Retro: Groeten vanaf de Vintage Revival 2014
Vooraf was al duidelijk dat het een opvallende combinatie zou worden: de Vintage Revival in het DTM-weekend. En dat werd 't ook. Als je net DTM-auto's voorbij had zien razen, kon het misschien wat langzaam overkomen, maar zeg dat maar eens tegen de soms half buitenboord hangende passagiers. Het rauwe geluid dat sommige vooroorlogse monsters produceerden, liet bovendien je nekharen overeind staan. Vele bezoekers vielen dan ook, met DTM-vlaggen en al, als een baksteen voor het oude spul. AutosportRetro snoof (bijna letterlijk) de sfeer op.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Marco Antheunisse, Mattijs Diepraam, Co van der Gragt, Gerrie Hoekstra, Willem J. Staat
Onder een grote luifel in de Heineken-paddock stonden ze.
Het contrast met de uitklapbare DTM-showrooms was groot.
Maar er reden niet alleen nieuwe 'BMW's' op Zandvoort...
Deze AFM (wat staat voor Alex von Falkenhausen Motorenbau) heeft ook heel wat BMW-DNA onder de motorkap. Falkenhausen was jarenlang een kopstuk in de technische staf van BMW. Eigenaar Hubert Kranz had vooraf een wild plan: "Als DTM-kampioen Marco Wittmann er een ereronde mee wil doen, stel ik de auto beschikbaar." Het kwam er helaas niet van.
In het ochtendgloren kijken de vroege vogels naar de gele Alvis van Bas Jansen (zelf uiterst rechts)...
... die voor bijpassende accessoires had gezorgd.
'Kijk papa, zonder vleugels!'
Wellicht de heftigste auto van het veld, de Bugatti T54 van Olav Glasius. Een heuse Grand Prix-auto.
Met een motorblok dat amper onder de kap past.
Glasius had gewoon zijn al even bijzondere Alfa 8C ingezet als zijn personenvervoer naar het circuit.