Algemeen

Dragracing: Robert Joosten overleden

2015 joosten.070

Vanmorgen is in zijn woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht Robert Joosten overleden. Eind augustus werd bij Robert Joosten kanker geconstateerd en wel in een uiterst agressieve vorm. Nu, slechts zes weken later en zeven weken nadat hij, zonder het te beseffen, zijn laatste run reed, is er al een einde gekomen aan het leven van een van Nederlands meest succesvolle dragracers. Robert Joosten werd slechts 46 jaar.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het is nauwelijks te bevatten en eigenlijk ook niet te accepteren. In het weekend van 22 en 23 augustus stond Robert Joosten nog aan de start van de Scandinavian Internationals op het Zweedse Tierp Arena. In de startblokken om richting Santa Pod te vertrekken voor de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, kreeg een simpel bezoek aan de huisarts een onverwacht vervolg in het ziekenhuis. De diagnose kwam al snel en was schokkend; kanker, en in een uiterst agressieve vorm. De wereld stortte in. Na verder onderzoek kwamen de doktoren al snel tot de conclusie dat behandeling niet mogelijk was en er geen kans was op herstel. Vanmorgen is Robert Joosten thuis overleden, slechts 46 jaar oud. Onvoorstelbaar voor iemand die zes weken geleden nog vol energie in het leven stond, diverse bedrijven leidde, Pro Dutch Racing runde, races reed, maar voor alles echtgenoot en vader was. In de afgelopen twintig jaar heb ik als redacteur/fotograaf heel veel met Robert mogen werken en het gemis in de dragrace-wereld zal nog lang voelbaar blijven. Maar nog onbeschrijflijker is het verlies voor zijn vrouw Patricia en hun zoon Jerry. Mede namens alle medewerkers van AUTOSPORT.nl, wens ik Patricia, Jerry, naaste familie en vrienden heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

2015 joosten.033

De naam van Robert Joosten is niet alleen vanwege zijn prestaties onlosmakelijk met de Nederlandse dragrace-sport van de afgelopen twintig jaar verbonden, misschien nog wel belangrijker was zijn vernieuwende, professionele aanpak van de sport, een sport waaraan hij zijn hart had verpand en die naar een hoger niveau getild moest worden.

2003 Joosten.301

Robert Joosten begon met dragracen in een streetlegal Amerikaan in de opstapklasse Streetmachines. Van 1985 tot en met 1998 was hij daarin met enige regelmaat actief. Vanaf het allereerste begin had Robert Joosten een duidelijk plan, waarbij auto's werden gekozen op basis van hun prestaties en de mogelijkheden om door te groeien. Ook werd er uitgebreid aandacht besteed aan de uitstraling van de auto en het team, een tot dat moment in de (Nederlandse) dragrace-wereld vrijwel onbekend fenomeen.

2005 joosten.302b

Zijn eerste serieuze dragrace-auto, een Chevrolet Nova'62, haalde Robert Joosten dan ook uit Zweden, terwijl de volgende auto, een Chevrolet S10 Pro Stock Truck vanuit Amerika werd verscheept. Met deze auto's bouwde Robert Joosten in de periode 1999 tot en met 2005 een ongekende erelijst op, waarbij in zowel de klassen Super Gas als Super Comp titels en runner-up posities werden behaald in het DHRA/Explosion Kampioenschap, Nederlands Kampioenschap, KNAF en Dutch Open Kampioenschap. Robert Joosten was ook de initiatiefnemer van het Dutch Open Super Gas Kampioenschap dat daardoor in no time uitgroeide tot een internationale titelstrijd met meer dan twintig deelnemers.

2004 joosten.sc.400

Na de successen in de klasse Super Comp was Robert Joosten toe aan de volgende stap, de klasse waarop hij zijn zinnen al jaren had gezet, Pro Modified, de snelste doorslammer klasse ter wereld. Omdat dit doel al lang duidelijk was, was het team al omgedoopt tot Pro Dutch Racing en beschikte het team al enige tijd over een fraaie truck met racetrailer.

2008 joosten.317f

In 2006 maakte Robert Joosten met een Corvette C5 zijn debuut in de Pro Modified klasse en opnieuw volgden er succesvolle jaren. Zo pakte hij in zijn eerste jaar de overwinning op Hockenheim, terwijl hij in 2008 als eerste Nederlander in de geschiedenis op Mantorp Park een FIA EK-wedstrijd in de Pro Modified klasse op zijn naam schreef, en met een tweede plaats in de eindstand de hoogst geklasseerde Nederlander ooit in het FIA EK Pro Modified werd. Daarbij werd hij ook nog winnaar van de Nordic Drag Racing Series, Zweeds kampioen en Nederlands recordhouder.

2008 nordic

In 2010 werd de Corvette opgevolgd door een in Amerika nieuw gebouwde '70 Chevrolet Camaro en hoewel Robert Joosten daarmee geen overwinningen boekte, was de auto in 2013 op Tierp Arena met 5,99 seconden goed voor Robert's eerste run onder de voor Pro Mods magische 6-secondengrens, terwijl in dat jaar ook een vierde plaats werd behaald in het FIA Europees Kampioenschap.

2014

Begin dit jaar werd door Robert Joosten met een '71 Plymouth Barracuda een extreem snelle Pro Mod uit Amerika gehaald. In juni maakte de 'Cuda' op Tierp Arena zijn debuut en gezien de vooruitgang die al snel werd geboekt, was het team ervan overtuigd een winnaar in huis te hebben, waarmee in 2016 het ultieme doel kon worden bereikt, de titel in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.

2015 joosten.311

Robert Joosten verrichte pionierswerk als het ging om de professionalisering van zijn team en de sport. Niet alleen zagen auto's en team er altijd perfect verzorgd uit, ook was hij de eerste Nederlandse dragracer die persberichten en nieuwsbrieven uitgaf en zijn nieuwe auto's met een goed verzorgde presentatie aan sponsors, pers en publiek voorstelde.

2004 RJoostenPB
Robert Joosten bij de presentatie van de Chevrolet S10 Pro Stock Truck met teamleden van het eerste uur die ook nu nog aan Pro Dutch Racing verbonden zijn, Jaap Oonincx en Leon van der Linden

Voor Robert Joosten bleef er voor de komende jaren sportief gezien nog één belangrijk doel over, de titel in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Zover heeft het dus niet mogen komen. Maar ook zonder deze titel zal de naam van Robert Joosten en de invloed die hij heeft gehad op de Nederlandse dragrace-sport, nooit vergeten worden.

2014 joosten.072
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet