Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Gran Premio Nuvolari: Italiaans genieten


 NSU reparatie
Reparatie aan de NSU in Parma

Audi koppelde mij voor de gelegenheid aan Andrea Kümpfbeck, een journaliste van het dagblad “Augsburger Allgemeine”. Gelukkig was de verstandhouding meteen goed – heel belangrijk als je drie dagen in zo’n klein autootje zit – al is het vooruitzicht van Frau Kümpfbeck dat we wel even in de top honderd zullen rijden bij een kleine 300 deelnemers natuurlijk wel erg optimistisch, zeker met in het achterhoofd dat het voor ons beide de eerste deelname aan een dergelijk evenement was… Bovendien gaat het voor ons na ruim 60 kilometer al mis: net na de routecontrole in Parma slaat de 1,2-litermotor van de NSU af en is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Daar gaat onze top-100-klassering… Maar gelukkig is het serviceteam van Audi Tradition in de buurt. Met hun indrukwekkende Audi Q7 volgen technici Timo Schiemer en Albert Keichner ons op de voet. De beide NSU-specialisten vervangen eerst de startonderbreker, maar ook daarna loopt de motor nog niet optimaal. We stoppen opnieuw om de bobine te laten vervangen en daarna rijdt de NSU weer als een zonnetje. In totaal hebben we echter wel een uur verloren en de controleposten zijn al gesloten als we aankomen. Zo wordt ons helaas ook de ronde op het circuit van Varano door de neus geboord. Om toch nog een beetje op tijd aan te komen steken we een stuk af via de snelweg en bereiken zo nog tussen de andere deelnemers de halteplaats in Viareggio.

 NSU regen
Veel regen op zaterdag

Op zaterdag starten de eerste auto’s al om zeven uur, maar een van de (weinige) voordelen van een hoog startnummer is dat we niet zo vroeg ons bed uit hoeven: 8.33.20 uur is onze starttijd. De route voert eerst van Viareggio naar Livorno, waar we een korte stop hebben. Een snelle espresso smaakt heerlijk. Vervolgens rijden we naar Siena door het prachtige Toscaanse landschap. Mijn bijrijdster moppert omdat we nergens tijd hebben om uitvoerig te stoppen, al kunnen we het niet laten om in Pisa de NSU TT even te parkeren voor de obligate foto onder de scheve toren.

 NSU Pisa
Konden we niet laten...

Andere toeristische attracties als San Gimigniano (met de vele torens) worden echter op hoog tempo gepasseerd en zelfs in Siena (even over de beroemde Piazza del Campo) zijn we maar een paar minuten. Van Siena rijden we door naar San Giustino en van daar door de bergen naar Rimini. Tijdens de lunch is het begonnen te regenen en het houdt tot in de nacht niet meer op. De bergetappe ’s avonds in het donker is bepaald geen pretje: de lichtopbrengst van de kleine koplampen van onze TT is bescheiden en de ruitenwissers kunnen het stromende water nauwelijks aan. We zijn dan ook blij als we ’s avonds Rimini bereiken en willen eerst onder de douche alvorens aan te schuiven voor het uitstekende diner in het luxueuze Grand Hotel.

 NSU Rimini
Eindelijk binnen: NSU op de parkeerplaats bij het Grand Hotel in Rimini, zaterdagavond laat
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet