Algemeen

Dragracing: Eerste winst Michel Tooren in FIA Pro Mod, zeges Callin, Lagg en Ålund

pm tooren

Michel Tooren heeft op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing tijdens de NitrOlympX de winst voor zich opgeëist in de Pro Modified klasse. Het was voor de Pro Dutch Racing-rijder zijn eerste zege in een wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap. Tijdens deze derde ronde van het FIA EK ging de overwinning in de Top Fuel klasse naar Susanne Callin, terwijl in de Top Methanol klasse Jonny Lagg er met de grootste beker vandoor ging. Pro Stock werd een prooi van Jimmy Ålund. Voor alle vier de rijders was het ook hun eerste zege van het seizoen, terwijl tot nu toe in alle vier de categorieën van het FIA EK iedere wedstrijd een andere winnaar heeft opgeleverd.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Na de door de coronapandemie veroorzaakte onderbreking van twee jaar was het Duitse dragracefeest van de NitrOlympX weer terug van weggeweest. De wedstrijd op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing was daarmee de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en het FIM Europe Drag Bike European Championship. De eerste kwalificatiedag had te lijden onder extreem hoge temperaturen waardoor snelle tijden uitbleven. Op zaterdag waren de omstandigheden al iets beter waarbij de voorspelde en gevreesde regen- en onweersbuien gelukkig uitbleven. Dat het Duitse publiek de NitrOlympX gemist had, was wel duidelijk, want naast een totaal uitverkochte Nightshow op zaterdagavond, werden ook de overige dagen goed bezocht. Gelukkig kon iedereen tevreden huiswaarts keren want het publiek kreeg mooie en spannende wedstrijden voorgeschoteld met in veel gevallen ook nog verrassende winnaars.

tf callin actie
Susanne Callin

Eerste winst Susanne Callin
Na de eerste kwalificatiedag voerde Ida Zetterström de lijst aan, maar de tijd van 4,28 seconden gaf al aan dat er voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap meer nodig was om deze positie te kunnen behouden. Omdat onderdelen momenteel nauwelijks meer (vanuit Amerika) te krijgen zijn, besloot het team van Rune Fjeld om Zetterström in de kwalificatieruns van zaterdag niet van start te laten gaan, en wat gevreesd werd, gebeurde dan ook.

tf erbacher.5
Jndia Erbacher

Bij haar eerste optreden van dit seizoen snelde Jndia Erbacher op zaterdag naar een fraaie tijd van 3,89 seconden en nam daarmee de eerste kwalificatieplaats over.

tf nilsson
Dennis Nilsson

De tijd van Zetterström was nog wel genoeg voor de tweede positie, terwijl Dennis Nilsson, ook al bezig aan zijn eerste FIA-race van het jaar, de derde plek innam.

tf horto.02
Antti Horto

Antti Horto, de nummer twee in de titelstrijd, sloot de kwalificatie als vierde af, terwijl Susanne Callin de rij sloot met een tijd van 5,49 seconden. Dat de Top Fuelers het lastig hadden om de meer dan 8.000 pk op het Hockenheim-asfalt te krijgen was wel duidelijk want iedereen verloor wel ergens grip, waarbij met name het deel vanaf de 200 meter voor hoofdbrekens bij de tuners zorgde.

tf zetterstrom.04
Ida Zetterström

De eerste eliminatieronde leverde meteen een flinke verrassing op. In haar run tegen Callin leek Zetterström op weg naar de winst, toen de dragster van de Finse plotseling grip verloor. Callin kende even verderop in haar run ook gripproblemen, maar omdat bij Zetterström de blowerbelt was gebroken, kon de Finse niets meer doen en zag Callin er met de winst vandoor gaan. Daarmee leed Zetterström duur puntverlies in de titelstrijd. Omdat Callin in de halve finale een bye run had, stond de Zweedse met haar zege in de kwartfinale meteen in de eindstrijd.

tf sm tf
De halve finale, Erbacher verliest grip

Aan de andere kant van de ladder klokte Erbacher in de kwartfinale in een bye run een mooie 3,94 seconden en moest het vervolgens in de halve finale opnemen tegen Horto, die in een eveneens sterke 3,95 seconden Nilsson het nakijken had gegeven. Het leek daarmee een spannende halve finale te worden, die helaas al bij de start werd beslist. De tuners van Erbacher hadden de baan duidelijk overschat want de Zwitserse bleef op de startlijn met doorspinnende banden staan en zag Horto daarmee richting de finale rijden.

tf final
De finale

De finale werd helaas een anticlimax. De plaats naast Callin bleef namelijk leeg. Horto had in de halve finale zoveel schade aan zijn motor opgelopen, dat de Fin, mede door het ontbreken van voldoende reserveonderdelen, niet in staat was om in de finale aan de start te verschijnen. Daarmee ging de overwinning in een bye run naar Callin.

tf callin team
Het winnende team

Aardig detail is dat nu alle drie de rijders van RF Motorsport, Horto, Zetterström en Callin een wedstrijd op hun naam hebben geschreven en straks bij de European Finals op Santa Pod Raceway mogen gaan strijden om de Europese Top Fuel titel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet