Retro: Groeten van de Historic Grand Prix 2018 (1)
De inschrijvingslijsten voor sommige races mochten korter zijn dan in vorige jaren, de drukte op de Historic Grand Prix was er in 2018 niet minder om. Net als tijdens eerdere edities heerste er een gezellige drukte op de paddock en na het middaguur liep op de twee racedagen de hoofdtribune goed vol. Na ons zeer goed bezochte liveblog over het evenement doen we nu de groeten, op de manier waarop de bezoekers van AUTOSPORT.NL het al sinds jaar en dag gewend zijn: met een plaatje en een praatje.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Wakker worden voor de zevende editie van de Historic Grand Prix doen we zo.
Het was vrij stil in de pitboxen, het aantal F1-auto's bleef op acht steken, nadat de oorspronkelijke inschrijvingslijst van 12 ook al niet florissant was. Zo kon Neil Glover – doorgaans in het achterveld te vinden – een keer het podium beklimmen.
Opeens brak er op vrijdagochtend een hoosbui los, kort voor de eerste vrije trainingen. Hier waarschuwt een monteur van Forza Historic ons voor aankomend verkeer...
Nick Padmore wordt de garage in geduwd. Hij zou na het weekend de nieuwe wereldkampioen Historic F1 zijn.
Nóg iemand die op Zandvoort F1-wereldkampioen werd. Na zijn post-1978-titel van 2013 lukte het Greg Thornton nog een keer: hij werd kampioen in de pre-78-klasse.
Hij moest er wel Jason Wright voor verslaan en die bood nog knap tegenstand.
De regen leverde wel mooie plaatjes op, zoals hier van de Theodore N183 van Georg Hallau.
Alex Furiani in de Surtees TS20 was een van de weinigen die wel was komen opdagen. Teams als Hall & Hall, CGA, Scuderia Classiche, Celticspeed en Mirage ontbraken, net als de drie Fransen die vorig jaar achter David Ferrer aanreden en hem zagen verongelukken. Een optelsom van redenen lag ten grondslag aan de tegenvallende opkomst: de lokroep van Laguna Seca een week eerder, concurrent Peter Auto dat zijn evenement Dix Mille Tours op Paul Ricard van oktober naar het weekend van Zandvoort had verplaatst, de schrik om Ferrer, de zakelijke beslommeringen van diverse kopstukken én het feit dat ook van Zandvoort nu het nieuwe af is. Het betekent dat de Historic Grand Prix van de groeifase (waarin alles nog leuk en nieuw is) in de volwassen fase is terechtgekomen. De organisatie zal in de leer moeten bij bijvoorbeeld de Silverstone Classic en de Spa Six Hours om te ontdekken hoe je óók succesvol kunt blijven door elk jaar gewoon hetzelfde te doen.
Roelofs Engineering leverde een serieuze bijdrage aan het evenement.
Waarbij de sublieme rode schepping van Piet Roelofs – de Ferrari 250 GTO/64 waarmee Nicky Pastorelli een uur lang de Masters Gentlemen Drivers-race aanvoerde – het absolute hoogtepunt was.