Algemeen

Dragracing: EDRS Sweden Nationals met internationale allure

kop

Het was dan weliswaar geen wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap, maar met volle velden in de klassen Pro Modified en Pro Stock en vijf auto's in de klasse Top Methanol had de EDRS Sweden Nationals op Tierp Arena er makkelijk voor door kunnen gaan. Tel daarbij de fraaie en soms zelfs overvolle velden in de overige klassen van de EDRS Pro Cars en Summit Racing EDRS Series en er staat een topevenement dat alles biedt wat dragracen mooi maakt. Nederlands succes was er in de vorm van David Vegter die tot de halve finales wist door te dringen van de Pro Modified klasse, terwijl daarin Marck Harteveld een nieuw persoonlijk record op de klokken zette en de kwartfinales haalde.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het afgelopen weekend op Tierp Arena gehouden evenement stond eerst als ronde voor het FIA Europees Kampioenschap gepland. Vertraging bij de op handen zijnde verkoop van Tierp Arena maakte een gedegen voorbereiding echter onmogelijk, waarna besloten werd de wedstrijd als FIA-evenement van de kalender te halen en als EDRS Sweden Nationals een nieuw affiche te geven. Daarmee werd de wedstrijd een ronde van de EDRS Pro Cars (inclusief Bilsport EDRS Pro Modified Series), Summit Racing EDRS Series (de sportsman klassen) en het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship. Een compleet programma dus, bijna alle klassen omvattend, waarbij ook de FIA-klassen Pro Stock en Top Methanol via toevoeging aan de EDRS Pro Cars de mogelijkheid werd gegeven om een wedstrijd af te werken. Ten opzichte van een volledig FIA-programma ontbrak alleen de Top Fuel klasse. Met ruim 240 inschrijvingen had de EDRS Sweden Nationals aan belangstelling van deelnemers zeker niet te klagen.

wedstrijd augustus

Tijdens de EDRS Sweden Nationals werd het goede nieuws bekendgemaakt dat de voor 11 tot en met 14 augustus geplande Scandinavian Internationals wel gewoon een ronde voor het FIA en FIM Europees Kampioenschap zal zijn. Tevens is er een deal gesloten die voor de komende vijf jaar wedstijden op Tierp Arena moet garanderen.

ericsson e
Jan Ericsson

Snelle Pro Mods
De voor het Bilsport EDRS Pro Modified kampioenschap meetellende wedstrijd telde zestien deelnemers, waaronder twee Nederlanders. In de kwalificatie werd de eerste plaats opgeëist door Andreas Arthursson, die met 5,78 seconden niet alleen snel, maar ook nog constant was. De tweede plaats ging naar regerend FIA Europees kampioen en sinds Santa Pod met 5,72 seconden Europees recordhouder Jan Ericsson (5,83 seconden).

vegter.2
David Vegter

David Vegter snelde op zaterdag naar 5,87 seconde en sloot de kwalificatie op plek drie af. Mats Eriksson, Michael Gullqvist en Jere Rantaniemi doken in de 5,9 seconden, terwijl Marck Harteveld op plek zeven en een tijd van 5,97 seconden het rijtje rijders met runs onder de zes seconden afsloot.

harteveld.1
Marck Harteveld

De eerste eliminatieronde leverde meteen een aantal verrassingen op. Roger Johansson en Micke Johansson hadden in de kwalificatie zodanig veel motorschade opgelopen dat ze niet meer aan de eliminaties konden deelnemen, terwijl zowel Gullqvist als Eriksson direct werden uitgeschakeld. Harteveld moest het na een bye run in de eerste ronde, in de kwartfinale opnemen tegen Ericsson. De Zweed was met 5,83 seconden net een maatje te groot, maar met 5,928 seconden zette Harteveld wel een nieuw persoonlijk record op de klokken en dus ging Voodoo Hemi Racing toch met een tevreden gevoel huiswaarts.

arthursson e
Andreas Arthursson

De show werd echter gestolen door Arthursson die met 5,713 seconden onder het bestaande Europees record van Ericsson dook. Omdat de wedstrijd echter geen FIA-status had, zal de tijd alleen als Zweeds en niet als Europees record worden erkend. De 417 km/u waarmee Arthursson de finish passeerde was ook maar een fractie verwijderd van het record dat met 418,60 km/u nog altijd op naam staat van de Fin Tero Laukkanen. Veel had Arthursson niet aan zijn snelle run, want terug in de pits werd schade aan de motor geconstateerd en daarmee was de wedstrijd voor de Zweed over.

pmhalvefinale
De halve finale tussen David Vegter en Jan Ericsson

Na winst tegen Jan Brännvall in ronde één, rekende Vegter in de kwartfinale in 5,84 seconden, zijn snelste tijd van het weekend, af met Rantaniemi. In de halve finale was het vervolgens de beurt aan Vegter om het op te nemen tegen Ericsson. Bij de start was het al beslist want terwijl de Nederlander richting het midden van de baan schoot en van zijn gas moest, snelde Ericsson naar een winnende 5,84 seconden.

rusanes e
Stian Rusånes

Aan de andere kant van de eliminatieladder verraste Stian Rusånes. De als twaalfde geklasseerde Noor klopte in de eerste ronde een in de problemen komende Gullqvist, was vervolgens te snel voor Jesper Stenberg en zag in de halve finale Åke Persson bij de start al grip verliezen. Daarmee stond Rusånes ineens in de finale en werd maar weer eens bewezen dat je niet de snelste hoeft te zijn, maar op het juiste moment sneller dan je tegenstander..

pm final
De finale

In de finale maakte Ericsson geen fouten en snelde in opnieuw een uitstekende 5,80 seconden naar de overwinning. Na zijn winst in Santa Pod is het alweer de tweede grote zege voor de regerend FIA Europees kampioen.

alund.2
Jimmy Ålund

Vol Pro Stock veld
De Pro Stock klasse bracht negen rijders op de been. Zoals verwacht ging de snelste tijd in de kwalificaties naar Jimmy Ålund, die 6,63 seconden op de klokken bracht. Stefan Ernryd bleef daar op plek twee met 6,64 seconden verrassend weinig bij achter, terwijl Richard Sundblom met 6,68 seconden de derde plaats voor zich opeiste.

noren.1
Robin Norén

Op plek vier was Robin Norén (6,70 seconden) ook een tevreden man. De nummer twee van het laatste FIA EK (2019) kreeg pas kort voor de wedstrijd zijn in Amerika gekochte Pontiac binnen en maakte nadat de elektronica problemen waren opgelost op vrijdag pas zijn allereerste run met de voor hem nieuwe auto.

noren.5
Het tevreden team van Robin Norén

In de eliminaties verbeterde Norén zich zelfs tot 6,62 seconden en dus liep het hele team met een grote glimlach op het circuit. In de halve finale moest Norén het echter afleggen tegen een weer constant 6,60 seconden rijdende Ålund.

ernryd
Stefan Ernryd

Ernryd, de nummer twee uit de kwalificaties, kwam bij de start van de eerste eliminatieronde al direct in de problemen en werd uitgeschakeld. Beter verging het Sundblom. De Fin verbeterde zich tot 6,62 en 6,61 seconden en stond daarmee in de finale tegen Ålund.

ps final
De finale

De Fin trok echter een rood licht en daarmee ging de winst naar Ålund, die met 6,61 seconden opnieuw aantoonde de snelste Pro Stock-rijder te zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet