Retro: Groeten uit Dearborn en Maranello
In 1965 regende het opnieuw DNF's voor Ford. De GT40 MkI's werden verdeeld over de teams van Alan Mann, Rob Walker en Ecurie Filipinetti, maar ze vielen allemaal in een vroeg stadium uit. Dat gold evenzeer voor de MkII's, waar Carroll Shelby de zwaardere 7-liter-motor in lepelde. Toch was met die vondst van Shelby het zaadje voor succes ontkiemd.
De Ferrari 250 LM van de Zwitserse Scuderia Filipinetti, in 1965 bestuurd door Dieter Spoerry en Armand Boller. Op de achtergrond zien we de GT40 van Alan Mann/Ford Advanced Vehicles, die werd gedeeld door John Whitmore en Innes Ireland. Na zes uur begaf de koppakking van deze MkI het.
In 1966 was de GT40 MkII oppermachtig. Ook Le Mans ging naar Ford. Van de weeromstuit waren het nu alle 330 P3's van Ferrari die uitvielen. De Ford-zege van Bruce McLaren en Chris Amon werd een jaar erna zelfs opgevolgd door een echte 'All-American' overwinning, dankzij Dan Gurney, AJ Foyt, het team van Shelby-American en een extra gestroomlijnde versie van de GT40. Die MkIV was in tegenstelling tot de voorgaande GT40's in Amerika gebouwd. Het Amerikaanse tweetal versloeg de 330 P4 van Scarfiotti en Parkes met vier ronden verschil.
Dit gouden exemplaar van de GT40 MkII werd in 1966 ingeschreven door Holman & Moody en finishte als derde dankzij het Amerikaanse duo Ronnie Bucknum (bekend van Honda's F1-project) en Dick Hutcherson.
De 330 P3's van Scarfiotti/Parkes, Bandini/Guichet en Ginther/Rodriguez (in een NART Spyder) haalden in 1966 de finish niet.
De zware motoren werden vanaf 1968 verboden, maar de legendarische Brit John Wyer modificeerde de oorspronkelijke GT40's zo succesvol dat die in '68 en '69 Le Mans wonnen. Zo had Ford zijn eigen vier-op-een-rij, voordat het in 1970 het stokje moest overdragen aan Porsche.
Gaan we vanaf volgend jaar de strijd opnieuw beleven? Daar lijkt het wel op. Ford heeft zijn comeback al bekendgemaakt en gaat het rechtstreeks opnemen tegen Ferrari. Er is één verschil: toen ging het om de algemene overwinning, nu nemen de nieuwe Ford GT en de Ferrari 458 het tegen elkaar op in de GTE-klasse. Wie droomt er stiekem niet van dat beide merken 'een Porsche doen' en ook een LMP1 gaan bouwen?
Ford vóór Ferrari: niet de roodkleurige GT40 Mk4 waarmee Foyt en Gurney de enige volledig Amerikaanse zege op Le Mans behaalden, maar daarachter wel de Ferrari 330 P4 van Scarfiotti/Parkes die het aflegde tegen de Amerikanen.
Nog een detailshot van de P4, een van de fraaist gewelfde sportprototypes aller tijden.