Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Groeten uit Parijs van de FIA Historic Prizegiving 2017


parijs-19

Michael poseert bij een foto van de start op Barcelona. Hij zal dit seizoen niet terugkeren in de RAM Williams FW07B. Hij kiest voor enkele weekenden met zijn vertrouwde Hesketh 308E, maar zijn hoofdprogramma wordt Group C in de Gebhardt C91 – vanwege de Le Mans Classic uiteraard. Vader Frank zal juist wel weer wat meer aantreden in zijn McLaren M26.

parijs-11

Het grootste deel van het publiek was echter afkomstig uit Tsjechië en Italië, met ook nog een aardige Finse vertegenwoordiging.

parijs-14

De Tsjechen namen met hun Skoda's vele heuvelklimprijzen terug naar Praag.

parijs-15

Terwijl de Italianen en Finnen de rallyhoofdprijzen onderling verdeelden. Ex-F1-coureur Erik Comas, ook een van de rallykampioenen, schitterde door afwezigheid.

parijs-23

In de feestzaal treffen we ook Manfredo Rossi, nu drievoudig kampioen in de E2-klasse van de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors. De D-klassekampioen Bruno Weibel mocht echter ook de algemene titel in de wacht slepen.

parijs-22

Emanuele Pirro is een van de belangrijkste adviseurs van de historische FIA-commissie.

parijs-20

Die net had vergaderd over diverse regelwijzigingen in het F1-kampioenschap – althans, strengere regelhandhaving uit oogpunt van veiligheid, zo legden niet alleen Masters-baas Ron Maydon (hier op de foto met Carol Spagg, uitgeefster van Historic Motor Racing News), maar ook Max Smith-Hilliard uit. Om kort te gaan wordt er geen zodanig slappe ophanging meer toegestaan die het mogelijk maakt dat auto's in de praktijk minder bodemvrijheid hebben dan de 6mm die destijds in de regels stonden – en die ook toen op vaak fantastisch ingenieuze wijze werden ontweken. Smith-Hilliard had al met de hardere dempers en veren getest op Estoril. De bochtensnelheden lagen aanmerkelijk lager, de auto schoof meer dan dat hij rolde. Ground-effect-auto's zullen er relatief meer last van hebben, legde de pre-78-kampioen uit, want hun ground effect (skirts mogen ze al niet gebruiken) zal grotendeels teniet worden gedaan.

parijs-21

De bokalen stonden al klaar. Heel egalitair: voor iedereen dezelfde.

parijs-24

Paolo Cantarella, voorzitter van de historische commissie, leidde de avond in.

parijs-25

De Formule Junior-kampioenen, links geflankeerd door Cantarella, prins Joachim van Denemarken en voorzitter van de circuit-subcommissie John Naylor.

parijs-27

Tafelgenoot Max Smith-Hilliard is trots op zijn onderscheiding. Hij gaat in 2018 zijn titel verdedigen in zijn Fittipaldi F5A.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet