Formule 1

Formule 1: Vettel is lachende derde en wordt wereldkampioen

vettel_juicht

Niet Alonso, niet Webber, maar Sebastian Vettel is de nieuwe wereldkampioen. De man die tot vandaag nog nooit in zijn leven aan de leiding lag in het wereldkampioenschap, grijpt die leiding op het best mogelijke moment: aan het einde van de rit. Dat Alonso vandaag geen kampioen werd is volledig te danken aan het team van Ferrari, dat zo was gefocust op Mark Webber dat ze Alonso op het verkeerde moment binnenriepen voor de pitstop. Webber was al sinds de kwalificatie kansloos en straalde ook vandaag geen moment uit nog in de titel te geloven. Sebastian Vettel bleef uiterst koel, deed geen rare dingen en reed eenvoudig naar de overwinningen en de wereldtitel. En toen was de koelheid verdwenen, want schreeuwend en huilend kwamen er prachtige geluiden uit de Red Bull-cockpit.


Tekst: Daan Jeuken, foto's: Peter van Egmond, Red Bull

Alonso verliest plaats
De start begint met een flauw bochtje en daar is het in principe moeilijk aanvallen. Jenson Button komt echter zo goed weg dat Fernando Alonso geen kans maakt en meteen een plaats verliest. Hij ligt nog wel altijd voor Webber, maar met Vettel aan de leiding mag Alonso geen plaats meer verliezen. Vettel en Hamilton trekken zich nergens iets van aan en behouden de leiding.

Liuzzi onthoofdt Schumacher bijna
In het achterveld gaat het al snel fout tussen de twee Mercedessen. Rosberg jaagt op zijn teamgenoot, maar wordt geblokt door Barrichello. De twee Mercedes-rijders raken elkaar heel licht, maar het is net genoeg om Schumacher in de rondte te laten gaan. Het beeld dat hij daarna te zien krijgt zal hem waarschijnlijk nog wat slapeloze nachten opleveren, want het hele veld stormt op hem af en Vitantonio Liuzzi kan geen kant meer uit. Zijn Force India boort zich omhoog op de Mercedes en mist het hoofd van Schumacher maar op een haartje. Dit had gruwelijk kunnen aflopen, maar gelukkig stappen beide heren ongeschonden uit hun bolide.

Herstart
De safetycar komt uiteraard de baan op en dus geeft de herstart weer een nieuwe mogelijkheid om aan te vallen. Vettel zet de start perfect op en heeft meteen een gat naar Hamilton. Daarachter zit het veld dicht op mekaar, maar de eerste bocht geeft geen inhaalmogelijkheid en dat is jammer.

Webber gooit het roer om
Mark Webber kan op de vijfde plaats het tempo van Alonso niet bijbenen. Hij zit echt we te stampen, raakt zelfs de muur een keer, en begint vervolgens te klagen over serieuze bandenproblemen. Dat is ook niet verwonderlijk, aangezien beide Red Bulls tijdens kwalificatie de hele Q3 op dit bandensetje hebben gereden. Na elf ronden besluit Webber een pitstop te maken, maar dat hadden ze dan beter tijdens de safetycarfase kunnen doen. Nu komt Webber op de zestiende plaats op de baan. Dat is niet alleen heel erg ver naar achteren, hij ligt ook nog achter Alguersuari, Petrov en Rosberg, die tijdens de safetycarfase wel al waren gestopt en dus niet meer naar binnen hoeven.

Troefkaart Massa levert niets op
Felipe Massa zat vlak achter Mark Webber voor diens stop en nu Webber vastzit in het achterveld kan Massa snellere tijden klokken. Ferrari kan wel een extra buffertje gebruiken en dus besluiten ze Massa ook maar te laten stoppen. Jammer voor Ferrari is echter dat Weber in dat ene rondje Alguersuari voorbij gaat en gewoon de snelste man in het veld is. Massa komt na zijn stop dus niet voor Webber de baan op, maar erachter.

Alonso blijft Webber wel voor
Op de nieuwe banden is Mark Webber de snelste man van het veld. Dat zien ze ze ook bij Ferrari en dus besluiten ze Alonso ook gelijk binnen te halen. De Spanjaard moet in het laatste rondje nog hard pushen, gaat bijna de muur in, maar hij komt uiteindelijk veilig in de pits en wordt precies voor Webber weer op de baan gezet. Wat dat betreft is dit goed werk van Ferrari, maar zijn ze nu niet te veel op Webber aan het focussen? Ook Alonso zit immers achter Rosberg en Petrov die niet meer hoeven te stoppen. De vierde plaats waar Alonso al op zat was precies op de marge, want met Vettel aan de leiding zal de Spanjaard minstens vierde moeten worden om kampioen te worden. Hij zal dus nog moeten inhalen vandaag. En dat valt niet mee in Abu Dhabi.

Achter Petrov kan Alonso lange tijd niets uitrichten. In ronde 24 waagt Alonso de eerste poging bij Petrov, maar die is niet voor één gat te vangen. Alonso verremt zich en gaat diep door de blauwe uitloopstroken. Dit was voor Mark Webber de mogelijkheid geweest om Alonso te pakken, maar de Australiër zit niet dicht genoeg op de staart van de Ferrari en dat is het geluk van Alonso.

Vettel heeft precies hard genoeg gereden
De mannen aan kop willen ook graag stoppen, maar daarbij zijn Kobayashi en Kubica cruciaal. Zij rijden vierde en vijfde en daar willen de koplopers niet achter komen zitten. En dus zit Red Bull Vettel continu op de huid dat hij moet blijven pushen. Dit werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Hamilton stopt als eerste en komt achter de twee terecht. Sebastian Vettel stopt een ronde later en komt precies voor Kobayashi de baan op. Het verschil is nihil, maar zeer cruciaal. Vettel heeft vrij baan en rijdt nu 1:43.5, Hamilton kan dat niet. De Brit kan wel snel Kobayashi voorbij en kan dan even zijn ware potentie laten zien. Maar vervolgens komt Hamilton weer achter Kubica vast te zitten en dat kost tijd. Het gat naar Vettel loopt per ronde op dat is vervelend.

Button wacht lang
Jenson Button heeft nu de leiding in handen en hij rijdt verrassend lang door. In eerste instantie lijkt dit verstandig, want hij rijdt de snelste rondetijd. Maar op de nieuwe banden zijn Vettel en Hamilton sneller en dus wint Button niets met doorrijden.

Frustratie neemt toe
Naarmate de race vordert neemt in verschillende cockpits de frustratie toe. Mark Webber begint langzaamaan te beseffen dat hij kansloos is geworden in de titelstrijd. Fernando Alonso zit nog steeds achter Petrov en begint langzaamaan te beseffen dat hij niet op Webber had moeten reageren, maar gewoon bij de koplopers had moeten blijven. Ferrari heeft dus zelf de titel vergooid. Ook Lewis Hamilton is gefrustreerd, hij komt Kubica niet voorbij en met een paar pogingen helpt Hamilton zijn banden naar de galemiezen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet