Retro: Hart in de prijzen op Dix Mille Tours op Paul Ricard
Het kwam niet voor iedereen even handig uit, maar opnieuw 'lukte' het om twee grote Europese historische evenementen in hetzelfde weekend te laten plaatsvinden. En ook al legde de Classic op Silverstone beslag op behoorlijk wat Britten, de Dix Mille Tours van Peter Auto op Paul Ricard – deze keer al eind augustus, in plaats van in september of oktober – wist zijn velden toch aardig te vullen met de vele vastelanders die niet naar Engeland te krijgen waren. In de historische autosport wordt de Noordzee zo een steeds bredere en diepere barrière. Het geringe aantal Nederlanders op Paul Ricard had intussen met flink wat pech te kampen, maar toch onttrok David Hart zich daar één keer aan. En toen was het ook meteen raak.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto
Hart kon op Paul Ricard vooral zijn nieuwste aanwinst uitproberen: een Courage C60 die net door Pastorelli Classics opnieuw is opgebouwd. Dat kon in de twee ERL-wedstrijden, die ervoor zorgden dat de beschikbare Le Mans-prototypes van na 1995 over Silverstone en Paul Ricard werden uitgesmeerd. Het was meteen prijs voor de Nederlander, die de eerste race winnend afrondde, vóór de Audi R8 van Erik Maris en de twee Riley & Scott MkIIIC's van Emmanuel Brigand en Ascott Collection-baas Xavier Micheron. In de andere C60 werd Peter van Hoepen 23e. Maris sloeg de volgende dag terug en liet daarbij de Ferrari 333SP van Michel Lecourt/Raymond Narac en de Courage van Hart achter zich. Van Hoepen werd deze keer achtste. In een veld met vooral GT's ging Olivier Galant met zijn Panoz Esperante GTR-1 ruim met de beide klassezeges aan de haal. Op zondag eindigde Galant zelfs vóór de beide Riley & Scotts.
In de Sixties Endurance behaalde Galant intussen de algemene overwinning: zijn Cobra Daytona Coupé bleef een hele reeks gewone Cobra's voor. Voor de Bizzarrini van David en Olivier Hart konden geen prijzen worden bijgeschreven, want de Bizza kon niet eens aan de wedstrijd beginnen. De 911 van Lukas Bucher en David Verzijlbergen kwam niet verder dan twee ronden en dat zou ook gevolgen hebben voor hun andere deelname.
Niet starten deed vervolgens ook de Ferrari 275 GTB/4 van Jan Gijzen in de Greatest's Trophy, zodat er voor de Bredanaar weinig anders op zat dan zijn Belgische kameraad Anthony Schrauwen te ondersteunen. Die werd in Gijzens Lister Knobbly een keer tweede en een keer derde, achter nog twee andere Knobbly's.

De Nederlandse pech kende wat dat betreft geen einde, want in CER1 haalde de Lola T70 Mk3B van het vader-en-zoon-duo Hart de eindstreep niet. Zo kon de overwinning naar de andere T70 van Armand Mille gaan, vóór de Lola T210 van Frank Jacob en Arnd Meier (twee weken geleden nog derde bij de Masters Sports Car Legends tijdens de Oldtimer GP) en nog een T70 Mk3B van Philippe Giauque.
Mille pakte in de Heritage Touring Cup vervolgens zijn tweede overwinning van het weekend: zijn Capri RS3100 ging het exemplaar van Emile Brettmayer voor, terwijl de CSL van Dominique Guenat derde werd.
Een klein Hollands tintje zat aan de Fifties Legends-race, waar de oude Cooper T39 'Bobtail' van Ad van der Kroft winnend over de streep kwam, nu bestuurd door nieuwe eigenaren Christian & Félix Godard.
Een Nederlandse bijdrage ontbrak aan de 2.0L Cup voor Porsche 911's, want Erwin van Lieshout zat op Anderstorp met het NKHTGT, terwijl de auto van Lukas Bucher en David Verzijlbergen niet verderkwam dan de kwalificatie – de reden daarvoor lag in de uitvalbeurt tijdens de Sixties Endurance. In de Britse onderlinge strijd tussen Mark Sumpter/Andrew Jordan en Andrew Smith/Olly Bryant ging het eerste duo er met de winst vandoor. Jordan was een goed voorbeeld van de gevolgen van de 'date clash' met de Classic: hij had voor Paul Ricard en Sumpter gekozen, zodat zijn andere klant Roy Alderslade op Silverstone alleen moest rijden. In deze klasse reed ook Nigel Greensall met Seb Perez mee – en daar betekende het dat John Spiers voor Silverstone Ollie Hancock moest inhuren in plaats van zijn vaste 'beroeps'.
Greensall reed ook solo in CER1, waar zijn Chevron B19 vierde werd, en in CER2, waar hij als derde eindigde in een B26. De Brit moest twee Tojs laten voorgaan: Dominique Guenat won weer eens in zijn SC303, gevolgd door Franck Morel in een SC206.

De Groep C-bijdrage aan de Dix Mille Tours was wederom bescheiden, niet geholpen door het feit dat op de Classic 40 jaar Groep C werd gevierd. Ivan Vercoutere en Ralf Kelleners zegevierden op zaterdag in hun Porsche 962C, maar moesten op zondag stuivertje wisselen met de andere 962C van Lecourt en Narac.