AUTO GP

Auto GP: Bacheta wint tweede race in Marrakech, De Jong in eerste ronde uitgeschakeld

autogp_r2_marrakech_bacheta

Luciano Bacheta heeft de tweede Auto GP-race in Marrakech op zijn naam geschreven. Het ging niet zonder slag of stoot, want de poleman moest na een safetycarperiode nog Antonio Spavone en Andrea Roda voor zich dulden. In een race waarin van alles gebeurde, lag Daniël de Jong er samen met Narain Karthikeyan, Sergio Campana en Riccardo Agostini al na één ronde uit, na twee incidenten die geen blije gezichten opleverden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: AutoGP


Het noodlot voor diverse toppers in het Auto GP-veld sloeg al toe in de eerste chicane, waar contact plaatsvond tussen Sergio Campana en Riccardo Agostini. Van de aanvaring tussen de twee jonge Italianen werd Giuseppe Cipriani het onschuldige slachtoffer. Alle drie moesten ze uit hun auto’s klimmen. Iedereen was woest op elkaar: Cipriani keek verwijtend naar Agostini, Agostini had de middelvinger over voor Campana, maar ook die had er geen schuld aan. Katalysator van de carambolage bleek Kimiya Sato, die aan de binnenkant Campana tegen Agostini aanduwde, die vervolgens Cipriani in de rondte tikte. De veroorzaker was de enige die zijn weg kon vervolgen en uiteindelijk met zijn derde plaats aan de finish de leiding in het kampioenschap zou pakken.

autogp_r2_marrakech_ddj

Na die knikkerpartij in de eerste chicane was het met de actie in die eerste ronde trouwens nog niet afgelopen. Daniël de Jong had vanaf de zevende startplaats een geweldige start gemaakt en bedreigde Narain Karthikeyan voor de derde plaats. Bij de tweede chicane zette de Nederlander zijn auto aan binnenkant. De Jong zat er volledig naast, maar de Indiër stuurde toch in, waardoor ze in de chicane alle kanten op tolden, behalve de goede. Beide auto’s kropen nog wel naar de pits maar de coureurs moesten opgeven.

autogp_r2_marrakech_ddj2

En zo leidde poleman Bacheta voor Roda en Spavone, de mannen die door de omgekeerde grid vooraan waren gestart. Van dat trio kwam Spavone vroeg naar binnen voor banden. Dat kwam goed uit voor de Super Nova-coureur, omdat na 7 ronden de safety car uitkwam om toch maar de auto’s van Cipriani en Agostini weg te halen uit de gevarenzone. Daardoor kwam Spavone samen met Roda vóór Bacheta te liggen.

Ook Meindert van Buuren had van de safety car geprofiteerd. Hij lag even zesde, maar verremde zich in de haardspeldbocht en werd gepasseerd door Snegirev en Kuroda. Daarna kreeg Van Buuren een aanval van Michele La Rosa te verwerken, maar de Italiaan stuurde à la Vettel in Turkije in 2010 al naar binnen voordat hij de Nederlander helemaal voorbij was. Van Buuren kon kiezen tussen de muur en de auto van La Rosa – het werd het laatste. Van Buuren overleefde de aanvaring, maar La Rosa moest afscheid nemen van de race.

Vooraan gebeurde vervolgens hetzelfde tussen Andrea Roda en Antonio Spavone. De laatstgenoemde ging dwars en boorde de neus van zijn auto vol in de muur. Dat gaf Roda de leiding, maar een paar te wild genomen bochten van de jonge Italiaan waren genoeg voor Bacheta om het roer over te nemen. Al snel sloeg de Brit een gaatje, terwijl achter hem Roda en Visiou eng bezig waren bij het aanremmen van de diverse chicanes. Een paar remfouten van de Roemeen gaven Ghirelli de kans om de derde plaats van Visiou over te nemen. Ook Kimiya Sato mengde zich intussen in het duel om de derde plaats: met een auto die spartelde als een vis ging de Japanner in de hairpin aan Visiou voorbij.

Met nog drie ronden te gaan kreeg Roda een drivethrough voor het incident met Spavone, waardoor Bacheta rustiger kon ademhalen en Ghirelli en Sato doorschoven naar de resterende podiumplaatsen. Iets verderop kreeg Meindert van Buuren door de penalty van Roda de zevende plaats in handen, met uitzicht op de vijfde, want Kuroda en Snegirev had hij in het vizier. Met een fraaie manoeuvre ging de Nederlander aan de Japanner voorbij. Even later had Van Buuren sowieso geen last van Kuroda meer, die rechtdoor ging in een van de chicanes. Snegirev wist Van Buuren voor te blijven, zodat de coureur uit Rockanje als zesde eindigde.

Auto GP, Marrakech, race 2, 7 april 2013
1. Luciano Bacheta – Zele - 19 ronden, 32'29"963
2. Vittorio Ghirelli – Super Nova – 1"921
3. Kimiya Sato – Euronova – 2"779
4. Robert Visoiu – Ghinzani – 4"482
5. Max Snegirev – Virtuosi – 10"804
6. Meindert van Buuren – Manor MP – 12"047
7. Andrea Roda – Virtuosi – 18"276
8. Yoshitaka Kuroda – Euronova – 2 ronden
9. Antonio Spavone – Super Nova – 9 ronden
10. Michele La Rosa – MLR71 – 10 ronden

Snelste ronde: Vittorio Ghirelli, 1'29"528

Uitgevallen
1e ronde - Daniël de Jong
1e ronde - Riccardo Agostini
1e ronde - Giuseppe Cipriani
1e ronde - Sergio Campana
1e ronde - Narain Kartikeyan

Tussenstand kampioenschap
1. Sato 66; 2. Campana 62; 3. Bacheta 43
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet