Diversen Nationaal

DNRT: Racing Boulevard DNRT weekend (2)

480_trouwen

Autosport.nl presenteert met Racing Boulevard een nieuwe rubriek, waarin je kunt lezen hoe het met ‘onze autosporters’ gaat. Dit weekend zijn we in samenwerking met de DNRT op Zandvoort. In Racing Boulevard lees je net dat nieuws dat (bijna)niet over de races gaat.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto’s: Gerrie Hoekstra en Geert Langelaan


480_strous2_2440

Krasse Ton Strous Sr. verbaast concurrentie met vierde kwalificatie tijd in de Westfield Cup

De pas 79-jarige Ton Strous Sr. verbaasde iedereen in de DNRT paddock met een fantastische vierde kwalificatietijd. Ton gaf zelf toe dat hij wel het nodige testwerk had gedaan op de simulator van Stefan de Groot in Delft om de juiste lijnen van Zandvoort weer onder de knie te krijgen. “Ik ben nog een coureur van de oude stempel en in mijn tijd werd er op een heel andere manier gereden. Ik heb ondermeer in de jaren ’71 en ’72 nog tegen Huub Vermeulen geracet in de Formule Ford. Jammer dat ik ook tweede achter hem ben geworden in het kampioenschap. Ook heb ik nog Europees Super Vee gereden. Begin jaren 2000 ben ik samen met Stefan de Groot en Len van Leeuwen kampioen geworden in de SEAT Ibiza Cup. Na een gastrace in de Formule Renault 2.0 in 2004, waar ik nog tegen mijn zoon Junior gereden hebt, duurde het tot vorig seizoen dat ik weer ben gaan racen.

4890_strous_1_2438

De Westfield Cup is een waanzinnig leuke klasse. Ik ga dit seizoen alle wedstrijden rijden, en ik heb er ongelofelijk veel zin in.” Met uitzicht op een derde plaats moest Ton op een knullige manier de strijd staken. “De pedalen zitten zo dicht bij elkaar en ik bleef met mijn schoen achter het pedaal hangen en ging er vanaf in het grind van de Bocht 7. Daarna heeft de OCA me er wel uitgetrokken maar ik had mijn veiligheidsriemen al af gedaan en moest dus opgeven. Een ongelofelijke stomme fout. Ik moet nu helemaal achteraan starten voor de tweede race”.

480_volvo_cup_2427

“Volvo 360 Cup is echt de goedkoopste klasse”
Michael van der Heijden is de pas 25 jarige cupcoördinator van de Volvo 360 Cup. Vol enthousiasme vertelt hij over de klasse. “Ik heb drie jaar het stokje overgenomen van Jochen Pettke die nu in de BPO (Burando Production Open – Dutch Power Pack – red.) actief is. Daarvoor heeft Randall Lawson jarenlang voor deze mooie klasse de begeleiding gedaan. In die tijd was de Volvo Cup, voor mij, net zo populair dan de Formule 1. Ik vind het dan ook leuk om 10 jaar later de cupcoördinatie te zijn van deze klasse. Ik heb een nieuwe website gemaakt en alles een beetje “hipper”gemaakt. Het is een hele gezellige club mensen en Iedereen helpt elkaar. Binnen de top 10 is het echt “close racing”. De klasse is voor de hardlopers en voor rijders die het competitie gevoel bij het “Vrij Rijden” missen. Ook om de 15de plaats moet je nog de race van je leven rijden. Over de toekomst ben ik erg positief. In Nederland en de landen om ons heen staan ruim 60 Volvo’s verspreid, die zo mee kunnen doen. Ik nodig zoveel mogelijk rijders uit per mail. We hebben de reglementen aangepast zodat de auto’s weer wat dichter bij elkaar strijden, alles moet zoveel mogelijk standaard worden gehouden. Ook laten we gastrijders meestrijden, dat geeft voor onze vaste deelnemers een extra uitdaging. Ondermeer Jan Lammers, Yelmer Buurman, Renger van der Zande, Rob Kamphues en nu Marcel Dekker hebben hieraan meegedaan. Als je mee wil doen kan je al een Volvo kopen tussen de 1500 en 2000 euro. Daar komen dan nog de “running cost” van rond de 3500 euro op jaarbasis bij. Wij hebben echt de goedkoopste klasse waar je mee kan gaan racen, maar natuurlijk kan je het zo duur maken, als je zelf wil.” Voor meer inlichtingen: www.volvo360cup.nl

nieuwe_seat_2399

Match Racing enthousiast over nieuwe Cup SEAT
Martin de Weerd van Match Racing is erg enthousiast over het nieuwe SEAT Ibiza concept. Reden voor de ervaren teameigenaar om drie van deze wagens op te bouwen. Trots liet hij de bijna afgebouwde SEAT zien in de paddock. “Deze wagen is weer helemaal nieuw en heeft de potentie om de Golf te verslaan. Er zijn op dit moment nog meer teams die deze wagens aan het opbouwen zijn. Zo weet ik dat SP Support, Dune Motorsport en de SEAT Dealer uit Hoofddorp Köhler er mee bezig zijn. Ik geloof in deze nieuwe SEAT klasse en verwacht dat het net zo’n succes zal worden als het vorige model wat 10 jaar geleden flinke startvelden liet zien”.

2013-04-05-dnrt_endurance-10335-copyright_g_langelaan_actionimages_2013

All in the family
Dia-Racing heet het team van Dick Witteveen, en dat is gemakkelijk te verklaren. De D staat voor Dick, de I voor zoon Ivo en de A voor dochter Anouk. “We zijn een echte racefamilie. Mijn zoon Ivo heeft twee weken geleden zijn licentie gehaald en maakt vandaag zijn racedebuut met de nieuwe SEAT Ibiza. Het plan is dat mijn dochter volgend seizoen ook gaat instappen”, aldus de trotse vader die zelf ook nog maar drie jaar actief is bij de DNRT. “Het mooie van de DNRT is dat alles zo gemoedelijk gaat. Er heerst hier een bijna familiaire sfeer. Iedereen helpt elkaar en daar hou ik wel van.”

2013-04-05-dnrt_endurance-10328-copyright_g_langelaan_actionimages_2013

Bullit proof SEAT
In de paddock kwamen we een oude bekende tegen. Oud chef d équipe Arend Brinkman van het Landmacht team, die enkele jaren geleden in de Clio en SEAT Cup uitkwam, is nu zelf al enkele jaren actief coureur. Na eerst de Trofeo Alfa Romeo, een jaar racen in Luxemburg, is nu de nieuwe DNRT SEAT Ibiza de volgende uitdaging voor de oud landmacht man. “De 2.0 TDI Endurance Cupracer met 150 PK is bullit proof, zodat de running costs laag zijn,en is een aantrekkelijke wagen om mee te racen. Voor de amateur zonder veel geld is dit racen in de DNRT Endurance een uniek concept. Je rijdt gemiddeld 40 uur in een jaar en dat is nog exclusief vrije en tijdtrainingen”, aldus Arend Brinkman.

2013-04-05-dnrt_endurance-10332-copyright_g_langelaan_actionimages_2013

The Dukes of Lent
De winnaars van de twee uurs Endurance wedstrijd Jan Evers en Henny van Doorn uit Lent zijn al vanaf Zolder 2004 een vast duo. Na eerst 2 jaar SEAT stapten de twee jeugdvrienden in 2006 over naar de VW. “We kregen de kick van het racen op de smalle dijkjes van Lent waar we veel overeen scheurden. Pas na een incentivedag op Zandvoort kregen Henny en ik de smaak van het racen te pakken. Na eerst de racelicentie bij RSZ gevolgd te hebben ging het snel opwaarts met onze raceactiviteiten. In het begin ging alles te snel en te enthousiast. Het gaat om het beheersen van je wagen en secuur ideale lijnen rijden. Wij lezen altijd na een training of race de data uit. We weten dan precies waar het sneller kan. Ook helpt het om achter een ervaren rijder, zoals vanochtend Duncan Huisman, te rijden om je rempunten te verbeteren. Wij hebben in 2009 nog de 12 uren van Zandvoort gewonnen en Tom Coronel in een rechtstreeks duel weten te verslaan, dat was enorm kicken. Racen is voor ons een prachtige uitlaatklep. De naam van ons team The Dukes is gebaseerd op de Dukes of Hazzard en de aangepaste krantenkop van een regiokrant die ons The Dukes of Lent hadden genoemd, aldus een enthousiaste Jan Evers. In de tweede race van vier uur werd de Golf met voorschade de pits ingesleept en moest de equipe opgeven.

