Algemeen

Dragracing: Verdiende winnaars en records bij Main Event op Santa Pod

kop

Jan Ericsson en Sandro Bellio hebben als regerend kampioenen in de klassen Pro Modified en Top Methanol met overwinningen op Santa Pod Raceway een eerste stap gezet naar titelprolongatie. Ericsson voegde daar tijdens The Main Event nog een nieuw Europees record aan toe. In de Top Fuel klasse ging de winst naar de Fin Antti Horto, die in de finale zijn landgenote Ida Zetterström te snel af was. Zetterström schreef bij haar eerste officiële optreden in de Top Fuel klasse wel meteen geschiedenis door met 3,782 seconden niet alleen een nieuw Europees record op de klokken te zetten, maar ook als eerste in Europa onder de 3,8 seconden te duiken. Nederlands succes was er in de vorm van David Vegter die in de Pro Modified klasse als runner up eindigde. Bij de motoren eiste Rene van den Berg de winst voor zich op in de Top Fuel Bike klasse, terwijl Martijn de Haas de Super Twin Top Fuel Bike klasse op zijn naam schreef. In de Pro Stock Bike klasse eindigde Aswin le Noble als runner up.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het was lang wachten maar na twee coronajaren waarin het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing moest worden afgelast, werd met The Main Event op Santa Pod Raceway het seizoen 2022 in gang gezet. Zoals eerder gemeld ontbraken door de in Zweden en Denemarken gehanteerde Brexit-regels bijna alle deelnemers uit die landen. Opgeteld bij enkele twijfelaars die de kat nog uit de boom kijken, betekende dit dat de openingsronde van het kampioenschap niet de deelnemersvelden kende zoals die voor corona gewoon waren geworden. Uiteraard deed dit afbreuk aan de wedstrijd, maar het niveau van de rijders die er wel waren, was zodanig hoog, dat direct weer records sneuvelden en het met name in de Pro Modified klasse een spannende wedstrijd werd. Dat ook het publiek de Europese strijd gemist had, werd met name op zaterdag duidelijk toen op de tweede kwalificatiedag Santa Pod snel volliep. Tel daarbij dat het tegen alle Santa Pod gewoonten in alle dagen droog bleef en alles bij elkaar kan gesproken worden van een meer dan geslaagde seizoensstart.

zetterstrom.03
Ida Zetterström

Europees Top Fuel record en eerste 3,7 seconden
Bij afwezigheid van regerend kampioen Anita Mäkelä krijgt de koningsklasse dit jaar in ieder geval een nieuwe titelhouder. Dat de titel in Finland blijft en bij een rijder van Rune Fjeld Motorsport terechtkomt, is meer dan aannemelijk. Alleen de drie piloten van de Noorse teameigenaar rijden het volledige kampioenschap en aangezien twee van de drie rijders uit Finland komen, is duidelijk dat een weddenschap hoge winstkansen oplevert.

callin.01
Susanne Callin

In de kwalificatie kampten de drie RF Motorsport-auto's nog met de nodige motorische dan wel gripproblemen. Zowel bij Susanne Callin als Ida Zetterström eindigde op vrijdag een run met een grote vuurbal. In de derde run snelde Zetterström naar 4,08 seconden, waarmee de in de Top Fuel klasse debuterende Finse meteen de eerste kwalificatiepositie voor zich opeiste. Callin zette met de Slick Tricks Racing auto met 4,38 seconden de tweede tijd op de klokken. De Fin Antti Horto, uitkomend in de kleuren van Eagle Top Fuel Racing, bleef steken op 4,75 seconden en moest als derde de eliminaties in.

horto.01
Antti Horto

De eerste eliminatieronde, en met slechts drie deelnemers meteen de halve finale, gaf het spektakel te zien waarop vooraf gehoopt was. In zijn run tegen Callin snelde Horto naar een winnende tijd van 3,808 seconden, net boven het in 2019 door Maja Udtian gevestigde Europees record van 3,806 seconden. De eindsnelheid van 318,75 mph mocht er ook zijn want daarmee bleef Horto een fractie verwijderd van het record van Jndia Erbacher uit 2019 van 318,96 mph.

zetterstrom.05
Ida Zetterström

zetterstrom.01

Een paar minuten later snelde Zetterström in de andere halve finale echter naar 3,782 seconden. Daarmee schreef de in de klasse debuterende Finse niet alleen het Europees record op haar naam, maar tekende ze ook voor de allereerste run in Europa onder de 3,8 seconden. Omdat kort voor de finish (304 meter) de blowerbelt brak, bedroeg de eindsnelheid 'slechts' 301,9 mph, terwijl de Finse bij het meetpunt van de 1/8 mijl (201 meter) al een snelheid van 286 mph (460 km/u) had bereikt. Het geeft aan dat er nog meer in deze combinatie zit.

tf finale
Finale

De daaropvolgende volledig Finse finale was al bij de start beslist. Zetterström verloor direct alle grip terwijl Horto in opnieuw een uitstekende 3,809 seconden naar de overwinning snelde.

tf podium
Fins Top Fuel podium

Bij de volgende ronde van de titelstrijd in Tierp zal in ieder geval Stig Neergaard weer aanhaken, terwijl er wellicht ook nog wat andere rijders het veld aanvullen, voor de klasse een belangrijke zaak.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet