Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Spannende ontknoping bij Quartermile Internationals

kop

Onder bijna ideale omstandigheden zijn afgelopen weekend op Dragstrip Drachten de Quartermile Internationals afgewerkt. Deze tweede ronde van het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing leverde daarmee een spannende strijd op, waarbij niet alleen snelle tijden op de klokken verschenen, maar de onderlinge verschillen vaak minimaal waren. Meest succesvolle rijder was Tom van der Wijden die de klasse Super Comp op zijn naam schreef en in de klasse Super Pro ET als runner-up eindigde.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een betere revanche voor de grotendeels verregende eerste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap en de EDRS European Drag Racing Series was bijna niet mogelijk. Volop zon, een gedurende het weekend steeds meer grip gevende Dragstrip Drachten en veel rijtijd voor de deelnemers. De Quartermile Internationals leverde daarmee een boeiende strijd om de punten op, waarbij ook nog eens snelle tijden op de klokken verschenen, het verschil tussen winst en een voortijdige uitschakeling vaak minimaal was en de reactietijden soms doorslaggevend bleken te zijn.

super pro et wijden
Tom van der Wijden

Internationaal
De wedstrijd in de klasse Super Pro ET telde niet alleen mee voor het Open Nederlands Kampioenschap, maar ook nog eens voor de EDRS European Drag Racing Series en de Duitse Super Pro ET Challenge. Daarmee had deze snelste klasse van het Open NK met rijders uit vier verschillende landen niet alleen het sterkste maar ook het meest internationale deelnemersveld van de Quartermile Internationals.

super pro et gorselitz
Bert Gorselitz in zijn, jawel, Audi 

In de kwalificaties eiste de snelle Duitser Bert Gorselitz de eerste plaats voor zich op, met op plaats drie zijn teamgenoot Rene Kloss. Tussen dit ervaren tweetal nestelde zich Shari Oomen, de 17-jarige rijdster die dit jaar met een dragster haar debuut maakt in de klasse Super Comp en Super Pro ET en zich meteen vooraan meldde.

super pro et eisenhauer
Stefan Eisenhauer schakelde het volledige team van Rene Kloss (achtergrond) en Bert Gorselitz uit 

In de eliminaties bleken echter de als vierde en vijfde geklasseerde Tom van der Wijden en Stefan Eisenhauer het best op hun index te kunnen rijden. De Duitser had in de eerste ronde geen kind aan de rood trekkende Pro Mod van landgenoot Pascal Kohler en maakte zich al helemaal niet populair door in kwart- en halve finale de teamgenoten Gorselitz (ook rood) en Kloss naar huis te sturen. In de run tegen Kloss klokte Eisenhauer met 0,001 seconde de bijna ideale reactietijd om daarmee zijn landgenoot uiteindelijk met 0,009 seconde het nakijken te geven.

super pro et kohler0 Pascal Kohler werd in zijn runs begeleid door de voormalig eigenaar van de Pro Mod, Peter Ritscher 

super pro et leersum
Wouter van Leersum was op zondag snel met zijn fraaie (Pro Mod) Camaro

Aan de andere kant van de eliminatieladder deed Van der Wijden goede zaken. Na winst op Wilco Sijm (rood) en Richard Groen (rood) stond de Step-a-Side Dragracing-piloot in de halve finale tegen Shari Oomen. De 17-jairge blondine reed echter onder haar index waardoor de winst automatisch aan Van der Wijden verviel.

super pro et finale
De finale

Daarmee met Van der Wijden en Eisenhauer een echte Nederland Duitsland in de finale. Dit keer was het de beurt aan Van der Wijden om met 0,002 seconde de bijna ideale reactietijd op de klok te zetten, maar omdat Eisenhauer net iets dichter op zijn index reed, ging de winst met slechts 0,062 seconde voorsprong naar de Duitser.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet