Retro: De vrijdag van de Historic Grand Prix 2015
Er blijft een gunstig gesternte hangen boven de Historic Grand Prix op Zandvoort: na het noodweer dat gisteren nog over het circuit trok, straalde de zon de hele openingsdag lang. De verwachting is dat dat zo blijft tot ná het moment dat de laatste finishvlag wordt gezwaaid. Op een dag van training en kwalificatie snuffelden de liefhebbers overal rond, terwijl de coureurs op jacht gingen naar tijden. Loïc Deman bevestigde zijn F1-vorm van dit jaar met pole in FIA Historic F1, terwijl Giedo van der Garde in Gentlemen Drivers nipt werd verslagen door Simon Hadfield.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Deman (Tyrrell 010) was in het hoofdprogramma van het evenement vier tienden sneller dan Rob Hall in de geweldige Ligier-Matra JS17. Michael Lyons was teleurgesteld over zijn derde plaats na 'a shitty day'. Uiteindelijk verschenen er 21 auto's in de kwalificatie, na een reeks afzeggingen op het laatste moment.
In de Gentlemen Drivers-klasse voor GT's van begin jaren zestig – het spektakelstuk van de late zaterdagmiddag – ging de aandacht vanzelfsprekend uit naar de twee Nederlandse DHG-equipes Hart/Van der Garde en Hugenholtz/Coronel. Van der Garde reed zich met zijn Cobra meteen twee seconden los van het veld, maar kwam daarna steeds verkeer tegen. Op het allerlaatst kon historisch specialist Simon Hadfield daardoor de pole van de Nederlander afsnoepen. In de Cobra Daytona Coupé van Leo Voyazides was Hadfield zes honderdsten sneller.
Karsten Le Blanc zette samen met zijn Britse teamgenoot Nigel Greensall zijn Cobra op de zevende startplek, Hugenholtz/Coronel vertrekken morgen als 11e. De Shelby Mustang GT350 van Harm van Putten start als 17e, de Healeys van Cor Visser en Robert Jan 't Hoen beginnen vanaf de 31e en 33e plek.
In het NK HTGT was het Italië versus Amerika, met een Italiaans-Amerikaans amalgaam als sandwich tussen de nummers één en drie. De Ferrari 250 GTO '64 van Piet Roelofs, bestuurd door Pieter Boel/Nicky Pastorelli, was ver vooruit op de Bizzarrini 5300 GT van Alexander van der Lof en Yelmer Buurman. Michiel Campagne zette in zijn Corvette Grand Sport de derde tijd. Maar liefst 58 auto's kwamen opdagen voor de kwalificatie.
Het andere NK, het GTTC voor auto's tussen '66 en '81, deed daar in aantallen niet voor onder: ook daar een volgepakt veld van 58 auto's. Steve Dance pakte de pole in zijn Ford Capri 2600, gevolgd door de vaste vreemde eend in de GTTC-bijt, de Lister Knobbly van Eike Wellhausen. Leonard Stolk was de snelste van de Porsche Carrera RS'en met een derde tijd.
De FIA Historic Sportscars waren zoals verwacht een Lola-feestje, met zes T70 Mk3B's bij de eerste zeven. Minshaw/Keen pakten pole in een Mk3B vóór Gans/Wolfe in een T290. David Hart, die Martin Stretton in deze klasse als teamgenoot heeft, zette zijn Mk3B op de derde plaats.
Bij de oudere F1's van de Historic Grand Prix Car Association was Julian Bronson onstuitbaar in zijn Scarab-Offy. Alexander van der Lof noteerde bij de auto's met de motor voorin de 13e tijd in zijn Ferrari 340. Bij de anderhalveliters van 1961-1965 was Miles Griffiths de snelste in zijn Brabham BT4. Ook hier een Nederlander op de 13e plaats: Eddy Perk met zijn unieke Zuid-Afrikaanse Heron-Alfa Romeo.
Darwin Smith (March 722) was bij de F2's een seconde vooruit op de rest, terwijl Manfredo Rossi bij de Juniors verraste door klassefavoriet Jonathon Hughes met drie tienden te snel af te zijn. Floris-Jan Hekker kwalificeerde zich als 26e, Jan Biekens moest genoegen nemen met een 33e en laatste positie. Falk Künstler (GRD 373) pakte twee poles bij de historische monoposto's. Kees van der Wouden was de snelste Nederlander met zijn Royale RP30.
Morgen en overmorgen volgen nog twee dagrapporten. Na het weekend doet AUTOSPORT.NL uitgebreid verslag van de Historic Grand Prix van achter de schermen, ook over de demo's, met veel gezichten en veel leuke quotes.