Benelux Racing League

BRL: BRL-V6 verder verbeterd en sneller

De ELF BRL-V6 was vorig jaar al een geweldige klasse. Dit jaar wordt het, zoals het er nu uitziet, nog beter. Het startveld wordt voor zover mogelijk nog competitiever en de rondetijden van de auto’s gaan flink omlaag.

Tekst: Roy van der Laan - Foto's: Chris Schotanus en Roy van der Laan

De BRL-V6 gaat op een zachtere compound van de bekende Hoosier ‘ballonbanden’ rijden. Harry Maessen, initiatiefnemer van de klasse: “De vorige banden waren te hard, na een weekeinde racen waren ze nog lang niet versleten. Nu gaan we op een zachter compound rijden, waardoor de rondetijden omlaag gaan.” Opmerkelijk: de rijders krijgen geen gelegenheid om vooraf te testen. “Op TT Circuit Assen, tijdens onze eerste races, krijgen de rijders een set van de nieuwe banden overhandigd”, aldus Maessen. “De nieuwe banden hebben geen invloed op de afstelling van de auto. De coureurs kunnen het rubber laten monteren en vervolgens meteen trachten om snelle rondetijden neer te zetten.”

 allard_actie

Verbeteringen
De remmen waren vorig jaar een punt van kritiek. De oververhittingsverschijnselen zijn nu, naar men verwacht, door diverse maatregelen opgelost. Kenners van de ELF BRL-V6 zal meteen de opening in het ‘achterportier’ van de body opvallen, die dient om de achterremmen van extra koellucht te voorzien.
Een andere technische wijziging betreft de verhoging van het maximale toerental.

 jeroen_danny
Overleg tussen regerend kampioen Jeroen Bleekemolen (links) en gastrijder Danny van Dongen, die elkaar dit seizoen in Belcar nog veelvuldig tegenkomen.

Competitief
Regerend kampioen Jeroen Bleekemolen concentreert zich dit seizoen op zijn activiteiten bij het Spyker Squadron en op zijn avontuur in Belcar. Aan de andere kant wordt de klasse met enkele bekende rijders versterkt, zoals Christiaan Frankenhout en niet te vergeten Pieter Belmans. De pas 20-jarige Belg reed vorig seizoen enkele races in het NK Formule Renault 2.0 en moest vervolgens door financiële tekorten de handdoek in de ring gooien. Op dat moment had hij al een prachtige zege op zak. Nu maakt hij de overstap naar ‘racen met een dak boven zijn hoofd.‘ “Ik was door Xavier Maassen gevraagd om gasten met een BRL-V6 rond te rijden tijdens een presentatie van hem op het circuit van Zolder”, aldus Belmans op Circuit Park Zandvoort. “Zo ben ik met de klasse en onder meer met Harry Maessen in contact gekomen.”

Top drie

Vorige week reed hij zijn eerste ‘serieuze’ rondjes op Zolder, ter voorbereiding op zijn debuut in de klasse op TT Circuit Assen. “Ik vind het een mooie klasse, met een sterk deelnemersveld”, geeft hij zijn mening. “Verder staat deze klasse hoog aangeschreven. Ik kijk ernaar uit om tegen de ‘grote jongens’ te rijden en ik verwacht dat ik mij in de strijd om de prijzen kan mengen. Ik denk ik in de top drie moet kunnen rijden, de top vijf moet zeker lukken.”
De jonge coureur wordt bijgestaan door niemand minder dan Marc Goossens. “Marc is mijn coach. Ik vind het leuk om straks, op het circuit van Assen, tegen hem te rijden.”

Danny van Dongen en Marc Goossens

Danny van Dongen en Marc Goossens vormen zoals bekend een duo in Belcar, waar zij de Eurotech Racing Marcos LM600 besturen. Tijdens het eerste raceweekeinde van de ELF BRL- V6 mengen zij zich als gastrijders in de strijd.

 Dv Dongen cpz test
Danny heeft er zin in!

Danny van Dongen maakte op Circuit Park Zandvoort voor de eerste keer kennis met een BRL-V6. Hij zal de auto besturen die vorig jaar door Cees Langeveld werd bemand. “Het is lachen”, omschreef Danny het rijden met de auto. “Het is wel flink werken. De auto stuurt bijvoorbeeld door de ontbrekende stuurbekrachtiging zwaar, zwaarder dan onze Marcos.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet