Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Portimão van het Algarve Classic Festival 2022

acf2022-fri-77

Voor het laatste grote historische festival van het seizoen 2022 togen we naar Portimão, waar inmiddels traditiegetrouw op de Autódromo Internacional do Algarve het Algarve Classic Festival plaatsvindt. Net als vorig jaar leverden Masters Historic Racing, de Historic Grand Prix Association, de Formula Junior Historic Racing Association en de GT & Sports Car Cup de internationale bijdrage, terwijl de Portugezen deze keer drie klassen leverden uit hun Campeonato de Portugal de Velocidade.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto's: Carlo Senten

acf2022-thu-7

De teams konden op donderdag pas om drie uur de paddock op omdat de baan op woensdag en donderdag was verhuurd aan de Franse raceschool LRS.

acf2022-thu-23

Anderhalve dag lang kregen de leerlingen les in Formule Renault- en F3-auto's, om zo hun leercurve op te bouwen. De laatste middag volgde het 'cadeautje' met een heuse F1. Wel op te kleine Avon-bandjes, dat dan weer wel.

acf2022-thu-24

De Prost was niet de enige F1 die LRS bij zich had. Ook een Williams en een Benetton werden uitgelaten.

acf2022-thu-22

Hoe steil die leercurve aan het slot was, bleek wel uit het feit dat menig cursist de auto's lieten afslaan en op het rechte stuk niet hoger durfden te schakelen dan de tweede versnelling. Maar dan heb je toch een F1-auto gereden op te koude banden en te koude remmen – waardoor je weer niet hard kan gaan zonder eraf te vliegen of rechtdoor te schieten.

acf2022-thu-13

Hoezeer dat eeuwige dilemma ook de meer ervaren coureurs kan dwarszitten, bleek de volgende dag. Hier staat op donderdag de Audi R8 van Champion Racing uit de ALMS van 2001 nog te stralen in zijn trailer, Lukas Halusa zou op vrijdag de liefdevol door Pete Chambers gerestaureerde LMP1 zijn historische debuut op Europese grond geven – een auto waarin ooit Johnny Herbert, Stefan Johansson en Andy Wallace furore maakten naast de fabrieks-Audi's.

acf2022-thu-15

Halusa zat op de vroege vrijdagochtend in zijn tweede verkenningsronde toen het helemaal misging. Hij had de opdracht gekregen om rustig te beginnen, maar in een poging om de zaak warm te krijgen, zette hij op het rechte stuk extra aan. Op het moment dat hij op zijn remmen stond – naar de afstelling van de rembalans was waarschijnlijk nog helemaal niet gekeken – sloeg de auto meteen dwars. Maar in plaats van te spinnen, beet het rubber in het asfalt en vloog de auto de lucht in. Meterslang gleed de R8 op z'n kop totdat hij in de grindbak tot stilstand kwam. Van het metaal van de rolbeugel waren nog maar millimeters over, de Oostenrijker had enorm geluk gehad.

acf2022-fri-52

Toch stapte hij daarna meteen weer in zijn Formule 1-auto, deze Williams FW08...

acf2022-sat-10

...en zijn Formule Junior, deze Lotus 22, met preparateur Miles Griffiths naast hem.

acf2022-fri-30

Halusa's trouwe monteur Alex Ames, zelf ook in de Juniors actief in deze Brabham BT6, had hem daartoe met klem aangespoord, maar hij had ook kunnen weigeren. Hij deed 't toch. Dat wekte alom lof bij zijn professionele collega's, onder wie Marco Werner, die in 2004 voor Champion in de Audi R8 uitkwam. "Ja, dat zeg je: ga meteen de baan weer op, om je angst te overwinnen. Maar dat zeg je tegen ons, wij zijn de beroeps. Dat hij dat als amateur ook doet, daar neem ik mijn petje voor af."

acf2022-thu-1

Vanaf drie uur kon dan eindelijk het uitladen beginnen.

acf2022-thu-2

De Juniors en de F3-'screamers' die samen in de Filipe Nogueira Trophy zouden rijden, waren er als de kippen bij.

acf2022-thu-3

Eindelijk weer eens over uit Engeland, speciaal voor de GT & Sports Car Cup waarvan ze trouwe supporters zijn: Denis Welch Motorsport.

acf2022-sat-4

Jeremy Welch had zich in de corona- en post-Brexit-jaren beperkt tot racen in het VK, maar dit feestje wilde hij toch niet aan zich voorbij laten gaan.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet