Retro: Hugenholtz en Adriaans winnen eerste races NK HTGT

Met meer dan 40 auto's aan de start zorgde het NK HTGT powered by Visser Contactlenzen voor veel spektakel tijdens de Historische Zandvoort Trofee. Hans Hugenholtz triomfeerde in de eerste race, Armand Adriaans pakte op zondag de overwinning, in een regenrace waarin de banden beslissend bleken.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Mattijs Diepraam
Bij de start pakte polesitter Norbert Gross de leiding met de Ford Falcon, maar hij moest na twee ronden zijn meerdere erkennen in Michiel Smits met de Shelby Mustang GT350. Verderop streden Alexander Schlüchter in de Lotus Elan, Hans Hugenholtz en een Shelby Mustang en Jos Stevens in nog een Lotus Elan. Nadat Gross verder terugviel, kreeg Schlüchter aansluiting bij Smits en ontstond een geweldige strijd. De Duitser probeerde van alles, maar kwam er steeds net niet bij. Daarvan profiteerde Hugenholtz, die het gat dichtreed. Toen Schlüchter het in de Tarzanbocht buitenom probeerde, zette Hugenholtz zijn Mustang ernaast. De Elan-piloot kon nergens heen en moest de plek opgeven.

Ondertussen voerde Richard Evans de GTS11-klasse aan in zijn snelle maar kwetsbare Marcos 1800. Helaas gaf de techniek het ook nu weer op, met als gevolg een enorm oliespoor, precies op de ideale lijn, en dus een safety car. Gelukkig was er door razendsnel werk van de baancommissarissen nog tijd voor een eindsprint over drie ronden. Michiel Smits sloeg daarin diverse aanvallen van Hugenholtz af, maar uiteindelijk wist de oude vos hem in de laatste ronde toch te verschalken.

Op de zondagmiddag was het weer niet zo best, er werd geracet op een vochtige baan. En dat had onverwachte gevolgen, want waar het normaal gesproken de Porsches 911 en de Mini's zijn die voordeel hebben, liep dat nu anders. Vanwege een verhuizing van de productie kan de fabrikant momenteel niet alle maten van de verplichte Dunlop Racing-band leveren. Daarom hebben de deelnemers in de CT10- en GTS12-klasse dispensatie om met een andere band te rijden. En die doet het in de regen vele malen beter dan de ouderwetse Dunlops, zo bleek. Het gevolg was dat de race van gistermiddag een Ford feestje werd: de Mustangs, Shelby's en Falcons konden hun overvloedige pk's prima kwijt op het glibberige asfalt.

Alexander Schlüchter pakte bij de start de leiding met zijn Lotus Elan, maar aan het eind van de eerste ronde waren Hans Hugenholtz en Dirk Waaijenberg hem moeiteloos gepasseerd. Waaijenberg reed vervolgens gedurende drie ronden aan de leiding, maar daarna was het regerend kampioen Armand Adriaans die zijn Ford Mustang resoluut naar de overwinning stuurde.

De boomlange Michael Koel zag het allemaal gefrustreerd aan, hij kon in zijn Porsche 911 geen vuist maken tegen en eindigde op de achtste plaats, als eerste Dunlop-rijder. Danny van Dongen en Jonathan Lewis bezetten de plaatsen twee en drie in de Dunlop-race met hun Mini Coopers.

NK HTGT, Historische Zandvoort Trofee, 2-3 mei 2015
Race 1
1. Hans Hugenholtz (Shelby Mustang GT350)
2. Michiel Smits (Shelby Mustang GT350)
3. Alexander Schlüchter (Lotus Elan 26R)
4. Jos Stevens (Lotus Elan 26R)
5. Norbert Gross (Ford Falcon Sprint)
6. Armand Adriaans (Ford Mustang)
Race 2
1. Armand Adriaans (Ford Mustang)
2. Michiel Smits (Shelby Mustang GT350)
3. Dirk Waaijenberg (Ford Falcon Sprint)
4. Hans Hugenholtz (Shelby Mustang GT350)
5. Roel Korsten (Ford Mustang)
6. Michiel Campagne (Shelby Mustang GT350)