Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De zaterdag van de Historic Grand Prix 2015

hgp2015-sat-dagverslag-22

Opnieuw een zonovergoten dag, een overdaad aan bezoekers en diverse races die het aankijken meer dan waard waren: zo zag de eerste racedag van de Historic Grand Prix 2015 eruit. Het slotakkoord – de enduro van 90 minuten in de Gentlemen Drivers-klasse – leverde geen Nederlandse zege op: David Hart en Giedo van der Garde grepen mis na een stop-and-go-penalty. Maar de twee Nederlandse winnaars van vandaag – elk in een NK-race – triomfeerden wel in twee van de spannendste wedstrijden van de dag: Michiel Campagne versloeg Nicky Pastorelli nipt, Lex Proper versloeg in alle vroegte Leonard Stolk. Zuiderbuur Loïc Deman schreef de eerste FIA Historic F1-race van het weekend op zijn naam, maar pas nadat Michael Lyons pech kreeg.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Willem J. Staat, Mattijs Diepraam

In de afsluiter van vandaag was de Nederlandse hoop gevestigd op het Cobra-duo David Hart/Giedo van der Garde, die gisteren net de pole misliepen, maar op papier samen sneller waren dan Leo Voyazides en Simon Hadfield in hun Cobra Daytona Coupé. Toch waren het die laatste twee die uiteindelijk eenvoudig de winst pakten.

hgp2015-sat-dagverslag-18

hgp2015-sat-dagverslag-20

In het begin circuleerden Voyazides, Hart en Michael Gans in nog een Cobra dicht bij elkaar, maar bij de pitstops maakte DHG een kostbare fout: het riep Hart een ronde te vroeg naar binnen voor de rijderswissel met Van der Garde, het pitvenster was nog niet geopend. Dat kostte Van der Garde een stop-and-go van 15 seconden. Dat wierp hem terug naar de vierde plaats, maar hij wist Andy Wolfe (in de auto van Gans) met enig contact van zijn derde plaats te beroven. Julian Thomas en Nigel Greensall pakten met hun E-type de tweede plaats. Vóór de stop-and-go voor de DHG Cobra had Hadfield het gat op de Nederlanders overigens wel onder controle, dus de zege voor de Brit en zijn Griekse co-equipier was verdiend.

hgp2015-sat-dagverslag-21

hgp2015-sat-dagverslag-17

Zo'n gat was er niet in de NK HTGT-race: Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) en Nicky Pastorelli (Ferrari 250 GTO 64) streden tot de laatste snik, waarbij achterblijvers voor menig listig moment zorgden. Uiteindelijk overwon Campagne nipt. De Bizzarrini van Alexander van der Lof en Yelmer Buurman, die het in het begin nog bijhield, werd op enige afstand derde.

hgp2015-sat-dagverslag-9

hgp2015-sat-dagverslag-10

In de FIA Historic F1-race leek Michael Lyons aan het langste eind te trekken. De jonge Brit maakte vanaf de tweede rij een superstart en dook binnendoor bij de twee mannen die vanaf de eerste rij waren gestart: Loïc Deman in de Tyrrell 010 en Rob Hall in de Ligier-Matra JS17. Maar met vier ronden te gaan begon Lyons terug te vallen: de achterremmen van zijn Hesketh 308E waren helemaal op. Dat gaf de zege cadeau aan Deman (zijn zesde van het jaar), gevolgd door Hall en Andy Wolfe (Tyrrell 011). Lyons werd vierde en won nog wel nipt zijn klasse voor oudere auto's.

WS lyons

hgp2015-sat-dagverslag-6

Ook heel spannend was de race voor F1-auto's uit de jaren vijftig. Guillermo Fierro (Maserati 250F), Tony Smith (Ferrari 246 Dino) en Steve Hart (ook in een 250F) vochten de hele race met elkaar, waarbij de Spanjaard triomfeerde. Alexander van der Lof werd 13e in zijn Ferrari 340.

hgp2015-sat-dagverslag-14

hgp2015-sat-dagverslag-15

Even fel bestreden was de zege bij de Juniors van de jaren zestig. Manfredo Rossi (Lotus 22) en James Murray (Lola Mk5A) gingen nek-aan-nek op de finish af. De Martini-erfgenaam kwam met acht tienden verschil als eerste over de streep. Floris Jan Hekker werd met zijn glimmende Rayberg 21e, Jan Biekens werd 27e in zijn fraaie Stanguellini.

FJ Off

Twee auto's waren een klasse apart in de Pre-66 Touring Car Masters: de Falcon van Leo Voyazides en Simon Hadfield nam in de openingsfase het voortouw, maar toen Frank Stippler in de Alfa GTA Alex Furiani had afgelost, moesten ze zich gewonnen geven. Best of the rest was Armand Adriaans in zijn Mustang, die zo het podium een Nederlands tintje gaf. Mathijs Bakker werd zevende met zijn Falcon Sprint, René de Vries negende in zijn Mini.

hgp2015-sat-dagverslag-4

Ook ver vooruit waren Falk Künstler (GRD 373) en Mats Andersson (Ralt RT3) in de eerste HMR-race. Met hun F3's hielden ze de snelste Formule Fords van zich af, aangevoerd door Kees van der Wouden (Royale RP30) en Ian Foley (Reynard SF78). Carly Meskes (Van Diemen RF78) werd vijfde, ondanks de neusbeschadiging die hij gisteren opliep. De race finishte onder de safety car.

hgp2015-sat-dagverslag-13

In alle vroegte – om acht uur gingen de GTTC-auto's al van start – was Lex Proper de eerste winnaar van de dag. Nadat poleman Steve Dance (Capri) en Eike Wellhausen (Lister Knobbly) wegvielen, hadden de Carrera RS'en van Proper en Leonard Stolk het rijk voor zich alleen.

hgp2015-sat-dagverslag-1

Andy Middlehurst won met zijn Lotus 25 van Classic Team Lotus de F1-race voor auto's uit het tijdperk 1961-'65, maar wel nadat poleman Miles Griffiths moest afhaken met een kapotte versnellingsbak. Rod Jolley (Cooper T45/51) en Peter Horsman (Lotus 18/21) vulden de overige plaatsen op het podium. Eddy Perk werd met zijn Heron-Alfa 13e.

hgp2015-sat-dagverslag-2

De F2-race was een simpele prooi voor poleman Darwin Smith in zijn relatief oude March 722. Matthew Watts (March 772) en Philip Hall (March 752) bleef hij ruim voor.

F2 Race

Nog één kwalificatiesessie was er vandaag: voor de FIA Masters Historic Sportscars van morgenochtend. Phil Keen legde een ontzagwekkend tempo aan de dag in de Lola T70 Mk3B die hij met Jon Minshaw deelt. Martin Stretton, die samen rijdt in de Mk3B van David Hart, klaagde over onderstuur, maar geeft het duo wel goede kansen voor morgen.

hgp2015-sat-dagverslag-3

Na het weekend doet AUTOSPORT.NL uitgebreid verslag van de Historic Grand Prix van achter de schermen, ook over de demo's, met veel gezichten en veel leuke quotes.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet