BOSS GP: Cor Euser: ‘Wat kunnen die oude knakkers nog gas geven’

Ontelbare ronden
Liefst 19 jaar later zit Cor Euser in de BOSS GP wederom in een Indy Car. Hij bestuurt een G-Force, die is uitgerust met een Chevy 3,5 liter V8 motor. Euser genoot tijdens de Masters enorm. "Ik heb in mijn leven ontelbare ronde op Circuit Park Zandvoort gereden’’, zegt hij. "Maar het komt niet elke dag voor dat ik met 250 kilometer per uur richting het Scheivlak dender. Dat is echt fantastisch.’’
Haast onmenselijk
Als Cor Euser in de Dutch Supercar Challenge met zijn fraaie en succesvolle Marcos racet, heeft hij 650 paardenkrachten tot zijn beschikking. "Deze G-Force Indy Car heeft evenveel PK, maar is slechts 800 kilo in plaats van 1350. Dat scheelt natuurlijk enorm. Bovendien heeft deze formulewagen een enorme downforce. De combinatie van veel PK’s, weinig gewicht en giga downforce zorgt ervoor dat je loeisnel door de bochten kunt. Het is haast onmenselijk hoe hard dat gaat’’

Krasse knarren
Tijdens het gesprek met Cor Euser komt collega BOSS GP rijder Karl-Heinz Becker hem even gedag zeggen. De Duitser, die met zijn Dallara Nissan WS in de Masters divisie uitkomt, is vol lof over Eusers racecapaciteiten. "Ze noemen mij de legende van Steinhagen, maar Cor is de racelegende van heel Holland’’, lacht Becker. Euser moet erg lachen om de opmerking. "Karl-Heinz kan er ook wat van. Hij is 60 jaar, maar gaat nog als de brandweer. Prachtig, die BOSS GP. Het zijn een zooitje oude knakkers, maar gas geven kunnen ze nog als de beste, haha.’’

Fysiek zwaar
De man met drie decennia race-ervaring weet dat meedoen aan de BOSS GP veel van lichaam en geest vergt. "Het is fysiek heel erg zwaar. Mijn teamgenoot Peter Versluis doet hier tijdens de Masters voor het eerst mee en zei: ‘Racen we maar 20 minuten? Wat kort!’ Ik antwoordde: ‘Peet, je bent blij als je de finish ziet.’ Het is veeleisend, maar ongelooflijk leuk.’’
Relaxed aankomen
Voor een enorm snelheidsmonster is het grappig dat Euser op de Indy Car de woorden ‘drive safely, arrive relaxed’ heeft geschreven. "Wat zo’n auto zo mooi maakt? De combinatie van de snelheid en de G-krachten. Als je met bijna 300 kilometer per uur op de Tarzanbocht afkomt en pas op 90 meter remt. Bovendien is het heel tegennatuurlijk racen. Want hoe meer gas je geeft, hoe meer downforce en daarmee zuigkracht aan het asfalt je genereert. Het is echt geweldig om in zo’n ding rond te knallen!’’
