RETRO

Retro: Bikker/Király sluiten seizoen af met winst in HARC 250

harc250-2022-72

Pieter Bikker en Anders Király hebben met een overwinning in de HARC Historic 250 het gordijn dichtgetrokken van het vaderlandse historische raceseizoen. Hun BMW E30 325i was 44 andere auto's uit de drie Nederlandse kampioenschappen te snel af, in een race die onder erbarmelijke omstandigheden werd verreden en 17 minuten voor het einde werd afgebroken.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

'Te snel af' kunnen we in dit geval niet helemaal letterlijk nemen, want één auto reed vooruit op de BMW van Bikker/Király: de Citroën AX van de familie Nolte. Maar aangezien die onreglementaire regenbanden gemonteerd bleek te hebben, werd de AX uit de uitslag geschrapt. Het was overigens een eerlijk foutje van het team, want de juiste regenbanden waren óók mee in de trailer.
  harc250-2022-93

Met die banden had de AX van Bart en Johan Nolte wel een stevig voordeel, nog los van de voorwielaandrijving die voor extra tractie zorgde op de spekgladde baan. Want op deze vroegwinterse dag was het niet alleen steenkoud, in de middag kwam de regen ook nog eens met bakken uit de hemel. Daarom was het bijkans een mirakel dat Jasper Izaks de belachelijk grote Plymouth Fury van Frans van Maarschalkerwaart aanvankelijk zo ver naar voren wist te rijden. De pole was gegaan naar de E30 325i van Reinier van Abbe en Kevin Abbring, na een machtig snel rondje van de WRX-ster, maar na de start had Izaks het bit tussen de tanden, met als gevolg dat het Amerikaanse bakbeest brutaal de leiding overnam.
  harc250-2022-53

Intussen tuimelden de Code 60's in die eerste minuten over elkaar heen: bij elke herstart ging het opnieuw mis bij het aanremmen van de Hans Ernstbocht, die soms meer op een stuiterbaan leek dan op een chicane. Diverse favorieten verspeelden daar hun kansen of werden uitgeschakeld door de remfouten van anderen. Na een kwartiertje meldde de AX van de Noltes zich intussen al vooraan, terwijl een andere voorwielaandrijver het al net zo goed deed: de Mini van vader en zoons Rappange. In diezelfde vijftien minuten had Sam Adriaans de Mustang die hij met vader Armand deelde, van de 26e naar de achtste plaats gereden, listig om alle glijdende obstakels heensturend.
  harc250-2022-71

Ook vooraan vertegenwoordigd waren de Corrado van Herman Vendeloo en diens gelegenheidsteamgenoot Ron van Eeuwen, die het commentaar vanuit de toren deze keer volledig aan Arthur Dekker overliet, maar ook de Ford Falcon van Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek. Halverwege voerde de AX het veld nog steeds aan, met daarachter Van Abbe/Abbring, Adriaans/Adriaans en Vendeloo/Van Eeuwen. De latere winnaars Bikker/Király vertoefden toen nog op de zesde plaats.
  harc250-2022-56

In het tweede deel nam de winnende equipe echter het voortouw, om met een halfuur te gaan de leiding te nemen vóór Van Abbe/Abbring en de Noltes, terwijl in divisie 4 – de koppelklasse voor 'estafettedeelnemers' - team H van Jan-Wim Stals' Starlet en Onno Vlaanderens Davrian Mk5 naar de kop danste dankzij de watervlugge Davrian van Vlaanderen, die nu ook vierde algemeen lag. Een lange pitstop wierp de rivaliserende equipe L van Maarten Boon/Mark Elzinga ver terug. Dat gold ook voor de dorstige Plymouth van Izaks/Van Maarschalkerwaart/Rappange, die onverwacht zonder benzine kwam te staan.
  harc250-2022-91

Met 17 minuten te gaan kwam de rode vlag uit, kort nadat de Citroën toch weer de kop had overgenomen van Bikker/Király. Maar achteraf bleek die moeite allemaal voor des keizers baard, want diskwalificatie voor de AX volgde onverbiddelijk. De winst ging zo toch naar de BMW. Waar vorig jaar nog de NKHTGT-divisie met de algemene overwinning aan de haal ging, dankzij Michiel Campagne en Allard Kalff in de 'Pussy Riot' Ford Mustang, daar won nu het NK HARC 82-90 die onderlinge strijd.
  harc250-2022-67

Achter Bikker/Király grepen Van Abbe/Abbring de tweede plaats, terwijl Stals/Vlaanderen als beste estafettedeelnemers derde algemeen werden, vóór de winnaars van de NKHTGT-divisie, Adriaans/Adriaans. Met een negende plaats algemeen won de equipe Marco Neumann/Yannick Szczygiel met hun feestelijk gepatineerde Triumph TR6 afgetekend de NK GTTC-divisie, geholpen door het feit dat de Opel Ascona van Rob de Laat en diens teamgenoot Ruben de Bruijn tot de vroege slachtoffers van de carambolages in de Hans Ernstbocht behoorde. De snelste 944 was die van Havermans/Van der Broek op de zesde plaats, terwijl op de vijfde plaats het duo Geeratz/Boerekamps de snelste MX5 bestuurde.
  harc250-2022-48

Later deze week doen we uitgebreid de groeten van achter de schermen van deze seizoensafsluiter.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet