Retro: Succesvol weekend voor DHG Racing op Monza Historic

DHG Racing heeft met David Hart, Olivier Hart en Nicky Pastorelli een uiterst succesvol weekend meegemaakt op de Monza Historic. Vader en zoon Hart schreven met overmacht de Sixties Endurance-race op hun naam, terwijl Hart Sr en Pastorelli van pole mochten vertrekken in de CER1-race. Dat de Lola T70 Mk3B na vijf ronden aan de kant stond, was de enige tegenslag. Michiel Campagne en Allard Kalff waren intussen zeer slagvaardig bezig in Group C, maar er was minder vreugde bij Jan Gijzen, Armand Adriaans, Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk: allemaal haalden ze het einde van de Sixties Endurance-race niet. Een derde plaats in Groep A van de Heritage Touring Cup was voor Adriaans schrale troost.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto
Het leek in Europa de omgekeerde wereld wel, zo leek 't af en toe. Terwijl op Goodwood de zon scheen, regende het op Magny-Cours en kwam het soms met bakken naar beneden op Monza. Gelukkig vond de meeste actie gewoon op een droog circuit plaats, met geregeld ook een blauwe lucht daarboven.

De zon scheen in ieder geval figuurlijk voor DHG Racing, dat van pole mocht vertrekken in de Sixties Endurance-race en die met een dominante voorsprong van twee ronden voltooide. De Cobra van David en Olivier Hart bleef na twee uur racen de Cobra's van Ben Gill en Andrew Beverley voor. Jan Gijzen en zijn Belgische teamgenoot Anthony Schrauwen moesten hun Lister Knobbly na 26 ronden aan de kant zetten, terwijl het voor Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk (Porsche 911) al na 5 ronden afgelopen was. Jan Gijzens andere auto – de Lotus Elite die hij deelde met Bart Blommaert – lag na 3 rondjes al uit de race, al kon het altijd nog erger: Armand Adriaans en Kristoffer Cartenian konden niet eens aan de start verschijnen in hun Shelby Mustang GT350.

Ook in CER1 leek DHG hoge ogen te kunnen gooien, nadat Nicky Pastorelli de Lola T70 Mk3B op pole had gezet. In de race viel David Hart echter al na vijf ronden uit. Daardoor moesten ze de zege laten aan een auto die tegenwoordig vaak voor de sier meerijdt, zo fragiel zijn de Porsche 917's en Ferrari 512's, maar de 512M van Carlos Monteverde en Gary Pearson hield het deze keer tot aan de streep vol, met ruime voorsprong op de T70 Mk3B van Steve Tandy en de Chevron B19 van Maurizio Bianco. Philip Bruehwiler, met zijn B19 de winnaar van alle vorige CER1-races, werd slechts vierde. De GT1-klasse verwelkomde wel de gebruikelijke winnaars: Porsche-adepten Raymond Narac en Michel Lecourt in hun 911 RSR.

Yves Scemama (Toj SC304) leidde in CER2 een 1-2 van Toj-auto's, omdat zuiderbuur Marc Devis met zijn SC303 op korte afstand tweede werd. Het was spannend tot aan de meet, want Devis werd op de hielen gezeten door de Lola T286 van Dominique Guehat en Yves Mahé, die op hun beurt werden opgejaagd door Martin O'Connells Chevron B26. Frank Stippler won de GT2-klasse in een Ferrari 512 BBLM.

Het Euro F2-veld had te leiden onder de gelijktijdige F2-race op Magny-Cours, waardoor er maar zeven deelnemers waren te noteren. Tot overmaat van ramp konden twee auto's – waaronder de Chevron B40 van pole-sitter Martin O'Connell – niet eens vertrekken aan de eerste race. Die leverde nog eens twee uitvallers op die niet klaar waren voor de tweede race, die dus van start ging met drie auto's... In de langste twee keer 20 minuten van het hele weekend won Charles Veillard twee keer in zijn Ralt RT1.

Ook het Group C-veld had te lijden onder weinig inschrijvingen, nu vooral met het Festival of Speed op Goodwood als belangrijkste concurrent. Dat gaf Michiel Campagne en Allard Kalff wel extra gelegenheid om te schitteren in de Spice SE92C van Campagne: het duo werd in tweede in de eerste race, achter de Porsche 962C van Ivan Vercoutere/Ralf Kelleners. In de tweede race viel de Spice al vroeg uit, maar ook de Porsche van de eerdere winnaars haalde het einde niet. Winnaar werd Steve Tandy, die in zijn Spice SE90C nipt de Mercedes C11 van Kriton Lendoudis/Rui Aguas versloeg.

De Heritage Touring Cup mocht een nieuwe winnaar begroeten in de persoon van Dominik Roschmann: de Duitser kwam als eerste over de streep met zijn BMW 3.0 CSL. Armand Adriaans werd tiende in zijn BMW 635 CSi en derde in de Groep A-klasse. De winst daarin ging naar de Mustang van David Huxley, die dankzij zijn snelle teamgenoot Nigel Greensall naar een sterke tweede plaats algemeen reed.

Twee verschillende winnaars in de Trofeo Nastro Rosso: Vincent Gaye (Ferrari 275 GTB/C) hebben we dit jaar al vaker op het hoogste treetje van het podium zien staan – en ook nu won de Belg weer, in een race waarin Jan Gijzen vierde werd in zijn 275 GTB/4. Gijzen viel uit in de tweede race, die werd gewonnen door Guillermo Fierro. In zijn Birdcage hield de Spanjaard maar nét Carlos Monteverde/Gary Pearson (Ferrari 250LM) en Gaye van zich af.

De Britse Formula Junior Association was de enige gast op het Peter Auto-evenement. Pierre Tonetti won beide races in zijn Brabham BT6.
