Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Abba Kogan – Tyrrell 023: een echte liefhebber

480_kogan_extra_1260

In historische autosportkringen is Abba Kogan een bekende verschijning. Hij bezit een fantastische collectie auto’s waarmee hij niet alleen zelf racet, maar die hij ook vaak genoeg aan anderen uitleent om te racen. “Zelf kan ik tenslotte maar één auto tegelijk rijden, en het is zonde om al die anderen te laten staan”, vindt Kogan, die geboren werd in China, opgroeide in Japan en later jarenlang in Brazilië woonde en ook de Braziliaanse nationaliteit verwierf.

Tekst: René de Boer
Foto's: Peter van Egmond


240_portret_2398“Auto’s zijn mijn eerste liefde, al van jongs af aan”, vertelt Kogan enthousiast. “Later werd ik wat afgeleid door lastige, maar noodzakelijke dingen als studie en werk, maar ik ben altijd een echte liefhebber geweest.” In de loop der jaren bouwde Kogan een schitterende verzameling op. “Bugatti’s, Matra’s, Delahayes, noem maar op”, zegt hij. “Veel auto’s uit de jaren twintig en dertig. Op een zekere dag zei een vriend tegen me: ‘Je hebt ook historische raceauto’s, waarom ga je daar niet mee racen?’ Mijn reactie was: ‘Dat kan ik helemaal niet’, maar ik heb toen in Canada, waar ik woonde, een driedaagse cursus gevolgd waar ik de eerste beginselen van het racen leerde en uiteindelijk een licentie kreeg. Dat was in 1992, en daarna ben ik naar Nieuw-Zeeland gegaan, toen het bij ons winter was, om daar een aantal historische races te rijden.”

“De eerste twee jaar racete ik zonder te begrijpen wat racen was”, vertelt Kogan eerlijk. “Ik nam auto’s mee naar evenementen en reed ermee, omdat ik dacht dat mensen dat leuk vonden. Toen nam Barry Leach me voor een paar ronden mee en deed dingen waarvan ik dacht dat die absoluut onmogelijk waren. Toen kreeg ik het virus pas echt te pakken. Ik had mijn zinnen gezet op deelname aan de historische Grand Prix in Monaco in 1997 en daar stond ik inderdaad aan de start, met een Brabham. Het was mijn eerste keer in Monaco, de eerste keer met zo’n auto, maar ik werd wel tweede. En nog steeds heb ik er heel veel plezier in om te racen! Zo heb ik onlangs een Ferrari-F1-teambus aangeschaft als onderkomen voor op de circuits, heel comfortabel en voor mij erg prettig.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet