Retro: Groeten uit Paul Ricard van de GP de France Historique 2022
Met het 70-jarig jubileum van de Franse bond FFSA had de Franse historische promoter HVM goede reden ook in een even jaar hun Grand Prix de France Historique te organiseren. Waar de inschrijflijst vooraf nog deed vermoeden dat we met Frits van Eerd een Nederlands tintje aan de ooit door Nederlanders opgerichte BOSS GP zouden hebben, bleef het dit weekend bij auto's met een Nederlandse racegeschiedenis.
Tekst en foto's: Carlo Senten
Zoals de Ensign N175 van Guilliaume Roman in de bekende kleuren van HB Alarmsystemen van de gebroeders Hogenboom.
En de rood-wit-blauwe Ensign N180 waarmee ook Jan Lammers in 1980 nog meters maakte. De huidige Italiaanse eigenaar Luciano Biamino heeft vooralsnog moeite ermee te finishen, terwijl diens vorige eigenaar Simon Fish zelfs regelmatig het podium mocht beklimmen.
De slechts 10 auto's tellende Formule 1-grid had toch nog twee Franse beautés aan de start, waaronder deze Matra MS120B van Sébastian Boulet.
En Soheil Ayari met de prachtige Ligier JS21.
Voor wie helaas het bergen van de auto inspannender bleek dan het rijden ervan...
Daarnaast genoeg F1's die demo's deden of op static display stonden, zoals deze Dallara-Ferrari F192 van destijds Pierluigi Martini.
Organisator Laurent Vallery-Masson vond ondanks alle hectiek nog tijd om zelf in te stappen en deed dat met zijn Formule 2 zeer verdienstelijk: hij haalde het podium. Iets dat hij in zijn Formule 3 niet wist te evenaren.
En dat er op de limiet gereden werd door de F2-deelnemers toont Daniel Clayfield met zijn March 782 hier nog maar eens aan.
De Historic F2-pole ging naar de Brit Matthew Wrigley die samen met de Duitser Wolfgang Kaufmann en Vallery-Masson slechts vier tienden van elkaar zaten.
De winst ging daarna ook naar Wrigley.
Wat verderop in het veld ook prachtige Franse racehistorie, namelijk deze door Henri Pescarolo in periode geracete Brabham BT38, ingezet door Jean-Pierre Eynard-Machet.