Formule 3

F3: Prémat wint chaotische F3-race Macau. Nederlanders eruit na crash




Alexandre Prémat heeft na de Masters ook de prestigieuze F3-race in Macau op zijn naam geschreven. De Fransman van het ASM-team bleef in een incidentrijke wedstrijd Robert Kubica en Lucas di Grassi voor. Na 13 ronden werd de race afgevlagd als gevolg van een massale opeenhoping van auto's in de Police-bocht. Voor dat moment was de hulp van de safety-car ook al twee keer nodig geweest. Voor Giedo van der Garde en Ho-Pin Tung eindigde de race in mineur. Beide coureurs waren slachtoffer van de eerdergenoemde crash.

Door Ralf Dennissen, foto: PR

Pole-sitter Lewis Hamilton en Nico Rosberg leken aanvankelijk om de zege te gaan strijden in de voormalige Portugese kolonie. In ronde twee ging het duo echter gezamenlijk wijd in de Lisboa-bocht, waarna de bolides met de vangrail in aanraking kwamen. Dat gaf de leiding aan Prémat, die echter ook een fout maakte; de aanraking met de vangrail leverde echter geen beschadigingen op en hij wist de Pool Robert Kubica van zich af te houden.

Asmer zorgt voor ellende
De beide Nederlandse inschrijvingen deden vandaag helaas niet mee om de ereplaatsen. AUTOSPORT.NL sprak eerst kort met Giedo van der Garde, die goed kon meekomen in de race, maar toen bovenop een dwars op de baan staande Marko Asmer inreed. "Ik heb een aantal stomme momenten meegemaakt en een hoop pech gehad", vertelt Van der Garde, die in totaal twee keer crashte in de voorbereiding en daardoor kostbare tijd verloor. ""In de eerste kwalificatie ging ik er na drie ronden vanaf en dan verlies je al 45 minuten. Die tijd heb je hier juist nodig om veel ronden te rijden. Tijdens de tweede kwalificatie kon ik een tijd zetten, voor de rest zag ik alleen maar verkeer en rode vlaggen."



Veel schade in Nederlandse kamp
"Tijdens de eerste race werd ik eenentwintigste. In de tweede ging ik erg goed, maar Asmer reed voor me en die ging rond, dus ik klapte er vol tegenaan. Einde verhaal. Jammer, want de rondetijden waren goed, de snelheid zat erin", legt Van der Garde uit. Een grieperige Ho-Pin Tung reed op dat moment achter Van der Garde en kon niet meer om de ellende heen. "Giedo crashte op Asmer en ik kon het niet meer ontwijken. Ik ging de bandenstapel in, terwijl achter mij Hiranaka er ook in crashte en daarachter nog iemand. Een grote klapper dus en ik zat precies in het midden", aldus Tung die zijn hand licht blesseerde bij het ongeval.



"Gisteren bij de start van de kwalificatierace had ik ook al pech", gaat de Nederlandse Chinees verder. "Een paar mensen hadden hun motor laten afslaan. Daardoor was het een grote rotzooi op de linker kant van de baan. Ik zag een gat en reed er doorheen. Iemand anders dacht hetzelfde, maakte een agressieve move naar rechts, maar daar reed ik al. Ik werd gesandwicht tussen hem en de vangrail en ging een stuk de lucht door."



Van der Garde naar Bahrein, Tung mogelijk ook
"Nu gaan we naar Bahrein en dat is voor iedereen nieuw. Het lijkt mij persoonlijk een enorme uitdaging. Die baan is snel en wijd en daar houd ik wel van. Het is een beetje zoals Brno en daar ging het ook heel goed", vertelt Van der Garde over het Tsjechische circuit waar hij eerder dit jaar op het podium stond. Ho-Pin Tung: "Bij mij is het nog niet honderd procent zeker. Dat ga ik nu proberen te regelen."

51ste GP F3 Macau. Race
Macau. Zondag 21 november 2004
01. Alexandre Prémat (FRA), ASM Formule 3 (Dallara " Mercedes), 11 ronden in 37:13.731
02. Robert Kubica (POL), Manor Motorsport  (Dallara " Mercedes), + 0.675
03. Lucas di Grassi (BRA), Hitech Racing (Dallara - Renault-Sodemo), + 1.178
04. Fabio Carbone (BRA), Three Bond Racing (Dallara - Nissan-Tomei), + 1.422
05. Franck Perera (FRA), Prema Power Team (Dallara " Opel-Spiess), + 1.822
06. Adam Carroll (GBR), Menu Motorsport (Dallara " Opel-Spiess), + 2.219
07. Robert Austin (GBR), Menu Motorsport (Dallara " Opel-Spiess), + 3.464
08. Ronnie Quintarelli, (ITA), Inging (Dallara " Tom's Toyota), + 3.633
09. Richard Antinucci (USA), Tom's (Dallara " Tom's Toyota), + 4.301
10. Nelson Piquet (BRA), Piquet Sports (Dallara - Honda-Mugen), + 5.367
11. Marko Asmer (EST), Carlin Motorsport (Dallara - Honda-Mugen), +6.154
12. Danny Watts (GBR), Hitech Racing (Dallara - Renault-Sodemo), + 6.463
13. Kazuki Nakajima (JPN), Tom's (Dallara " Tom's Toyota), + 6.780
14. Lewis Hamilton (GBR), Manor Motorsport  (Dallara " Mercedes), + 7.267
15. Giedo van der Garde (NED), Signature (Dallara " Opel-Spiess), + 7.690
16. Ho Pin Tung (NED), Hitech Racing (Dallara - Renault-Sodemo), 8.116
17. Christian Jones (AUS), TME-Racing (Dallara " Tom's Toyota), + 8.505
18. Marchy Lee (HKG), Promatecme (Dallara - Honda-Mugen), + 9.074
19. Kit Meng Lei (MAC), Ombra s.r.l. (Dallara - Honda-Mugen), + 12.197
20. Jamie Green (GBR), ASM Formule 3 (Dallara " Mercedes), + 12.235
21. Jo Merszei (MAC), Swiss Racing Team (Dallara " Opel-Spiess), + 14.040
22. Naoki Yokimozo (JPN), Inging (Dallara " Tom's Toyota), + 1 ronde
23. Katsuyuki Hiranaka (JPN), Prema Power Team (Dallara " Opel-Spiess), + 1 ronde

Niet geklasseerd:
Michael Ho (MAC), TME-Racing (Dallara " Tom's Toyota)
Matteo Cressoni (ITA), Ombra s.r.l. (Dallara - Honda-Mugen)
Eric Salignon (FRA), ASM Formule 3 (Dallara " Mercedes)
Alvaro Parente (POR), Carlin Motorsport (Dallara - Honda-Mugen)
Rodolfo Avila (MAC), Carlin Motorsport (Dallara - Honda-Mugen)
Daisuke Ikeda (JPN), Swiss Racing Team (Dallara " Opel-Spiess)
Nico Rosberg (DLD), Opel Team Rosberg (Dallara " Opel-Spiess)
Loic Duval (FRA), Signature (Dallara " Opel-Spiess)
James Rossiter (GBR), Signature (Dallara " Opel-Spiess)



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet