Retro: De zondag van de Historic Grand Prix 2020
Op een dag waarop buien waren voorspeld, bleef het zonnig en droog boven Zandvoort. De goden waren de Historic Grand Prix van 2020 kortom gunstig gezind, maar dat kan ook niet anders voor het eerste en mogelijk enige autosportevenement van Europa (en ter wereld?) dat mét publiek en zónder mondkapjesplicht op de geplande datum doorging. Deelnemers, teamleden en toeschouwers lieten zich die kans niet ontzeggen en besloten om dubbel te genieten. AUTOSPORT.NL kwam terug met de volgende impressie.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff, Bob van der Wolf & Mattijs Diepraam
Het NK GTTC moest vroeg aan de bak, dus om acht uur 's ochtends waren ze in dat deel van de paddock al aan de slag.
Roel Korsten zou daarentegen pas in de laatste race van de dag aantreden, dus die genoot gewoon van het ochtendzonnetje.
Het blijft een prachtige 'garage alle merken', het NK GTTC.
Ook Japan is er vertegenwoordigd.
Toch even een blik werpen op die auto daar achteraan. Die zou even later de tweede NK GTTC-race winnen: de Carrera RS van Hans de Graaf, vlak voor de Escort RS1600 van Wolfgang Pledl en op grotere afstand gevolgd door de vergelijkbare Porsche van Lex Proper.
En als er zo'n Japanner uit Denemarken komt, dan gaat die vergezeld van Deense humor.
En die Chinese coureur komt in een boel landen, ondanks de corona. Bij de Kampf der Zwerge had hij ook al onderdak gevonden.
Niet bepaald Duitse dwergen, op deze ochtend alweer naar huis.

Na het NK GTTC waren de Masters Gentlemen Drivers aan de beurt.
Volgend jaar de F1-auto's daar?

Met daar op de tweede plaats wat een reuzendoder zou blijken te zijn: de Porsche 904/6 GTS van Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar. Tweede algemeen, onvoorstelbaar.

Hij completeerde een compleet Hollands podium: Sander van Gils reed naar P3 plus de CLP-klassewinst.