VLN

VLN: Tweede seizoenszege Stippler/Basseng, enige Nederlander is een Noor

2012_phoenix_winners
Voor de tweede maal dit seizoen winst voor de Phoenix-Bilstein-Audi

In de zesde VLN-race van het seizoen behaalden Frank Stippler en Marc Basseng de tweede overwinning van het jaar met de Phoenix-Bilstein Audi R8 LMS ultra. Na afloop van de vier-uursrace bij de 35e editie van het 35e RCN-DMV-Grenzlandrennen had het Audi-duo een voorsprong van 26,881 seconden op de Duits/Franse combinatie Jochen Krumbach en Romain Dumas met de Manthey-Porsche 911 GT3 R. De afgelegde afstand van 29 ronden of 706,701 kilometer bij de reguliere wedstrijdduur van vier uur betekende een nieuw VLN-record. De derde plaats was voor de winnaars van de vorige wedstrijd, Jan Seyffarth en Jochen Krumbach, die ditmaal de ROWE-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 samen met Thomas Jäger bestuurden. In de race, waarin er opmerkelijk veel bandenproblemen waren, kwamen er voor het eerst dit seizoen geen Nederlanders aan de start. Zo werd de Nederlandse eer vertegenwoordigd door een in ons land wonende Noor, Einar Thorsen, die we in een extra artikel nader voorstellen.


Tekst: René de Boer
Foto’s: Willem J. Staat

“Een gedenkwaardige dag”, sprak Karl Mauer, bestuurslid van de VLN-organisatie. “Onze eerste race na het faillissement…” Positief nieuws voor alle autosportliefhebbers: voorlopig gaan de zaken gewoon door, zoals dat eerder ook al tijdens de geldverslindende verbouwing het geval was. Desondanks was de stemming bij velen in het rennerskwartier enigszins bedrukt. “Tragisch, wat er hier allemaal gebeurt”, zei Mike Frison, met zijn website 20832.com en als initiator van de actie ‘Save The Ring’ al jarenlang agerend tegen de discutabele ontwikkelingen op en rond de Nürburgring. Over de manier waarop hij de zaken af en toe aanpakt en zijn vaak nogal ondiplomatieke wijze van communiceren kan men van mening verschillen, maar feit is dat hij met vele liefhebbers oprecht begaan is met het lot van het circuit in de Eifel.

Regen in de kwalificatie
Het weer had zich op de vroege zaterdagochtend aan de wat trieste stemming aangepast: bij donkere wolken, met regen en wind en een temperatuur van twaalf graden toonde de Ring zich bepaald niet van zijn vriendelijkste kant. Voor de minstens honderd Nederlandse gezinnen-met-caravan, die we op weg naar het circuit op de Autobahn A61 inhaalden, is het te hopen dat ze naar zuidelijker oorden op weg waren. Niet in de laatste plaats als gevolg van de regen en de daardoor gladde baan werd er in de kwalificatietraining opmerkelijk veel schade gereden. Diverse auto’s zagen we na afloop van de anderhalf uur durende sessie al onder doeken op trailers staan – inclusief de nummer 458-Ferrari 458 van Kohlhaas/Matschull en de nummer 260-BMW.

2012_schade
Na de training was de racedag al over voor het team met de nummer 260-Kumho-BMW

ROWE-Mercedes op pole, McLaren op de tweede plaats
De pole was voor Thomas Jäger, Alexander Roloff en Jan Seyffarth met de ROWE-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met een tijd van 8:30,778 minuten, gevolgd door de Dörr-McLaren met Rudi Adams, Arno Klasen, Henri Moser en Kai Riemer (8:37,582) en Jochen Krumbach/Romain Dumas met de snelste Porsche, de Manthey-911 met 8:39.753. Daarachter volgde de tweede ROWE-Mercedes met Michael Zehe en Roland Rehfeld, de Raeder-Audi met Frank Biela, Christian Hohenadel en Thomas Mutsch en de Frikadelli-Porsche, ditmaal zoals van tevoren gepland zonder Patrick Huisman en dus uitsluitend met Klaus Abbelen, Sabine Schmitz en Christopher Brück.

2012_drr_mclaren
Keurige tweede plaats in de startopstelling voor de Dörr-McLaren

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet