Retro: Groeten van de Grand Prix de Monaco Historique 2018
Nicky Pastorelli komt net terug met zijn Surtees TS19.
Daarna ging hij in de Arrows A3 aan de slag: twee optredens voor Pastorelli dit weekend.
"Eerste keer hier, eerste keer deze auto's!" vertelt hij tegen de AUTOSPORT.NL-delegatie, met rechts Joost Keijzer en Retro Racing Magazine-voorman Carlo Senten. "Ik weet 't, niet de beste combinatie, maar we gaan er wat moois van maken."
"De Arrows was fijner, had veel meer grip. Wel een paar keer heel dicht al langs de vangrail gegaan... De Surtees moet nog wel wat aan gebeuren. Nee, die 12e tijd was niet alleen Nicky die de baan nog moest leren kennen, maar ook de auto..."
Herenigd na twee jaar: WDK-monteur Paul Smith en de Amon AF101. De Amon moest echt uit de mottenballen worden getrokken, want dit was de eerste keer dat hij in actie kwam na de zwanenzang in 2016 van vorige eigenaar Ron Maydon.
Duim omhoog bij Christophe d'Ansembourg, een lach bij Alistair Bennett van CGA Engineering.
Hungry like the Wolf.
De keuring van de auto's: altijd een spannend moment. Je betaalt een vermogen en als iets lulligs de scrutineers niet zint, kun je vertrekken.
Het grootste gedoe draaide om de rolbeugels. De technische commissie van de ACM had bedacht dat die van dikker metaalbuizen moesten zijn dan destijds was voorgeschreven. Een grote preparateur moest bij negen van zijn tien auto's aan het lassen slaan, wat tot een hoop gemopper leidde bij de eigenaren die dat allemaal moesten betalen. De vraag is ook welke extra veiligheid het oplevert als de bevestigingspunten nog steeds van het oude (en mogelijk/waarschijnlijk gammele) materiaal zijn gemaakt... Hier helpt Masters-baas Ron Maydon met meten bij de Brabham BT42 van Dean Baker.
Die reed nu zelf in zijn Lec CRP1 mee, een van de twee Lecs die hij samen met James Hagan heeft laten restaureren.
Ook de rolbeugel van de Fittipaldi F7 van Frits van Eerd (hier met preparateur Gert Valkenburg op de voorgrond) werd flink aan onderzoek onderworpen.
Dat die origineel was, bleek lange tijd zelfs niet genoeg. Teammanager Mark Koense: "Ja, het waren hele discussies met de keuring hier. Ik ben zelfs op John Gentry van de FIA afgestapt en heb met Richard Divila, de oorspronkelijke ontwerper, gemaild. Toch bleven ze moeilijk doen. Pas toen Riccardo Patrese met ons meeliep, was het opeens geregeld..."
Van Eerd keert terug in de pits. "Ging goed! Tunnel in met vol gas is het mooist... Het belangrijkste is dat hij goed loopt, dat het probleem uit de test met de remmen weg is en dat we 'm heel gehouden hebben. Ik snap die gasten niet die 'm op vrijdag al in de vangrail zetten, de race wordt pas zondag verreden, wat doe je je team dan aan?"