Algemeen

Dragracing: Unieke dubbel voor Jimmy Ålund op Alastaro

bellio
Sandro Bellio

Top Methanol
In Top Methanol had Sandro Bellio het hele seizoen al met tyreshake problemen te kampen. In de afgelopen weken was de vermoedelijke oorzaak gevonden en het bewijs daarvan werd geleverd in de eerste kwalificatierun op zaterdag. Bellio snelde naar een tijd van 5,48 seconden en kwam daarmee meteen weer in de buurt van zijn vorig jaar gereden persoonlijke (en bijna Europese) records. De Belg verwees daarmee de dragsters in deze klasse, die om de competitie tussen de Funny Cars en dragsters gelijk te houden 0,22 seconden bij hun tijd krijgen opgeteld, naar het tweede plan.

habermann t 1
Timo Habermann

lagg
Jonny Lagg

Achter de Belg waren de verschillen minimaal. Timo Habermann klokte met 5,435 seconden de tweede tijd, op de voet gevolgd door Jonny Lagg met 5,436 seconden en Dennis Habermann (5,439 seconden). Voor de andere twee Funny Cars in het veld, Mikael Larsson en Arie Pietilä lag dit tempo iets te hoog.

pietila
Ari Pietilä

In de eerste eliminatieronde had Bellio weer met tractieproblemen te kampen. De Belg trapte echter snel genoeg weer op het gas om de eveneens met problemen kampende Pietilä het nakijken te geven, om zich vervolgens via een bye run voor de finale te plaatsen.

habermann d
Dennis Habermann

Aan de andere kant van de ladder verbeterde Timo Habermann zich tot 5,37 seconden en liet Larsson kansloos, terwijl Dennis Habermann Lagg het nakijken gaf. De inmiddels bijna traditionele broederstrijd, die dit seizoen tot nu toe tot in de finale kon worden uitgesteld, moest nu in de halve finale worden uitgevochten.

top meth halve f
Dennis tegen Timo Habermann

Timo verbeterde zich opnieuw tot 5,31 seconden en daar had Dennis (5,53 seconden) geen antwoord op. In de finale moesten Timo Habermann en Bellio het dus tegen elkaar opnemen. In een bepaald niet vlekkeloze run noteerde Bellio 5,660 seconden, terwijl Habermann bleef steken op 5,446 seconden.

top meth finale
Finale Sandro Bellio en Timo Habermann

Met de 0,22 seconden handicap voor de dragster zou dat bij een identieke reactietijd dus een overwinning hebben betekend voor Bellio met een verschil van 0,006 seconden. De Belg had echter een veel slechtere reactietijd dan Habermann en daarmee passeerde de Duitser voor de tweede keer dit jaar als winnaar de finish.

Na een zomerstop van meer dan een maand gaat het FIA Europees Kampioenschap weer verder met de van 17 tot en met 19 augustus te verrijden NitrOlympX op Hockenheim, een week later gevolgd door de tweede wedstrijd van het jaar op Tierp Arena.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet