Retro: Grote Nederlandse delegatie op Spa Summer Classic

De formulewagens waren dit jaar niet van de partij, maar dat deed zeker niet af aan de kwaliteit van de races van de Spa Summer Classic. Uit heel Europa kwamen de historische racers naar dit derde historische raceweekend op de kalender van Spa (naast de Spa Classic en de aloude Six Hours). Bomvolle startvelden van soms meer dan 70 auto's zorgden voor volop actie. Er was een flinke Nederlandse inbreng met races voor het NK HTGT, NK GTTC en de YTCC. Daarnaast hadden de MG Competitions en het NK82-90 zich ingekocht in andere wedstrijden.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Jan-Bart Broertjes, Randall Lawson, Carlo Senten
Het YTCC-startveld vormde als altijd een bont spektakel met zo'n 60 zeer uiteenlopende auto's. Daaronder waren weer enkele juweeltjes, zoals Peter Mücke met zijn Zakspeed Capri, Jan Bot met de IMSA March-BMW en een zeer bijzondere gastijder, Gianfranco Brancatelli, ex-Europees toerwagenkampioen en winnaar van de 24 uur van Spa in 1989. Hij is inmiddels 68 jaar oud, maar zowel de baan als de Eggenberger Ford Sierra RS500 kende hij duidelijk nog als zijn broekzak. Zonder getraind te hebben finishte hij de eerste race als vierde, achter Mücke, Dan Brown in de Escort Mk2 RS en Samuel Benz in de TVR Tuscan. In race 2 en 3 was alleen Jan Bot in de IMSA-BMW M1 te snel voor hem. Dan Brown pakte twee keer de derde plaats.

De zaterdagse NK HTGT-race was zeer spectaculair met vier kandidaten voor de winst. De Zweedse oud-Super Vee-coureur Kenneth Persson had de beste papieren in zijn Ford GT40, maar werd uitgeschakeld door een kapot differentieel. De Brit Thompson in zijn TVR Griffith viel terug doordat hij tot twee keer toe spinde, terwijl Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport te weinig benzine had meegenomen. Dit alles maakte de weg vrij voor Bob Stevens, die in zijn slechts 1600cc metende Lotus Elan steeds de aansluiting had weten te behouden. In de tweede race ging de strijd tussen Stevens, Campagne en Andy Newall in de Jaguar E-type. Newall had aanvankelijk het voordeel, voor Stevens. Deze toucheerde bij een inhaalpoging een bandenstapel en viel daardoor terug naar de derde plaats. Campagne moest uit het middenveld komen, rukte gestaag op, wist de Jaguar op snelheid te verslaan en pakte zo de winst.
In de eerste race om het NK GTTC was er geen kruid gewassen tegen Nigel Rueben in de TVR Griffith. Om de tweede plaats werd gevochten door Freddy van Sprundel in de Ford Escort RS1600 en de verrassend snelle oude vos Ad van der Kroft in zijn Morgan +8. Van Sprundel zat er na 9 ronden harde strijd slechts 0,3 seconden voor. Ook de tweede race werd gewonnen door de TVR van Rueben, maar nu was het Van der Kroft die Van Spundel 0,2 seconden achter zich wist te houden.

Het HARC NK82-90 reed als onderdeel van de Belcar Cup. De eerste race was erg chaotisch, na vier ronden crashte een Belgische Alfa GTV bij Blanchimont en vloog in brand. Koud was alles weer onderweg of een Duitse Escort maakte een mega-klapper en de safety car kroop er weer voor. Na vier ronden effectieve racetijd waren Pieter Bikker (BMW 325i) en Herman Vandeloo (VW Corrrado) de beste NK-rijders op positie 9 en 10 algemeen. David Koh was nummer 3 in zijn Mazda Mx-5. De herkansing op zondag verliep voorspoediger, maar na 11 ronden racen was de NK-uitslag krek hetzelfde: Bikker eerste, Vandeloo tweede en Koh op plek 3.
De MG Competitions rijden al vele jaren onder de vlag van de Duitse Triumph Competitions en die vinden op Spa op hun beurt weer onderdak bij de Britse Classic Sportscar Club. Alles bij elkaar goed voor een veld van 70 auto's! De MG-mannen bewezen eer aan Ben Devilee, MG-racer van het eerste uur en garagehouder in Den Haag, die onlangs overleed. Je kunt Ben geen grotere eer bewijzen dan twee mooie races neerzetten en dat deden de mannen dan ook. Kees Rozema won de eerste race in zijn MGA, voor de MGB's van Melle (of was het Albert?) van der Wal en Alex de Boom. Ook in de tweede race was Rozema dominant, maar nu was het een familiefeestje, want de tweede Rozema-MGA (met Stefan of Robin aan het stuur) eindigde als tweede. Raymond Klompstra werd derde op MGB.

Tenslotte was er de Spa 3 Hours, het kleine broertje van de Six Hours. Beste landgenoot in deze slijtageslag was lange tijd Robert Hamilton of Silvertonhill, met co-piloot Philippe Vermast onderweg in de Marcos 1800GT. Met nog 15 minuten te gaan lag deze équipe op een fabelachtige tweede plaats algemeen, met alleen de Ford GT40 van de familie Bryant er nog voor. Een late pitstop voor een splash & dash, die ook nog een niet nodig bleek, luidde helaas het einde in voor de dappere Marcos-coureurs. Zodoende werden Bob en Jos Stevens beste Nederlanders, 13e algemeen en 5e in de klasse in hun Lotus Elan. In de Index of Performance eindigden zij als derde.