Retro: Pandelaar/Van Duijvendijk enige Nederlandse vertegenwoordiging op Hungaroring Classic

Voor het eerst een internationaal historisch evenement op een Oost-Europees circuit: Peter Auto had de primeur met de Hungaroring Classic. Er kwamen minder auto's dan anders op af, maar de lokale sfeer die werd gecreëerd door de veelvoudige aanwezigheid van Trabants, ZAZ'en, Moskvitschen en Hongaarse Pannonia's maakte veel goed. Eén Nederlandse equipe volbracht de reis naar Boedapest: Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk met hun Porsche 911.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Fotorissima, Photo Classic Racing
Peter Auto is prima in staat om een heel programma zelf te vullen – wat zelfs de voorkeur is van de Franse organisator – dus alle zeven grids waren aanwezig op de Hungaroring, zij het in afgeslankte vorm. 34 auto's kwamen opdagen voor de Sixties Endurance, waaraan doorgaans meer dan 50 auto's meedoen. Vooraan werd het zoals gebruikelijk een Cobra-feest: Andrew Beverley won vóór Ben Gill, Charles Firmenich en Carlo & Yves Vögele.

Grant Tromans/Richard Meaden reden op het bochtige circuit naar een vijfde plaats algemeen. In hun Lotus Elan 26R bleven ze Olly Bryant in zijn Porsche 911 net voor in de GT2-klasse. Daarin eindigden Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk als vierde, net achter de Morgan SLR van John Emberson/Bill Wykeham. Armand Adriaans en Jan Gijzen ontbraken deze keer op het strijdtoneel.

Gijzen was er dus ook niet bij in de Trofeo Nastro Rosso, waaraan maar negen auto's deelnamen. Guillermo Fierro won twee keer afgetekend in zijn Maserati Birdcage. De Heritage Touring Cup moest het zonder Adriaans doen. In een relatief klein veld versloeg Dominik Roschmann (BMW 3.0 CSL) de Capri RS2600's van Steve Dance en Christophe Van Riet. Na een slijtageslag kwamen er maar 12 auto's aan de streep.

Een Cobra-feest in de Sixties Endurance? Dan een Chevron B19-feest in de CER1: het exemplaar van Martin O'Connell versloeg daarin nipt de B19 van Philip Bruehwiler, met die van Maurizio Bianco op grotere afstand. Maar omdat O'Connell in de invitatieklasse meedeed, gingen de maximale punten opnieuw naar de Zwitser. Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners (De Tomaso Pantera) reden onbedreigd naar de GT1-zege nadat de Porsche 911 RSR van Raymond Narac/Michel Lecourt in de openingsronde al wegviel.

In CER2 won O'Connell opnieuw, nu in zijn Chevron B26 en nu echt voor de punten. Dominique Guenat (Lola T286) en Marc Devis (Toj SC303) volgden op eerbiedwaardige afstand. De GT2-klasse was een simpele prooi voor de BMW M1 van Christian Traber.

Group C reed twee races, die er vanwege de aanwezigheid van slechts acht auto's (zonder Michiel Campagne) nogal mager uitzagen. De Mercedes C11 van Kriton Lendoudis had weinig moeite met de tegenstand. Ook maar acht auto's in de Euro F2, dat een moeizaam debuutjaar beleeft. Martin Stretton won twee keer in zijn March 712.
