Retro: Groeten uit Brands Hatch van het Masters Historic Festival 2021
Ook al werden er maar 4000 bezoekers per dag toegelaten, het Masters Historic Festival van 2021 betekende voor de historische autosport wel een belangrijke stap 'terug naar normaal'. Het fenomeen livestream, relatief nieuw voor deze tak van autosport, bleek intussen wel een groot succes: meer dan 35.000 mensen keken er het afgelopen weekend naar. AUTOSPORT.NL was er live bij en keerde terug met de volgende sfeerimpressie.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten
Eerste nacht op de paddock van Brands Hatch: voor onze fotograaf dé manier om zo dicht mogelijk op de actie te blijven.
Bij OC Racing van Martin O'Connell liggen ze nog niet op één oor.
Wel in stilte gehuld: de tent van organisator Masters Historic Racing.
De volgende dag: de eerste contouren van een terrasje zijn al zichtbaar. Het mag weer!
En zo ziet het even later uit: de gasten zijn welkom.
Al is het pas echt gezellig als alle Masters-dames er zijn. Hier komt Sam Lewis van de afdeling merchandise aanlopen vanaf het Mercure-hotel bij de ingang.
Dat zijn toch de mooiere motorhomes...
Ontwakende Cobra's.
Twee auto's uit de single-seater-demo's. De Benetton B190 waarmee Nelson Piquet zijn twee laatste GP-overwinningen boekte. En de bijna laatste Honda F1: de RA1082, een 'ezel' uit de winter van 2008-'09 waarmee het KERS-systeem werd getest dat Honda in 2009 wilde toepassen. Er werd daarna nog een RA1089 gebouwd, het prototype dat de basis moest vormen voor de RA109K die nooit zou rijden. Alexander Wurz, James Rossiter en Mike Conway waren de testcoureurs. Maar Honda stapte uit de F1, verkocht de zaak aan Brawn en liet het hybride systeem op de plank liggen. De KERS-loze RA109 werd de Brawn BGP001 – en de rest is geschiedenis.
John Reaks stapte met trots in de Benetton.
Een heel ander demo-tool is deze Lola T332 uit lang vervlogen F5000-tijden. Steve Farthing bestuurde 'm.