Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De vrijdag van de Historic Grand Prix 2016

BX5C1672

Het publiek op Zandvoort werd op de eerste dag van de Historic Grand Prix niet alleen getrakteerd op fraaie demo's van Porsche en BMW. In de kwalificatiesessies konden de toeschouwers geregeld op de banken voor de thuisfavorieten. Zo reden David Hart/Olivier Hart en Jan Lammers/Nicky Pastorelli naar een compleet Nederlandse eerste rij op de startopstelling van de Masters Gentlemen Drivers-race, het anderhalf uur durende GT-sluitstuk van morgen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Chris Schotanus & Willem Staat

In sportief opzicht was de Gentlemen Drivers-kwalificatie zeker een van de interessantste sessies van de dag. David Hart reed al vroeg naar de tijd die hem en zijn zoon Olivier de pole zouden brengen, maar daarna kwam de concurrentie steeds dichter in de buurt van de Shelby Cobra Daytona Coupé van DHG Racing. Op het laatst kwam Nicky Pastorelli drie tienden tekort in de Ferrari 250 GTO 64 van Roelofs Engineering, die hij dit weekend deelt met Jan Lammers. Vader en zoon Hart kunnen het best nog moeilijk krijgen met Pastorelli en Lammers, want Lammers bleek in snelheid niet eens zo veel voor Pastorelli onder te doen, ook al heeft de laatste meer ervaring met de auto.

CY7H9572

De Nederlandse auto's versloegen de Cobra van Gans/Wolfe, de Elan van Wilson/Greensall en de Cobra Daytona Coupé van Voyazides/Hadfield. De laatstgenoemde auto was vorig jaar nog winnaar. De tweede auto van DHG Racing, de Cobra van Hans Hugenholtz en Alexander van der Lof, eindigde als zesde, Roeland Voerman reed in zijn Corvette naar een 15e tijd. In de enige auto uit de jaren vijftig deed Ad van der Kroft goed van zich spreken: hij zette een 18e tijd in zijn mooie Cooper Bobtail. Vader en zoon Van Gils voerden in hun MGB lange tijd de kleine C1-klasse aan, maar uiteindelijk waren de 911's van Rossi/Vergnano en Bates sneller.

BX5C1067

Leo Voyazides en Simon Hadfield zetten weliswaar de snelste tijd in de Touring Car Masters, maar halverwege de sessie kwam Voyazides naar binnen met een geknapte krukas. Hun Ford Falcon zal dit weekend niet meer rijden. Net op dat moment was de rode vlag uitgekomen: Armand Adriaans had zijn Mustang in de Tarzan in de grindbak geparkeerd. Hij zou later naar de zevende tijd rijden. De daadwerkelijke pole voor de race ging door de pech voor Voyazides/Hadfield naar de Lotus Cortina van Wolfe/Gans, die twee andere Cortina's voorafging: die van Monteverde/Pearson en Martin/Haddon.

BX5C1055

René de Vries zette in de openingsfase de snelste tijd neer in de Mini-klasse, maar in de tweede helft van de sessie ging Jonathan Lewis daar flink onderdoor. Lewis stond eerder nog stil aan de kant met een bekabelingsprobleem, maar dat wist hij zelf op te lossen. Daarna reed de Brit naar een verbluffende vijfde tijd algemeen. De Mustangs van Olivier Hart, Cees Lubbers en Bas Jansen/Nykle Meijer eindigden als negende, tiende en 13e. Bert Mets reed naar een 18e tijd in zijn Mini.

BX5C0662

In de kwalificatie voor de FIA Masters Historic F1 was Nick Padmore zoals verwacht de snelste. In zijn Williams FW07C was hij de Belg Christophe d'Ansembourg (ook Williams FW07C) met zes tienden te snel af. De snelste rivaal van Padmore, de Brusselaar Loïc Deman, bleef thuis. Michael Lyons was met de vijfde tijd de snelste van de pre-77-auto's. Intussen reed Frits van Eerd zijn March 761 naar een prima 13e tijd. Lyons verloor in de openingsfase een wiel (de velg brak af), terwijl Robert Blain (March 751) zijn motor leek te hebben opgeblazen. Het bleek echter een olielekkage te zijn, met als gevolg olie die op de uitlaten vloeide.

CY7H9259

De sessie lag een tijdlang stil na een zware crash van Daryl Taylor in het Scheivlak. Van zijn Embassy Shadow DN1 bleef weinig over, Taylor bleef gelukkig ongedeerd.

2016 Crash Daryl Taylor

Michiel Campagne ging voor één snel rondje naar buiten en zette zijn Corvette Grand Sport op pole voor het NK HTGT. Alexander van der Lof bleef in zijn Bizzarrini 5300 GT op drie tienden steken. Sander van Gils was verrassend derde in zijn Elan. Op de achtste plaats belandde de snelste toerwagen: de Falcon van Norbert Gross. Die bleef de Falcon van Bijleveld/Van der Ende nipt voor.

BX5C0859

Leonard Stolk (Porsche 911) was afgetekend de snelste in de kwalificatie voor het NK GTTC, terwijl James Murray de pole pakte in de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors. Peter de la Roche (Cooper Mk5) was ruim de beste onder de 500cc F3's, terwijl Mark Pangborn een uiterst spannend kwalificatieduel in de 1000cc F3's winnend afrondde: hij bleef de Fransman Thierry Gallo met 97 duizendsten voor. In Historic F2 was het volkomen duidelijk wie de snelste was: Matthew Watts (March 772) ging maar liefst vier seconden sneller dan de rest. Alexander Rittweger (BMW 3.0 CSL) domineerde de sessie van de BMW Centenary Trophy.

2016 Gijs

Vandaag gingen ook voor het eerst het kwartet bijzondere Porsche-sportwagens de baan op voor een indrukwekkende demonstratie. Gijs van Lennep voerde het viertal aan in de Porsche 917-30, het monster van 1000 pk waarmee Mark Donohue zijn CanAm-tegenstanders schrik aanjoeg.

BX5C0798

Verderop in de week blikken we terug op de Historic Grand Prix met een royale sfeerreportage, met volop kijkjes achter de schermen.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet