Retro: Sportieve Citroëns bijeen in Moulins
Eind jaren zestig en begin jaren zeventig ondersteunde Citroën de Formule Bleu als instapklasse in de Franse formulewagensport. De auto's waren een constructie van Maurice Emile Pezous, Citroëndealer in het Zuid-Franse Albi. Vandaar ook de naam MEP. En ook die auto's zijn traditioneel goed vertegenwoordigd tijdens Citroracing Historique.
De latere versie, X27, had de motor uit de Citroën GS, maar de eerdere MEP X2 had nog een Panhard-motor, zoals hier op de foto. Er was ook nog een MEP X7 met NSU-motor, maar daarvan zijn er maar twee gebouwd, waarvan er één bij een particuliere verzamelaar in Toulouse staat en de ander zich in de fabriekscollectie van NSU/Audi schijnt te bevinden.
Als Franse tegenhanger van de 500-cc-Formule 3 was er de 'Monomill' met Panhard-motor, waarvan hier rechts een exemplaar naast een MEP X2.
Hier een eerdere Monomill, waar je spectaculair op drie wielen de bocht mee door kunt.
Echt geracet werd er niet, maar als iemand de deur voor de bocht open laat, dan haal je natuurlijk in!
MEP-formulewagens, wachtend op hun volgende rijsessie.
Jean Fradet was vroeger al deelnemer aan de Formule Bleu en neemt nu met zin volledig gerestaureerde zwarte MEP deel aan historische evenementen.
Persoonlijk geven we toch de voorkeur aan de oorspronkelijke blauw-witte kleurstelling. Hier een van de auto's van de familie Gayraud, waarvan drie generaties met de MEP's rijden. De familie, die woont in Albi, de bakermat van de MEP's, is ook de stuwende kracht achter de deelname van de MEP's bij historische evenementen. Er is overigens ook een heel aanzienlijke Belgische fractie van MEP-rijders, die er in Moulins eveneens bij was.