Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BTCS

BTCS: Dubbele zeges voor Volvo en DB Racing

In de 12 Uren van Spa werden ze nog op het nippertje geklopt in de slotfase, maar Eric van de Poele en Vincent Radermecker hebben tijdens de proloog van de 25 Uren VW Fun Cup een klinkende revanche genomen. De piloten van de Volvo S60 Silhouet behaalden de dubbel, telkens voor de regerende kampioenen Frédéric Bouvy en Christian Kelders. Liefhebbers van spanning werden niet verwend tijdens de eerste race van 60 minuten

Tekst Eric Faure/BTCS
Fotos Foto Media Services

volvo_25h
De eerste Volvo-zeges in de BTCS zijn een feit.


Dubbele zeges voor Volvo en DB Racing
Eric van de Poele nam meteen afstand bij de start, Hij tolereerde enkel het gezelschap van Koen Wauters... tot de 4de doortocht op de Raidillon, waar de KIA-coureur in de fout ging en definitief de rol moest lossen. Toen hij zich liet aflossen, had "VDP" al een voorsprong van een halve minuut. Zijn teamgenoot Vincent Radermecker kon rustig de voorsprong controleren en een eerste overwinning binnen halen voor de Volvo S60 Silhouet: « Sinds de 12 Uren werd de auto nog verbeterd dankzij een evolutie van de motor... Het effect daarvan was door de enorme hitte trouwens nog niet helemaal te voelen, » vertelde de Luikenaar na de viering op het podium. « De afstellingen van het differentieel werden ook verfijnd en het monteren van een nieuwe stabilisatorstang heeft de wegligging van de S60 nog nauwkeuriger gemaakt.» Frédéric Bouvy, die een sterke opmars maakte nadat hij Christian Kelders afloste, werd met de Renault als tweede afgevlagd, voor Werner Moonens die een goed wedstrijdbegin van Iain Dockerill kon afwerken. Steve Vanbellingen, die problemen had met de toerentalbegrenzer, moest tevreden zijn met de 4de plaats voor de broers Gomez, wiens GC10 een deel van de motorkap vooraan verloor. De 6de plaats ging naar Armand Fumal en Edouard Mondron, erg tevreden over een probleemloze race en winnaars in de klasse S2 waarin debutant Vincent Vanden Abeele sterk presteerde. Verder volgden de tenoren in de klasse T3, die opnieuw gedomineerd werd door de twee teams van DB Motorsport, terwijl Stefan Polderman weer te sterk was in T2 met zijn duivels Renault Clio

Bewogen  tweede start
De start van de tweede race werd opgeschrikt door een enorme aanrijding waarbij vijf wagens betrokken waren in de afzonk voor de tribunes: de SEAT van Christian Franck, de VW van Antoine Choque en de Renault Clio's van Nick Stevens, Christian Sterckx en Nicolas Léonard. Die laatste maakte onvrijwillig een reeks koprollen, maar hij kwam gelukkig ongedeerd uit de vernielde wagen. Een neutralisatie drong zich op, zodat de commissarissen de piste weer vrij konden maken. Na een neutralisatie van 18 minuten achter de safety-car (met een doortocht door de pitstraat omdat de piste nog geblokkeerd was), kon de race weer van start gaan onder aanvoering van Kris Wauters (KIA), die echter al snel ruimte moest geven aan Vincent Radermecker en Frédéric Bouvy. Die laatste kwam aan de leiding in de 8ste ronde wanneer "Rader" een pitstop maakte, maar de posities werden weer omgekeerd na de pitstops. Na een kort intermezzo aan de leiding van Michael Schmetz met de GC10, nam Eric van de Poele de maat van Christian Kelders. Vanaf dat moment ging alle aandacht naar de remonte van Koen Wauters. Die nam eerst de maat van Christian Kelders en vervolgens naderde hij sterk op Michel Schmetz. Het duel tussen de twee piloten is gespierd. Te gespierd, want het duel eindigde met een fatale aanrijding voor de KIA en de GC10 in de haarspeld van Brussel. De kampioen profiteerde om de 2de plaats terug te nemen, voor Harry Stoeltie en Olivier Gomez, die na de finish gediskwalificeerd zou worden (hoogte van de carrosserie niet conform). Daardoor eindigden de BMW's 320d van Freebird-Verdonck en Den Boer-Rijnbeek weer gegroepeerd op de 4de en de 5de plaats, voor de Touring Cup van Fumal-Mondron.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet