WTCC

WTCC: Tarquini verovert eerste pole voor Honda, Coronel in botsing met teamgenoot

130406_wtcc_marrakesj_quali_tarquini
Gabriele Tarquini pakte zijn eerste pole voor Honda

In Monza klaagde hij nog over gebrek aan snelheid, maar op het stratencircuit van Marrakesj zag het er voor routinier Gabriele Tarquini alweer heel anders uit: in de kwalificatie voor de Marokkaanse WTCC-ronde behaalde de Italiaan zijn eerste WK-pole in dienst van Honda. Met de Honda Civic van het JAS-fabrieksteam was Tarquini zowel in de eerste als in de tweede kwalificatie het snelst. Met zijn snelste tijd van 1:44,358 stelde de oud-wereldkampioen de pole-position veilig. James Nash was met de Bamboo-Cruze op de tweede plaats de best geklasseerde Chevrolet-rijder, gevolgd door zijn merkgenoten Yvan Muller, Michel Nykjaer, Tom Chilton en Alex MacDowall. Tom Coronel had weliswaar in de tweede kwalificatie mogen starten, maar door een onfortuinlijke actie, waarbij hij achterin de BMW van zijn teamgenoot Darryl O’Young reed, raakte ook zijn auto dusdanig zwaar beschadigd, dat hij in Q2 niet in actie kon komen.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


De kwalificatie op het smalle stratencircuit van Marrakesj was, zoals te verwachten viel, een vrij chaotische aangelegenheid. In de eerste heat zorgde Honda-rijder Tiago Monteiro halverwege voor een rode vlag, nadat hij met de linker zijkant van zijn Civic de muur had geraakt en de auto met flink beschadigde voorwielophanging uitrolde en op de baan tot stilstand kwam. De berging was wederom een potsierlijke vertoning: de rijdende kraan, die snel ter plekke was, bleek niet voldoende om de auto te verwijderen, dus moest er een ‘flatbed-truck’ aan te pas komen. Voordat de Honda daar goed en wel opgetakeld was, verging er ook weer de nodige kostbare tijd. Uiteindelijk kon na 13 minuten de sessie worden hervat. Ook daarna waren er nog wat incidenten: lokale held Mehdi Bennani ging in de rondte en raakte de muur, maar gelukkig kon hij zelfstandig weer wegrijden en behoefde de sessie niet opnieuw te worden gestaakt. Ook James Thompson beschadigde bij muurcontact zijn Lada.

130406_wtcc_marrakesj_coronel_quali
Tom Coronel was bijzonder onfortuinljk in de kwalificatie

Voor Tom Coronel zag het er lange tijd lastig uit: hij stond op de 17e plaats en Q2 leek ver weg, totdat hij bij zijn laatste snelle ronde er een prima tijd wist uit te persen. Daarmee kwalificeerde hij zich als tiende. In de daaropvolgende ronde, toen Coronel achter zijn ROAL-BMW-teamgenoot Darryl O’Young reed, ging het echter mis. Of O’Young voor de chicane eerder remde dan normaal viel aan de hand van de televisiebeelden niet vast te stellen, maar Coronel reed vol in de achterkant van O’Youngs BMW, die daarop in de rondte ging. Ook Coronels auto raakte dusdanig zwaar beschadigd, dat hij in Q2 niet meer in actie kon komen. Naderhand spraken de twee teamgenoten kort met elkaar, waarbij O’Young duidelijk de indruk gaf, ‘not amused’ te zijn. Inderdaad meldde Coronel naderhand via Twitter dat hij zijn rempunt had gemist, toen O’Young hem wilde helpen.

In de tweede kwalificatie reed Tarquini zonder al teveel problemen de snelste tijd, waarmee hij zich van de pole-position verzekerde. James Nash was met de Bamboo-Chevrolet tweede, gevolgd door de RML-Chevrolet van Yvan Muller, die zijn laatste kwalificatiepoging de mist zag ingaan door SEAT-rijder Fernando Monje. Achter de Chevrolets van Nash, Muller, Nykjaer, Chilton en MacDowall kwalificeerde wereldkampioen Rob Huff zich met de Allinkl.com-SEAT als zevende, één plaats voor zijn Duitse teamgenoot Marc Basseng. Ook de plaatsen negen en tien gingen naar SEAT-rijders, namelijk Pepe Oriola en Fernando Monje. Laatstgenoemde start daarmee vanaf de pole in race twee.

Uitslag:

1. Gabriele Tarquini (Ita), Honda Civic, 1:44,358 (gem. 156,78 km/u)
2. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:44,406
3. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:44,504
4. Michel Nykjaer (Den), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:44,745
5. Tom Chilton (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:44,863
6. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:45,060
7. Rob Huff (GBr), SEAT Leon WTCC, 1:45,228
8. Marc Basseng (Dui), SEAT Leon WTCC, 1:45,552
12. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, geen tijd


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet