Retro: Le Blanc zegeviert in Sixties Endurance op Spa Classic

Karsten Le Blanc speelde afgelopen weekend op de Spa Classic een hoofdrol. In zijn Cobra won hij samen met Nigel Greensall de Sixties Endurance-race. Group C was de belangrijkste 'bij-attractie' op het programma. Daarin was Bob Berridge in zijn Nissan de snelste.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Jeroen de Laat
Hoewel Group C geen deel uitmaakt van het vaste pakket van organisator Peter Auto, was hun gastrol tegelijk ook de hoofdrol. Auto's uit die glorietijd van Le Mans op hoge snelheid over een circuit als Spa zien razen blijft immers toch iets speciaals.

De winst ging naar Bob Berridge in zijn Nissan RC93, gevolgd door de IMSA-auto van Steve Tandy/Mike Simpson (Spice-Chevrolet SE90 GTP) en de Mercedes C11 van eigenaar Kriton Lendoudis en diens vaardige co-piloot Rui Aguas. Berridge was enkele jaren geleden oppermachtig in de C11 die nu van Lendoudis is, maar heeft in de Nissan een nieuw speeltje gevonden. Mischa Strijders blauwe Porsche 962 werd negende en laatste.

Oud-FIA GT-coureur Toni Seiler won de CER1-race in zijn Lola-Chevrolet T70 Mk3B. Het was nipt, want Serge Kriknoff in zijn drie jaar jongere Lola-Cosworth T212 zat er maar drie tienden achter. Op respectabele afstand volgden Richard Mille en Carlos Antunes Tavares in hun T70 Mk3B.

Veel aandacht ging uit naar Emanuele Pirro in de prachtige Alfa Romeo T33/3 van Gianluca Rattazzi. Het duo werd uiteindelijk zevende. Nederlandse deelname was ook, in de vorm van de Lotus 30 van Jan Gijzens Sportscar Centre, bestuurd door Anthony Schrauwen. De Belg werd 11e. Karsten Le Blanc haalde een fraaie 911 RSR van stal en werd 24e.

In de CER2-klasse voor de Le Mans-auto's van verderop in de jaren zeventig waren usual suspects Patrice Lafargue en Frédéric Da Rocha weer voorin te vinden. Lafargue won eenvoudig in zijn Lola-BMW T298, Da Rocha werd derde in een auto van hetzelfde type. In de sandwich zat de Toj SC304 van Yves Scemama.

In de twee Trofeo Nastro Rosso-races werd de eer verdeeld tussen twee Ferrari 250 GT's. Erich en Christian Traber wonnen deel 1 met hun 250 GT Europa, Ben Gill (in de eerste race nog tweede) zegevierde in deel 2 met zijn 250 GT Berlinetta. Jan Gijzen reed met zijn vertrouwde 275 GTB/4 naar een zesde en een vierde plaats.

In een dun U2TC-toerwagenveld (slechts 11 auto's) waren Richard Shaw en Jackie Oliver in hun BMW 1800 TiSA onbetwist de snelsten. Twee versloegen ze met overmacht de Lotus Cortina's in het veld.

De Sixties Endurance-race was met 65 (!) auto's aanmerkelijk beter bezet. De tweeuursrace werd een triomftocht voor onze landgenoot Karsten Le Blanc, die samen met teamgenoot Nigel Greensall bijna twee minuten wegreed bij de andere Cobra van Pierre-Alain en Erwin France. Jan Gijzen en Anthony Schrauwen hadden minder geluk met hun Lister 'Knobbly': het Nederlands-Belgische duo eindigde na veel pech als 48e, met tien ronden achterstand. Ad van der Kroft en Johan Kentgens haalden met hun Morgan +4 (zie hierboven) de finish niet.

Bij de HTC-toerwagens uit de jaren zeventig won de Broadspeed Capri 3100 RS van Chris Ward en Andrew Smith de eerste race, om dat de volgende dag nog eens dunnetjes over te doen. Beide keren versloegen ze de Capri 2800 RS van Steve Dance.

Maar ook naast de baan was er voor de liefhebber veel te zien en te beleven.


Niet zomaar een fan naast deze 356, maar Georg Bellof, de vader van...





