WTCC

WTCC: Eerste zege voor Michel Nykjaer

130407_wtcc_marrakesj_r1_nykjaer_actie
In Monza al keurig tweede, in Marrakesj behaalde Michel Nykjaer zijn eerste WTCC-zege

De eerste wedstrijd op het stratencircuit van Marrakesj leverde de Deen Michel Nykjaer zijn eerste overwinning in het WTCC op. De Deen passeerde pole-sitter Gabriele Tarquini, nadat hij de Italiaan al een tijdlang onder druk had gezet, en reed vervolgens de overwinning naar huis. Daarbij werd hij wel geholpen door een lange safety-car-fase, omdat het bergen van de gestrande auto van Tiago Monteiro net als gisteren in de kwalificatie weer tergend lang in beslag nam. Tom Coronel kwam als negende over de eindstreep.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De rollende start verlooopt wonderwel zonder noemenswaardige problemen, afgezien van het feit dat Chilton geen ruimte meer heeft en licht de muur raakt. Tarquini leidt bij de start voor Nykjaer, Nash, Huff, Muller, MacDowall, Basseng en Chilton. Coronel is tiende. Huff en Muller zijn in de tweede ronde in een fors duel verwikkeld, waarbij de Brit langer op het gas blijft en zijn positie verdedigt. Een halve ronde later echter is Muller wel succesvol. In de derde ronde plaatst Nykjaer voor het eerst een aanval op de leidende Tarquini, vooralsnog zonder resultaat. Iets verderop in het veld rijdt Bennani danig in de weg: de lokale held heeft al een ronde achterstand, omdat hij na een aanrijding in de eerste ronde met een lekke band in de pits stond. Merkwaardig genoeg krijgt Bennani geen blauwe vlag, terwijl hij Huff danig ophoudt.

Bij het ingaan van de vijfde ronde rijden Nykjaer en Tarquini naast elkaar, maar bij het aanremmen van de eerste bocht is Tarquini in het voordeel, terwijl ook Nash dicht achter Nykjaer rijdt. Het is echter duidelijk dat Tarquini’s eerste plaats danig in gevaar komt. Aan het eind van de ronde rijdt Chilton met schade vanuit de startfase de pits in, terwijl Monteiro net als in de kwalificatie hard de muur in rijdt, waarbij het linker voorwiel van de Honda afbreekt.

Ondertussen is Nykjaer succesvol en passeert Tarquini, terwijl de safety-car in actie komt vanwege de gestrande auto van Monteiro. Onduidelijk is of Tarquini wellicht al op de hoogte was van de safety-car en daardoor Nykjkaer wel heel gemakkelijk voorbij let, wetend dat de inhaalactie van de Deen onder geel door de wedstrijdleiding toch niet zou worden geaccepteerd. Michelisz parkeert zijn auto in de pits nadat hij een stuk van de remschijf van Monteiro’s auto op de baan geraakt had, wat voor de nodige schade zorgt.

Bandenproblemen zijn ook aan de orde van de dag: Bennani heeft een klapband, even later Engstler ook. De berging van Monteiro’s auto duurt net zoals in de kwalificatie weer tergend lang, wat ons toch opnieuw vraagtekens doet stellen of Marrakesj wel geschikt is voort dergelijke races. Op andere stratencircuits, zoals Pau of Macau, gaat dat toch allemaal een stuk beter en efficiënter. Met nog twee ronden op de klok wordt bij het ingaan van ronde 12 de race weer vrijgegeven. Bij de herstart zijn er geen positiewisselingen: Nykjaer blijft aan de leiding, gevolgd door Tarquini, Nash en Muller. In de slotronde vallt Huff nog aan, maar Muller heeft aan de buitenkant net genoeg ruimte om zijn positie te verdedigen. Nykjaer wint voor Tarquini, Nash, Muller, Huff, MacDowall, Basseng, Oriola, Coronel en Thompson.

130407_wtcc_marrakesj_r1_coronel_actie
Tom Coronel eindigt als negende en scoort daarmee twee punten

Uitslag:
1. Michel Nykjaer (Den), Chevrolet Cruze 1.6T, 13 r. in 28.51,561 (gem. 122,84 km/u)
2. Gabriele Tarquini (Ita), Honda Civic WTCC, op 0,566
3. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze, 1.6T op 1,162
4. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, op 2,224
5. Rob Huff (GBr), SEAT Leon WTCC, op 2,248
6. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, op 2,476
7. Marc Basseng (Dui), SEAT Leon WTCC, op 3,201
8. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, op 3,565
9. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 5,270


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet