Algemeen

Dragracing: Achter de schermen van de European Finals 2022

kop

Met de European Finals op Santa Pod Raceway werd het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2022 afgesloten. Zoals elders op AUTOSPORT.nl te lezen, was het in diverse opzichten een bijzonder evenement. Ook het wedstrijdverloop is daarin al de revue gepasseerd en dus beperken we ons hier tot wat andere zaken die in de pits of op de baan de aandacht trokken.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het weer werkte bepaald niet mee. Het was aan de onaflatende inzet van de Santa Pod trackcrew te danken dat er toch nog zoveel gereden kon worden en de wedstrijden in alle klassen tot en met de finales konden worden afgemaakt. Als dit zichtbaar is, weet je dat het onheil nadert
regenboog

En dit als het er is. De een heeft een stuk plastic
regen.1

de ander een precies tot en met de wheeliebar passende afdekhoes
regen.2

Op zondagochtend zorgde opeens mist voor een verlate start van de actie
mist

Daarnaast waren er de nodige crashes en oildowns die voor oponthoud zorgden, zoals hier bij de Nostalgia Funny Cars
olie

En dus is het wachten om weer verder te kunnen gaan, en dat is niet altijd leuk
zetterstrom.03

Ook de vleugel moet weer worden drooggemaakt. Gelukkig is de achterband een handig opstapje
vleugel

Toen de Pro Modified finale werd verreden was het inmiddels zondagavond 20.00 uur en dus donker. Daarna moesten de Sportman klassen nog enkele ronden afwerken. Net voor de deadline van 21.00 uur was het programma afgerond
avondlaat

Iedere wedstrijddag werd er ook op de scoreborden een moment stilgestaan bij het overlijden van koningin Elizabeth
rouw.2

Druk, drukker, drukst. De bekende dijk van Santa Pod zat afgeladen vol, en dat bijna drie dagen lang
druk

Een van de redenen dat een Top Fuel dragster binnen een seconde naar 160 km/u kan accelereren, de speciale banden
tfband
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet