Vierde Historic Grand Prix Zandvoort bijzonder geslaagd met 52.500 bezoekers
De vierde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort was op alle gebieden een succes. 52.500 toeschouwers genoten op Circuit Park Zandvoort van het driedaagse historische autosport- en demoprogramma. Het FIA Masters Historic Formula One Championship en twee raceseries met Grand Prix Cars deden de tijden van de Formule 1 Grand Prix van Nederland herleven. Races met formuleauto's, toerwagens en GT's boden de toeschouwers niet alleen veel spektakel, maar ook een prachtig overzicht van tientallen jaren autosportgeschiedenis. De Historic Grand Prix Zandvoort is veel meer dan historische races, met ook dit jaar weer bijzondere demo's en de parade met raceauto's door het centrum van Zandvoort. Op naar volgend jaar, als het eerste lustrum van de Historic Grand Prix Zandvoort wordt gevierd. Het Circuit Park Zandvoort en de Historische Auto Ren Club hebben de eerste contacten al gelegd voor wederom een prachtig spektakel.
Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR
Toeschouwers die alles wilden zien en beleven tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, hadden de drie dagen die het evenement duurde hard nodig. Naast het uitgebreide programma van 19 races, waren er tal van demonstraties.
Een van de hoogtepunten was de demonstratie van Freddie Hunt met een Hesketh Formule 1-auto. Hij herdacht daarmee de eerste Grand Prix-zege van zijn vader James Hunt tijdens de Grand Prix van Nederland van 1975. "Het geeft een onbeschrijfelijk gevoel om op Zandvoort te rijden, 40 jaar na de eerste Grand Prix-zege van mijn vader, die dit weekend zijn verjaardag gevierd zou hebben", reageerde Hunt jr. "Het is een eer op dit historische circuit te rijden. Ik heb er van genoten."
BMW Group Classic nam onder meer de Brabham BMW BT52 Formule 1 mee naar Circuit Park Zandvoort. Met deze auto won Nelson Piquet in 1983 de wereldtitel. Jan Lammers en Michael Bleekemolen gaven demo's met een BMW M1 Procar, 35-36 jaar nadat ze beiden aan het legendarische kampioenschap met races op onder meer het circuit van Zandvoort hadden deelgenomen. "Ik vind het fantastisch en een eer om na al die jaren weer met deze auto te mogen rijden", aldus een enthousiaste Bleekemolen. "Het is uniek wat BMW hier allemaal laat zien."
Ook Jan Lammers genoot. "Het is een prachtig evenement met een enthousiast publiek. Ik vind het ook leuk om te zien dat toeschouwers hier hun passie delen met vrienden en familie."
Ook andere BMW coryfeeën kwamen in actie waaronder Toine Hezemans, voormalig Europees toerwagenkampioen met BMW, en Steve Soper. Zij werden vergezeld door BMW-hoofdontwerper Adrian van Hooydonk, een vaste en enthousiaste deelnemer aan de Historic Grand Prix Zandvoort.
Porsche pakte groot uit met het inmiddels traditionele 'Porsche-dorp'. Pronkstuk was de Porsche 917K waarmee Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko in 1971 de 24 uren van Le Mans wonnen. Van Lennep was drie dagen van de partij om onder meer handtekeningen uit te delen. "Dit is de eerste keer dat 'mijn' Porsche 917 op Circuit Park Zandvoort is", aldus Van Lennep. "Veel toeschouwers maken er foto's van en spreken mij aan. Ik heb dit weekend heel veel enthousiaste mensen ontmoet."
De voormalige Coloni Formule 1-coureurs Roberto Moreno en Pedro Chaves gaven hun toenmalige Formule 1-bolides de sporen.
Het Britse FORCE kwam met vier Formule 1-auto's naar Circuit Park Zandvoort en liet de toeschouwers onder meer kennismaken met de ex-Michael Schumacher Benetton B192.
De Golden 50 cc en 125 Racing Riders verzorgden met hun klassieke racemotorfietsen een demo met de hoogste toerentallen.
De toeschouwers, waaronder winnaars van de BankGiro Loterij, werden op zaterdag en zondag de hele dag door getrakteerd op een even groot als afwisselend raceprogramma. Drie startvelden voor Formule 1-bolides en Grand Prix Cars uit de jaren '50 tot en met 1985 lieten het Grand Prix-verleden van Circuit Park Zandvoort herleven. Minstens zo spectaculair was de race van het FIA Masters Historic Sports Car Championship, met 40 even snelle als luidruchtige sportscars. Het NK HTGT en NK GTTC zijn de twee Nederlandse klassen voor toerwagens en GT's van 'eergisteren'. Zij kwamen met het maximaal toegestane aantal van 57 auto's in actie.
Op het gebied van formuleauto's waren er ook races van het Historic Formula Two Championship, de FIA Lurani Trophy voor Formule Junior auto's en Historic Monoposto Racing. De Pre '66 Touring Cars en de Gentlemen Drivers maakten het raceprogramma compleet.
Alle racewinnaars ontvingen een speciaal Tudor Heritage Chrono chronograaf-horloge. Gassan Diamonds veilde eenzelfde exclusieve horloge ten bate van het Lymph&Co fonds, dat geld inzamelt voor onderzoek naar de behandeling van lymfklierkanker. Het fonds, opgericht door Bernhard van Oranje, werd verblijd met een schenking van 10 duizend euro.
Stichting Groot Hart liet twaalf ernstig zieke kinderen hun zinnen verzetten als passagier in een raceauto, met achter het stuur onder meer Jan Lammers.
Zaterdagavond was het centrum van Zandvoort inmiddels traditioneel het middelpunt van de actie. Deelnemers aan de races van de Historic Grand Prix Zandvoort reden met hun raceauto's door de straten, toegejuicht door duizenden toeschouwers. Onder anderen Gijs van Lennep, Michael Bleekemolen, Jan Lammers en Steve Soper reden en genoten mee. Na afloop bekeken de liefhebbers de auto's die stonden opgesteld in het centrum. De avond werd afgesloten met vuurwerk, aangeboden door de 40-jarige Historische Auto Ren Club.
De boulevard bij het Holland Casino was ingericht als Classic Car Parking, voor de klassieke auto's van bezoekers van de Historic Grand Prix Zandvoort. Samen met het mooie weer en de goedgevulde terrassen was de gezellige Grand Prix-sfeer compleet.
U kunt de Historic Grand Prix Zandvoort herbeleven op www.historicgrandprix.nl. Hier vindt u onder meer uitslagen en de komende dagen ook foto's en nabeschouwingen. De Historic Grand Prix Zandvoort is ook present op Facebook (www.facebook.com/historicgrandprix) en Twitter (#historicgrandprix).