Algemeen

Dragracing: Andreas Arthursson steelt de show op Tierp Arena

alund srei el
Jimmy Ålund

Wel winst voor Jimmy Ålund in Pro Stock
Net als Arthursson bij de Pro Mods, is het voor de concurrentie in de Pro Stock klasse maar goed dat Ålund aan drie van de zes wedstrijden meedoet. De 10-voudig Pro Stock kampioen verscheen alleen op vrijdag op de baan en plaatste zich met 6,609 seconden als vierde voor de eliminaties.

lungdahl srei q2
Bengt Ljungdahl

Snelste man was regerend kampioen Bengt Ljungdahl (6,575 seconden), gevolgd door Michael Malmgren (6,592 seconden) en Thomas Lindström (6,607 seconden), die alle drie hun snelste tijd op zaterdag reden. Stefan Ernryd bleef als nummer twee in de titelstrijd steken op plek vijf, gevolgd door de winnaar van vorige week in Hockenheim, Robin Norén.

ernryd
Stefan Ernryd

Door deze kwalificatie uitslag moest Ernryd in de eerste eliminatieronde al aantreden tegen Ålund. De 10-voudig kampioen verbeterde zich tot 6,59 seconden en gaf de nummer twee in de titelstrijd het nakijken. Ljungdahl moest het na winst in de eerste ronde in de halve opnemen tegen Ålund en ook de nummer één in de tussenstand van het kampioenschap werd met 6,57 tegen 6,62 seconde naar huis gestuurd. Doordat Ljungdahl één ronde verder kwam dan Ernryd bouwde de regerend kampioen zijn voorsprong in de titelstrijd uit tot 38 punten.

pro stock final srei
De finale

In de finale was Lindström het volgende slachtoffer van Ålund. De voormalig kampioen wist dat hij het op snelheid moest afleggen en gokte dus op een extreem goede reactietijd. Lindström was echter iets te vroeg en trok een rood licht waardoor de winst naar Ålund ging. Of Lindström een kans gehad zou hebben is overigens de vraag, want met 6,55 seconden noteerde Ålund de snelste Pro Stock tijd van het weekend.

bellio1 srei q2
Sandro Bellio

Opnieuw een Habermann op één
In de Top Methanol klasse liet Sandro Bellio met zijn tijd van 5,54 seconden alle dragsters achter zich en eiste de eerste kwalificatiepositie voor zich op. Door de 'handicap' van 0,22 seconden die de in de basis snellere dragsters ten opzichte van de Funny Cars krijgen opgelegd, was zelfs het nieuwe persoonlijk record van Jonny Lagg van 5,34 seconden niet voldoende om de Belg van de eerste plaats af te houden. Uiterst verrassend bleven Dennis en Timo Habermann met 5,370 en 5,378 seconden steken op een derde en vierde plaats, terwijl Linn Engan Karlsen en Arie Pietilä met runs in de 5,7 seconden de vijfde en zesde plaats bezetten.

habermann2 d srei q2
Dennis Habermann

Waar Dennis en Timo Habermann elkaar dit jaar al drie keer in de finale troffen, moesten de Duitse broers het door deze kwalificatie uitslag nu al in de eerste eliminatieronde tegen elkaar opnemen. Net voor start viel echter bij Timo de parachute uit de vergrendeling waardoor de leider in de tussenstand de winst naar Dennis zag gaan. Hoe dan ook kwam dit het team ongetwijfeld goed uit want Timo Habermann had al een riante voorsprong in de titelstrijd en dit gaf Dennis de kans om zijn tweede positie te verdedigen. Karlsen klopte in de eerste eliminatieronde Lagg, maar moest zich ondanks opnieuw een keurige 5,75 seconden gewonnen geven tegen de 5,36 seconden van Dennis Habermann.

top methanol final srei
De finale

Aan de andere kant van de eliminatieladder verbeterde Bellio zich in de eerste ronde tot een zeer sterke 5,47 seconden om vervolgens via een bye run in de finale te belanden. Daarin ging het echter voor de Belg volledig mis. Met de voorwielen in de lucht schoot de Funny Car naar links en belandde tegen de muur met de nodige schade aan de body en de motor (door de losgerukte uitlaat) als gevolg. De winst was daarmee voor Dennis Habermann, zijn tweede van het seizoen. Op Santa Pod mogen de twee broers het nu onderling gaan uitmaken. Timo Habermann heeft daarbij een voorsprong van slechts 15 punten op Dennis, terwijl Bellio op plaats drie op een onoverbrugbare 124 punten van Dennis Habermann staat.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet