die voor de eerste maal op de hoogste trede van het podium mocht plaatsnemen. Daarmee werd Oriola de jongste winnaar van een WTCC-wedstrijd ooit. Evenals Nykjaer in de eerste race werd ook hij geholpen door een lange safety-car-fase, en wederom was een gecrashte Honda hiervan de oorzaak. Ditmaal was het Gabriele Tarquini die de controle over zijn Civic verloor en hard in de muur belandde. Daarvan profiteerde ook Tom Coronel, die als zesde zijn beste resultaat van het nog jonge seizoen behaalde.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Pepe Oriola start als tiende uit Q2 vanaf de pole-position. Coronel komt goed weg en maakt gelijk een aantal plaatsen goed. Oriola leidt voor Monje, Huff en Muller. In de chicane verliest Oriola bijna de controle over zijn auto, maar hij weet nog net uit de muur te blijven. In de tweede ronde plaast Huff binnendoor een aanval op Monje, maar hij heeft geen ruimte meer, verspert ook Monje de weg en raakt de muur. Zo schuift Muller zonder problemen door naar de tweede plaats, terwijl Huff net als in Monza met gebroken wielophanging de strijd moet staken. Later in de ronde komen Thompson en Monje zwaar met elkaar in botsing, waarbij Coronel veel geluk heeft dat hij nog op tijd kan uitwijken.

130407_wtcc_marrakesj_r2_coronel_actie
Tom Coronel behaalt als zesde zijn beste seizoensscore tot nu toe

Nash verliest in de derde ronde eerst de derde plaats aan Chilton en dan de vierde plaats aan Basseng. Oriola blijft aan de leiding, maar Muller en Chilton rijden zonder problemen het gat naar de Spanjaard dicht. Coronel rijdt als beste BMW-rijder op de achtste plaats. In de vijfde ronde plaatst Muller voor het eerst een aanval op Oriola, maar die houdt nog de deur dicht. In de zesde ronde zet Muller zijn Chevrolet naast de SEAT van de Spanjaard, maar opnieuw verdedigt Oriola zijn positie met succes.

Bijna kom het in de zesde ronde tot een aanrijding tussen RML-teamgenoten Muller en Chilton, maar Muller neemt de afkorting door de chicane en voorkomt daarmee een ctrash. Daarachter rijdt Basseng op de keurige vierde plaats, die hij echter even later kwijtraakt aan James Nash. In de achtste ronde gaat het bij het uitiomen van de chicane mis voor Tarquini, die de controle over zijn auto kwijtraakt, in de rondte gaat en daarbij ook de auto van Alex MacDowall meeneemt. Daarmee is ook de tweede Honda dit weekeinde stuk. Vanwege de beide gestrande auto’s komt ook in deze race de safety-car in actie.

Oriola leidt, voor Muller, Chilton, Nash, Basseng en Coronel. Opnieuw neemt de berging van de gestrande auto van Tarquini veel tijd in beslag. Niettemin kan er nog één ronde onder race-omstandigheden worden afgelegd. Oriola behoudt zijn eerste plaats, terwijl Coronel onder druk komt van Nykjaer. Dat leidt echter allemaal niet tot positiewisselingen, zodat Oriola wint voor Muller, Chilton, Nash, Basseng, Coronel, Nykjaer, Engstler, O’Young en Ng.

130407_wtcc_marrakesj_r2_vader_oriola
Vader Oriola, die er altijd bij is, en misschien wel nog blijer is met de overwinning dan zijn zoon

Uitslag:
1. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, 13 r. in 28:08,751 (gem. 125,95 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, op 0,430
3. Tom Chilton (GBr), Chevrolet Cruze 1.6 T, op 0,677
4. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, op 0,948
5. Marc Basseng (Dui), SEAT Leon WTCC, op 1,808
6. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 2,028
7. Michel Nykjaer (Den), Chevrolet Cruze 1.6T, op 2,326
8. Franz Engstler (Dui), BMW 320 TC, op 4,377

Stand na 4 van 24 races:

1. Yvan Muller, 88
2. Michel Nykjaer, 41
3. Gabriele Tarquini, 51
4. Tom Chilton, 48
5. James Nash, 43
6. Pepe Oriola, 39
11. Tom Coronel, 12



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet