Retro: Groeten van het Brands Hatch Masters Festival
Het circuit van Brands Hatch werd voor het eerst gebruikt in 1926, als onverharde baan voor fietsers en hardlopers. Het duurde niet lang voordat de eerste motorfietsen de strijd aangingen. In 1950 werd het circuit geasfalteerd en kwamen ook de 500 cc Formule 3's in actie. Tien jaar later werd de lengte van de baan verdubbeld door de aanleg van de 'GP Loop' en tussen 1964 en 1986 vond hier twaalf keer de Britse Grand Prix plaats. Wegens geluidsproblemen wordt er tegenwoordig voornamelijk op het korte circuit gereden, maar tijdens het Masters Festival rijden zelfs de historische F1's op de lange baan.
Tekst en foto's: Jan-Bart Broertjes
Brands Hatch is onderdeel van MotorSport Vision, een bedrijf dat geleid wordt door Jonathan Palmer en ook de circuits van Oulton Park, Snetterton, Cadwell Park en het Bedford Autodrome in beheer heeft. Omdat het circuit gelegen is op een heuvel, in een natuurlijk amfitheater, kent het flinke hoogteverschillen. Dat maakt het voor de rijders uitdagend en voor het publiek zeer aantrekkelijk, omdat je een groot deel van het korte circuit kunt overzien, gezeten op één van de tribunes of in het keurig gemaaide gras. Het NK HTGT powered by Visser Contactlenzen maakte vorig jaar voor het eerst de oversteek en dat beviel de rijders erg goed, vandaar dat men in 2015 terugkwam voor meer.
Op Brands mag je gratis kamperen en dat is geen straf met zoveel vers gemaaid gras. Uiteraard bezoek je een klassiek race-evenement dan met je klassieker, in dit geval een Triumph Vitesse.
Superkart met bijpassende steuntjes. Kijk ook even in de bestelwagen – waarom zou je een luchtbed kopen als je ook de kussens van de sofa van thuis mee kunt nemen?
Werkoverleg tijdens het lossen van de Tachyon-vrachtwagen.
Detail van een Lola-Chevrolet T70 Mk3b – eind augustus rijdt het FIA Masters Historic Sportscar Championship weer op Zandvoort.
Nog zo'n schitterende sportscar - Chevon B8 rondt Druïds Bend.
Geen vanghekken maar vangbomen en een knuffel tegen de pijn.
Zo dichtbij sta je als publiek, geen hekken die je scheiden van de actie, je hebt onbeperkt zicht en de F1-wagens daveren op minder dan 10 meter langs je.
Travelling in style: Marius en Marlies du Toy van Hees kwamen met de Lotus Elite naar Brands.
Alexander Schlüchter mengde zich in het Masters Touring Car-geweld.
Mr. Sandman: Jonathan Lewis in de grindbak van Paddock Hill Bend.