Formule 3

F3: Wehrlein wint waterballet in Monza, Van Amersfoort-coureur Grenhagen ongedeerd na zware crash

130324_f3_monza_r2_safetycar
De safety-car maakte aardig wat kilometers

Start achter de safety-car, einde achter de safety-car, en daartussen de nodige race-actie, waarbij de zware regenval het voor de coureurs wel bijzonder moeilijk maakte. Dat is de samenvatting van de tweede race van het FIA EK Formule 3, vanmorgen op het circuit van Monza. De overwinning ging naar de Duitser Pascal Wehrlein van het kfzteile24-Mücke Motorsport-team, die profiteerde vanuit de slipstream toen Prema-rijder Raffaele Marciello de Australiër Spike Goddard op een ronde zette. Daarop kon Wehrlein de leiding overnemen en de overwinning naar huis rijden. Op ruime afstand achter de twee eindigde Tom Blomqvist als derde. De tweede safety-car-fase werd veroorzaakt door een flinke crash van Van Amersfoort-rijder Måns Grenhagen, die echter ongedeerd kon uitstappen. Dennis van de Laar werd elfde.


Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)

Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Vanwege de zware regenval besluit de wedstrijdleiding het veld achter de safety-car te laten starten. De zwarte Maserati met de Portugees Bruno Correia achter het stuur voert het veld vier ronden lang aan, met pole-sitter Wehrlein voor Marciello, Auer, Blomqvist, Lynn, Tincknell, Rosenqvist, King, Buller en Serralles. Bij het aanremmen van de eerste chicane in de derde ronde gaat Lucas Auer in de rondte, waarbij hij met het rechter achterwiel van zijn auto de vangrail raakt. Zo breekt de ophanging en is voor de Oostenrijker, gisteren nog heel sterk tweede, de race ditmaal al ten einde voordat die goed en wel was begonnen.

130324_f3_monza_r2_rain
Red light district: de omstandigheden voor de rijders waren niet eenvoudig

Bij het begin van de vijfde ronde werd de race vrijgegeven, met 22 minuten op de klok. Voor Lesmo raakt Wehrlein van de baan en dat stelt Marciello in staat om de leiding over te nemen. De Duitser komt wel terug op de baan en sluit als tweede aan, gevolgd door Blomqvist, Tincknell, Lynn, Rosenqvist, Buller, King, Grenhagen, Serralles en Van de Laar. In de zesde ronde tikt Giovinazzi Wolf in de rondte in de eerste chicane. Van de Laar wint een positie van Serralles en komt na de zesde ronde als tiende door.

Marciello en Wehrlein zijn de enige twee die in de zesde, zevende en achtste ronde tijden van 2:10 minuten kunnen rijden, de rest rijdt minstens 2:12 of 2:13. Met drie snelste rondetijden achtereen rijdt Wehrlein ook iets meer naar Marciello toe. Na de negende ronde is het verschil tussen de twee voor het eerst minder dan een seconde, mede geholpen door het feit dat Marciello een keer bijna dwars gaat. Van de Laar heeft ook problemen: in de negende ronde valt hij terug naar de 14e plaats. Voor Michela Cerrutti is de race helemaal ten einde, nadat ze achterwaarts de grindbak in gleed.

Na tien ronden hebben Marciello en Wehrlein op de eerste en tweede plaats al een voorsprong van elf seconden (!) op Blomqvist, die als derde rondrijdt. In de elfde ronde moeten Marciello en Wehrlein Spike Goddard op een ronde zetten, waarop Wehrlein direct in de slipstream van Marciello terechtkomt. De Duitser aarzelt niet lang en passeert de Italiaan, die een halve ronde later in de eerste chicane rechtdoor schiet. Iets verder achterin het veld gaat het mis: Van Amersfoort-rijder Grenhagen rijdt bij het aanremmen van de eerste chicane achterop de auto van Will Buller en slaat met zijn eigen auto meerdere malen over de kop. Hij kan ongedeerd uitstappen, wat na een paar minuten ook voor Buller geldt. De safety car komt de baan op met drie minuten te gaan. Zo rijden de auto’s over de eindstreep: Wehrlein wint voor Marciello, Blomqvist, Tincknell, Lynn, Serralles, Hill, Derani en Muller. Van de Laar wordt elfde.

Aanvulling:
Na de race krijgt Derani een tijdstraf van tien seconden, omdat hij een 'meatball' (waarschuwingsvlag/bevel tot pitstop voor technisch defect, in dit geval vanwege een niet werkend achterlicht) had genegeerd. Daardoor schuiven de rijders op de plaatsen negen tot en met 18 een positie op. Dennis van de Laar is daarmee tiende en scoort opnieuw een EK-punt.
 
130324_f3_monza_r2_podium
Podium met vlnr Marciello, Wehrlein en Blomqvist plus Wehrleins teambaas Peter Mücke

Uitslag:

1. Pascal Wehrlein (Dui), Dallara F312-Mercedes, 14 r. in 37:18,470 (gem. 129,93 km/u)
2. Raffaele Marciello (Ita), Dallara F312-Mercedes, op 2,569
3. Tom Blomqvist (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 3,018
4. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, op 5,160
5. Harry Tincknell (GBr), Dallara F312-Volkswagen, op 6,964
6. Alex Lynn (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 7,888
7. Felix Serralles (Pue), Dallara F312-Mercedes, op 8,804
8. Josh Hill (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 9,279
10. Dennis van de Laar (Ned), Dallara F312-Volkswagen, op 11,095



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet