Retro: Groeten uit Silverstone van The Classic van 2021
30 jaar bestaat het grootste historische autosportevenement van Groot-Brittannië alweer – en inmiddels zit het zomerfeest op Silverstone zo in het bloed van de Britten dat ze de Silverstone Classic gewoon The Classic zijn gaan noemen. Drie dagen lang was het vertrouwd Brits zomerweer – met andere woorden: het kwam met bakken naar beneden – maar dat kon de stemming niet drukken: na een ruim jaar corona kon The Classic toch doorgaan. Sterker nog, na het einde aan alle Britse coronamaatregelen op 19 juli, toepasselijk Freedom Day genoemd, vond het evenement plaats zoals het altijd al had plaatsgevonden: doodnormaal én overvol.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten
Nog een stille boel onder grijze luchten: op donderdag maakte iedereen zich klaar.
Onze fotograaf zat in zijn camper, dus vier dagen lang 24 uur per etmaal boven op de actie.
Een verloren fiets en een boel schots en scheef opgestelde motorhomes. O, en die VW-bus is geen VW-bus, hoor...
Iets verderop de echte luxe. Die dan ook meteen strak in het gelid staat.
Ah, een aanblik die al iets minder klinisch aandoet.
Bij OC Racing van Martin O'Connell niet alleen auto's die aan wedstrijden zouden deelnemen. Er stond tenminste geen race op het programma voor deze Tyrrell.
De Britse Jaguar-club vierde niet alleen het 60-jarig jubileum van de E-type. Ook hadden ze een hele reeks XJR-15's meegenomen uit de Jaguar Sport Intercontinental Challenge van 1991, waarin ook Cor Euser een voorname rol speelde. De serie bestond uit drie ronden in het voorprogramma van de GP's van Monaco, Engeland en België. De Nederlander zette zijn auto op Silverstone op pole.
Ook het exemplaar van Fangio stond er. Niet dé Fangio uiteraard, maar Juan Manuel Fangio II, de neef van, die in de jaren negentig twee IMSA GTP-titels won en in deze XJR-15 de race op Silverstone won. De grote 'winner takes all'-prijs van 1 miljoen dollar ging op Spa echter naar Armin Hahne.
Nieuw aan de voet van The Wing: autosportkunst.
Meestal denk je bij Lotussen toch aan bescheidener auto's...
In 2019 de huurauto van Michiel Campagne, deze keer kreeg Calum Lockie de opdracht om deze machtige March 717 te besturen. Of beter gezegd: te bedwingen.
Greg Thornton kwam met dit staaltje Americana: de McKee Mahrya.