hank_2403

“Alles is op het circuit veranderd, behalve mijn busje”
Aan het woord is Hank van de Burg van Dutch Race & Rally parts uit Gouda. “Ik ben al vanaf de eerste wedstrijd van de Zomer Avond Competitie aanwezig op het circuit. Dat is alweer 20 jaar geleden. Ik verkocht toen al racehandschoenen en schoenen vanuit mijn busje op de paddock. Ik verdiende in de maand zo’n 30 gulden. Er reden ook maar zo’n 24 auto’s mee in die beginperiode. Je kende iedereen, het was één grote familie. Huub Vermeulen vertelde me toen dat er betere tijden zouden komen met wel ruim 300 coureurs. Achteraf heeft hij gelijk gekregen, er waren tijden dat er dik 600 man meereed, maar toen geloofde ik hem niet zo. Ik verkoop alle merken racekleding, helmen en remblokken van het merk Hawk. Voordat ik naar het circuit rijdt moet ik een selectie maken vanuit mijn winkel in Gouda. De bus is veel te klein voor alles. Het mooie is dat een rijder zonder kleding naar de circuits komen en bij mij alles gaan passen en aanschaffen. Ik ben ook een vertrouwd gezicht geworden voor de deelnemers. Over twee maanden open ik mijn nieuwe zaak in Reeuwijk, alles veranderd in het leven, alleen mijn busje niet.”

leo_schaap_2409

Even voorstellen: Leo Schaap van de TC
Een wagen opbouwen en meteen de baan op is er bij de DNRT niet bij. In de vroege ochtenduren moeten de rijders zich inschrijven bij het secretariaat van Ria Waterreus in de TC-loods. Daar wordt de transponder gecheckt of eventueel verhuurd, die weer het contact mogelijk maakt met de tijdwaarneming. Daar krijg je ook de juiste papieren mee voor een belangrijke fase van de racedag. De technische keuring. Leo Schaap, Bas Roos en Ruud Germans zijn verantwoordelijk voor deze controle. De belangrijkste zaken staan in de reglementen, die te vinden zijn in het KNAF-jaarboek. Leo Schaap: “We willen gewoon dat elke wagen veilig aan de start komt. We checken de volgende belangrijke punten. De rolkooi, gordels, racestoel en brandblusser. Doen de hoofdstroomschakelaars zowel binnen als buiten het. Ook de algemene conditie van de auto onder de motorkap wordt goed bekeken. Het komt wel eens voor dat we een auto moeten afkeuren. Daar moeten we streng in zijn, het gaat om de veiligheid van de rijder.

Leo Schaap loopt al bijna 45 jaar mee in de racerij. “Ik werkte bij Garage Brinkman in Haarlem. Op een dag in 1969 kwam daar Michael Bleekemolen binnen. Zijn versnellingsbak van zijn Formule Vee was kapot, of ik dat wou maken. Ik liet mij verleiden om naar zijn piepkleine werkplaats in Schalkwijk te komen. Daar trof ik een Formule Vee aan waar de motor compleet uit elkaar lag. Ik heb niet alleen de bak gemaakt maar ook gezorgd dat het VW motortje weer in orde kwam. Zo is het contact met de autosport begonnen. Na dat mijn zonen Mark en Michel gingen racen in eerst de Ascona Cup en daarna Michel in de Citroën Cup, ben ik 10 jaar geleden door Aad Tiekstra gevraagd om bij de TC van de DNRT te komen. Tot de dag van vandaag heb ik het hier prima naar mijn zin.” aldus Leo Schaap.

kreugers_2407

Moeder wil niet meer komen kijken

Een belangrijke dag voor Jonathan Kreuger vandaag. De pas 16-jarige E30 rijder maakte vandaag zijn debuut in de klasse. “Dit was enorm kicken”, vertelde de debutant na zijn eerste wedstrijd. “Ik had buiten mijn schuld een lichte touché met een andere rijder maar voor de rest ging alles naar wens. Ik was wel wat zenuwachtig voor de race maar nu weet ik gewoon dat ik er vol voor ga om hogerop te komen in de racerij. Jonathan was niet de enige Kreuger in het veld. “Ook mijn oudere broers Tobias (21) en Joshua (22) doen mee. Racen is gewoon een familie ding geworden, we gaan er altijd met z’n vieren vol op af”. De vierde Kreuger is de trotse vader Peter, dia al aan zijn 10de jaar bezig is in deze leuke klasse. “Ik had daarvoor een keer meegedaan aan een incentive programma van BMW Nederland en was meteen verkocht, ik moest gaan racen. Mijn kinderen reden in die tijd karts op Internationaal niveau. Ik ging altijd met ze mee en daardoor miste ik ook wel eens een DNRT wedstrijd. Totdat de kosten van het karten dusdanig hoog werden dat we er mee zijn gestopt. Een alternatief voor mijn kinderen was meedoen aan de E30 Cup en dat hebben we dus gedaan”. Op de vraag hoe moeder Kreuger denkt over de het racen van man en kinderen is Peter duidelijk. “Mijn vrouw komt niet meer kijken. Elke keer als ze meeging werd er flinke schades gereden, dat was ook al zo in de kartperiode. Nu blijft ze liever thuis.”

480_wim_ed_2425

"Ik ken die Cup !"
Alex Schuttert is al aan zijn zesde seizoen bezig in de Volvo 360 Cup. Voor 250 euro was de zelfstandig ondernemer, eigenaar van het evenementenbureau Exventure, hoofdsponsor geworden van één van de equipes. “Ik was er zo bij betrokken dat ik ook maar, bij toeval eigenlijk, mijn licentie heb gehaald. Na een paar jaar niets met de licentie gedaan te hebben, heb ik toch ook maar een Volvo aangeschaft voor het enorme bedrag van 650 euro. Ik heb zelf de auto helemaal strak getrokken, wat we wel een flink aantal potten plamuur heeft gekost. Ik heb er nieuwe schermen en deuren ingezet en een gebruikte stoel en riemen via Marktplaats aangeschaft. Toen ik op een dag de trailer met daarop de Volvo voor mijn huis parkeerde kwam ik een wildvreemde man tegen die op dat moment zijn hond aan het uitlaten was. “Ik ken die Cup”, vertelde die man. Ik nog denken van ‘hoe is dat nou mogelijk, niemand kent die Cup’. Het bleek om Ed Tuinman te gaan, die mij meteen ook wou sponsoren. Eén seizoen later zijn we zelfs samen in de Cup gaan racen, nadat Ed ook een Volvootje had gekocht en zijn licentie had gehaald bij de Rensportschool. Ed heeft een garagebedrijf (Wim & Ed Autoservice) en helpt mij zoveel mogelijk met de techniek en het sleutelwerk. Zelf ben ik daar niet zo bedreven in en heb daar met mijn drukke bedrijf ook weinig tijd voor. We hebben het prima naar ons zin hier bij deze Cup en vermaken ons prima, al vind ik de Mazda MX5 Cup ook wel heel erg leuk. Wellicht een optie voor de toekomst?”.

vader_zoon_flens

Simon en Marcel Flens enthousiast over DNRT E30 Cup
Racen bij de DNRT is een familiegebeuren. Vaders gaan racen en besmetten daarna de kinderen met het racevirus. Zo is het ook gegaan bij Vader en zoon Flens uit de E30 Cup. Senior Simon Flens is al een oudgediende in de nationale autosport. ‘’Ik heb in de begin jaren ’90 drie jaar Formule Ford gereden. Ondermeer nog tegen Sepp Koster van Geva Racing in die tijd. Daarna was mijn zoon oud genoeg om zelf te karten. Ik ben hem daarin gevolgd. Wij reden op internationaal niveau maar na een paar jaar wilden we toch weer gaan racen met auto’s. Er werd ons altijd gezegd dat autosport veel te duur zou zijn en voor ons niet haalbaar zou zijn. Via de website van de DNRT hebben we contact gelegd en zijn een keer gaan kijken. We hebben toen veel rijders naar hun ervaringen gevraagd. Het werd tenslotte de Volvo Cup waar Marcel, na het behalen van zijn licentie, zijn racedebuut in ging maken. Na een poos begon het bij mij ook weer te kriebelen. We besloten over te stappen naar de BMW E30 Cup. We hadden één auto gekocht maar die kwam te laat gereed, dus maar een tweede exemplaar erbij gehaald. Zo zaten we plotseling met twee wagens en ben zelf ook weer ingestapt. Dit is nu ons het derde jaar in de E30 Cup , en het blijft een schitterende, competatieve klasse met gelijkwaardige auto’s. Marcel rijdt bij de top en ik in het middenveld rond de 20ste plek, maar overal zijn er wagens met elkaar aan het strijden. Zoals vandaag hebben we een startveld van ruim 40 auto’s, waar zie je dat nog. De vele sponsors maken voor ons het racen mede mogelijk. Voor twee auto’s hebben we 10.000 euro op jaarbasis nodig. We komen echter nog wat muntjes tekort. Maar ja, elke hobby kost geld en we krijgen er wel een heleboel plezier voor terug. Wat we wel een beetje missen zijn de speakers tijdens de wedstrijden, en ook een huldiging op het hoofdpodium. Dat zou misschien nog een welkome aanvulling zijn op de mooie DNRT weekeinden”.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet