Algemeen

Dragracing: Dico Internationals van topniveau

tm habermann2 t
Timo Habermann

De snelste Belg tegen twee Duitse broers
In de Top Methanol klasse was Timo Habermann in de kwalificatie met 5,30 seconden de duidelijke nummer één. De leider in de tussenstand van het kampioenschap werd gevolgd door zijn broer Dennis die zich op zaterdag verbeterde tot 5,37 seconden. Sandro Bellio lukte het niet om onder de 5,7 seconden te duiken, maar dat was (na aftrek van de 0,26 seconden handicap voor de dragsters) toch voldoende voor de derde plaats, net voor Jonny Lagg.

tm habermann d
Dennis Habermann

In de eliminaties lagen de zaken echter iets anders. Terwijl Timo Habermann de klok opnieuw liet stilstaan bij 5,30 seconden en Petteri Liimatainen kansloos liet, verbeterde Bellio zich tot een uitstekende 5,52 seconden en bleef daarmee Lagg ruim voor. In de halve finale stuitte Bellio op Dennis Habermann. Dat een 5,4 seconden er aan zat te komen, was al eerder dit seizoen duidelijk geworden, maar de 5,44 seconden die de Belg op de klokken toverde, wekte algemeen respect en bewondering. Met zijn tijd is Bellio het uit 2013 stammende Europees record van Jonnie Lindberg (5,426 seconden) opeens heel dicht genaderd.

tm bellio
Sandro Bellio

Uiteraard was Bellio daarmee Dennis Habermann te snel af en moest het in de finale opnemen tegen de tweede Habermann, Timo. Bij de start kreeg Bellio gripproblemen en lag meteen op achterstand. De Belg had het gas er echter ook al snel weer op, en toen vervolgens bij Habermann halverwege de run een doffe klap duidelijk maakte dat er motorische problemen waren, had Bellio de achterstand snel ingelopen en pakte in 6,34 seconden de winst.

tm final
De finale tussen Timo Habermann en Sandro Bellio

Bellio is met een wel heel fraaie reeks bezig, want in juni debuteerde de Belg op Tierp met een overwinning, pakte in Hockenheim de runner-up positie en boekte in zijn derde Top Methanol wedstrijd ooit nu dus weer een zege. Door het missen van twee wedstrijden is Bellio echter kansloos voor de titel. Die gaat ongetwijfeld naar Timo Habermann, terwijl er voor Bellio nog wel mogelijkheden liggen om de tweede positie van Dennis Habermann over te nemen.

pm persson
Åke Persson

Ongekende tijden, maar Michael Gullqvist domineert
In de Pro Modified klasse was de wedstrijd op Tierp Arena van een ongekend niveau. In zijn eerste kwalificatierun beet David Vegter het spits af door met 5,97 seconden meteen onder de '6' te duiken. Terwijl de Nederlander zich niet meer wist te verbeteren, schoof Åke Persson met 5,88 seconden naar de eerste positie, op de voet gevolgd door Jimmy Ålund met 5,89 seconden en Michael Gullqvist met 5,92 seconden. Vegter sloot daarmee de kwalificatie op een keurige vierde positie af.

pm alund
Jimmy Ålund

Achter de Nederlander volgde Roger Johansson met 6,01 seconden, met op plaats zes Bruno Bader (6,08 seconden) en zeven Håkan Persson (6,10 seconden). Michel Tooren was wel constant, maar het lukte de tweede Nederlander in het veld niet om onder de 6,15 seconden te komen, in dit sterke veld toch nog altijd goed voor een keurige achtste positie.

pm tooren
Michel Tooren

De eerste eliminatieronde was ook meteen het eindstation voor de Nederlanders. Tooren kreeg op de startlijn te maken met tyreshake en zag tegenstander Jan Ericsson aan de horizon verdwijnen.

pm vegter
David Vegter

Nog zuurder waren de druiven voor Vegter. Bij de burn out maakte de motor een vreemd geluid, waarop de nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap zijn auto meteen stilzette. Bij controle in de pits bleek er een drijfstang gebroken te zijn, die vervolgens de volledige motor met inhoud verwoest had. Ondanks deze voortijdige uitschakeling behield Vegter zijn derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Momenteel wordt alles in het werk gesteld om nog op tijd de nodige spullen in huis te hebben voor deelname aan de European Finals op Santa Pod. Een tweede plaats in de titelstrijd is dan nog altijd mogelijk.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet