Sportscars

Sportscars: Spyker Squadron dit seizoen niet in actie

spyker-ricard-wm-8

Spyker Squadron is komend seizoen niet van de partij in de Le Mans Series en tijdens de 24 uur van Le Mans. Het team kiest ervoor om dit seizoen te werken aan de nieuwe C8 Aileron om zo in 2012 sterker terug te komen en de grote concurrentie aan te kunnen. In een exclusief interview met Autosport.nl licht teambaas Peter van Erp de toekomstplannen toe: “We kiezen voor succes op de lange-termijn, daar hebben we de Aileron voor nodig.”

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Spyker Cars/Spyker Squadron


Kiezen of delen
Het is een vertrouwd beeld geworden. Sinds 2002 racen eigenzinnige, steeds sneller wordende en vooral echt Nederlandse GT’s in de grootste sportwagenklassiekers. Het zal dus even wennen zijn komend seizoen wanneer de sportscars uit Zeewolde dus niet in actie komen. Een keuze, gemaakt uit vooral vanuit praktische overwegingen. “Winnen met de huidige Laviolette zit er niet in, zeker niet tegen de macht van de fabrieksteams als Ferrari, Porsche en Chevrolet”, weet Van Erp, wiens Laviolette is uitontwikkeld: “We beschikken niet over een ongelimiteerd budget en kunnen dus niet blijven racen met het oude model en tegelijkertijd de nieuwe Aileron bouwen. Het is een kwestie van kiezen of delen.”

img_3177
Peter van Erp, hier met Jeroen Bleekemolen, gelooft in de nieuwe Aileron

Multi-inzetbare stap voorwaarts
De Aileron wordt een stap voorwaarts op vrijwel alle vlakken. De grootte van de auto heeft voordelen ten opzichte van de Laviolette. Zo is de wielbasis van de straatauto al tien centimeter langer en, belangrijker nog, is de auto ook nog eens breder. “Vooral aerodynamisch en wat betreft de wielophangingen kunnen we met de Aileron de reglementen veel beter benutten. Met de oude auto lopen we toch elke keer tegen dezelfde beperkingen aan”, aldus Van Erp wiens technische team inmiddels hard werkt aan de nieuwe auto, die in de toekomst multi-inzetbaar wordt: “De Aileron wordt in de basis gebouwd als GTE (voorheen GT2) maar moet ook als platform dienen voor een eventuele GT3 en GT1-auto.” Spyker zet daarmee in op een auto voor een bredere markt zodat privé ingezette Ailerons in de toekomst het in verschillende kampioenschappen op gaan nemen tegen merken als Porsche en Ferrari.

aileron_250-16
Het nieuwe wapen van Spyker, de C8 Aileron

Positieve toekomst GTE-klasse

Spyker neemt dus gas terug, juist op het moment dat de GT-racerij enorm in ontwikkeling is met nieuwe auto’s teams en reglementen. Reden te meer om te investeren in een nieuwe auto, vindt Van Erp: “Met de Laviolette hadden we geen kans gehad. Nu staan we er in 2012 met een auto die volledig up-to-date is.” Ook de nieuwe klasse structurering, met een GTE Professional en GTE Amateur klasse zorgt voor optimisme bij Van Erp. “Er ontstaat zo een situatie waarbij de fabrieksteams met het nieuwste materiaal en de beste coureurs vechten om de “pro-overwinning.” De auto’s van een jaar of ouder, bemand door minder ervaren of amateurcoureurs racen om de winst in de GTE-AM klasse. “Spyker kan voor deze klasse de Aileron van het jaar ervoor verkopen, er ontstaat een hele nieuwe markt op deze manier en dat is voor ons heel positief.”

Maar eerst moet dit jaar de nieuwe auto gebouwd worden. Een jaar zonder het Spyker Squadron in de Le Mans Series en op Le Mans, maar als alles meezit krijgen Porsche, Ferrari, Corvette en BMW in 2012 concurrentie van de Spyker C8 Aileron GTE. En dat is het wachten toch waard?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet