Retro: Groeten uit Zandvoort van de Historic Grand Prix 2022
Na een jaar gedwongen afwezigheid was de Historic Grand Prix terug op de kalender. Meteen namen de drie historische geluidsdagen weer de positie in beslag van bestbezochte autosportevenement op Zandvoort, alleen nu uiteraard ná de GP van Nederland. Niet alle toeschouwers waren even enthousiast over de mogelijkheden om de actie met eigen ogen te volgen, maar de paddocksfeer was als vanouds. Daar genoten niet alleen de bezoekers, maar ook de deelnemers, van wie velen zeiden dat ze volgend jaar gráág terugkeren. AUTOSPORT.NL was aanwezig met een heel team aan verslaggevers en fotografen, voor een uniek en gevarieerd beeld achter de schermen en langs de baan.
Tekst: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff
Foto's: Mattijs Diepraam, Erik van der Schaaff, Carlo Senten, Willem J. Staat & Bob van der Wolf
Donderdagmiddag, het uitladen is in volle gang.
De auto's staan nog stilletjes in hun garages, zoals hier bij Anthony Seddon Racing, dat de McLaren MP4/1 van Steve Hartley verzorgt.
Al wordt hier bij Britec al gewerkt aan de Lola-Lotus B12/80 van Marco Werner.
In de wacht: de Lotus 78 van Marc Devis bij OC Racing.
Net uitgeladen, de Ferrari 246 SP van Jason Wright. Deze feilloze 'recreation' zou het hoogtepunt worden van de Le Mans '58-'62-demonstratie, ook dankzij het feit dat niemand anders dan Arturo Merzario achter het stuur zat.
Heerlijk toch?
Iets minder raceauto's bij BMW dan eerder. De F1 was een dummy, niet de auto die Ralf Schumacher op de Red Bull Ring als derde op de startopstelling had gezet als hij had mogen meedoen.
Terug van heel lang weggeweest: de Osella FA1D die ooit vaste gast was bij Masters, in handen van Jeremy Sayles. Nu weer op de baan dankzij Mark Dwyer.
Detail van de remmerij van de Osella.
Ook een nieuwkomer: de Pilbeam MP91 van Chris Atkinson en James Hagan. Zeer fotogeniek met zijn vakjes.
Waarschijnlijk de populairste auto van het hele evenement: fans kregen geen genoeg van de Tyrrell P34.
Er waren nog steeds puristen die de herschepping van Front Row Racing in opdracht van de Amerikaanse zakenman Jonathan Holtzman geen echte Tyrrell vinden. Maar die hadden geen antwoord op de vraag hoe we vandaag de dag dan wél een zeswieler in 1976-spec kunnen aanschouwen. Die zijn er namelijk niet meer. Alle resterende P34's op de wereld zijn in – de minder mooie en minder succesvolle – 1977-spec en bovendien onverkoopbaar.
Alle hulde dus voor Holtzman, die vele fans laat zien wat ze vroeger op een poster op hun jongenskamer hadden hangen: een exacte kopie van de auto die Jody Scheckter in 1976 op Anderstorp naar de overwinning reed. Gebouwd met de zegen van de familie Tyrrell.